Hjulvinklar...
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Nån som kan ge mej råd ang min bils hjulvinklar,,
70% på gatan,20%strippen,10%bana typ..
Går det bra att köran runt omkring på gatan med mer camber bak?
fram kommer jag att ha 0 då för maximalt grepp vid strippen körning. men bak da?hur många grader camber kan jag ha utan att slita som fan på däcket?.
70% på gatan,20%strippen,10%bana typ..
Går det bra att köran runt omkring på gatan med mer camber bak?
fram kommer jag att ha 0 då för maximalt grepp vid strippen körning. men bak da?hur många grader camber kan jag ha utan att slita som fan på däcket?.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
För det första så är hjulinställning för bankörning helt tvärtom hjulinställning för dragracing. Om ska åka hyffsad seriös på båda.
Så en kompromiss blir typ som bilen är orginal.
Bak sliter inte mkt däck, och det toe som sliter mest däck. Camber sliter inte alls lika mycket.
Jag skulle åkt 1-2 grader negativ bak på en CRX om jag skulle åkt 0 grader camber fram.
Ställ toe som bilen är orginal. Kolla så bakre toe staget inte sitter fast på bilen, då det är ganska vanligt.
Så en kompromiss blir typ som bilen är orginal.
Bak sliter inte mkt däck, och det toe som sliter mest däck. Camber sliter inte alls lika mycket.
Jag skulle åkt 1-2 grader negativ bak på en CRX om jag skulle åkt 0 grader camber fram.
Ställ toe som bilen är orginal. Kolla så bakre toe staget inte sitter fast på bilen, då det är ganska vanligt.
Senast redigerad av YASH den 15 juli 2008, 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
Hej är det någon som har några bra hjulvinklar till en integra Type-R -98.
Jag kör mest på gata men försöker köra så mycket bana som det går, blir väll en 4-5 körningar per år.
Fram:
camber ca -1,5 grader
Toe total 0mm
bak:
camber ca -1,45 grader
total toe ca + 0,18mm.
Jag kör mest på gata men försöker köra så mycket bana som det går, blir väll en 4-5 körningar per år.
Fram:
camber ca -1,5 grader
Toe total 0mm
bak:
camber ca -1,45 grader
total toe ca + 0,18mm.
Nuvarande Hondor:
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Killroy:
- Byt plats på båda övre länkarmarna fram för mer caster, höger vs vänster alltså.
- Ställ 1mm toe out fram, och 1mm toe in bak
- Fixa camberkit runt-om så du kan ställa ca 2,5 camber både fram och bak
Det kör jag med på både gata och bana , och är riktigt nöjd
.
Bilen känns väldigt välbalanserad, det släpper samtidigt både fram och bak.
Visst det sliter lite insida fram, men det får man ta.
- Byt plats på båda övre länkarmarna fram för mer caster, höger vs vänster alltså.
Det kör jag med på både gata och bana , och är riktigt nöjd
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Gjorde en liten hjulinställing innan Knutstorpkörninge me TPC .. blev helt perfa för min körstil =)=)
Styr in jättesnällt och finnt .. inte en tendens till att slänga med baken
Fram
Vänster_____vinkel______Höger
2,7_______Caster______2,6
-2,7______Camber_____-2,7
+1mm_______Toe_______+1mm / totalt +2mm
Bak
-4,0______Camber_____-4,0
-1mm_______Toe________-1mm / totalt -2mm
Styr in jättesnällt och finnt .. inte en tendens till att slänga med baken
Fram
2,7_______Caster______2,6
-2,7______Camber_____-2,7
+1mm_______Toe_______+1mm / totalt +2mm
Bak
-4,0______Camber_____-4,0
-1mm_______Toe________-1mm / totalt -2mm
Senast redigerad av CHRiS den 17 juli 2008, 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
0738-23 15 65
Malmö
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->SODERVIDINGE.SE<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->K20 iS tHe SHiT!
Civic EG6 K20 <!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Civic EP3 Type-R-02
Civic Eg6 B20-92
-//- Turbo
Yamaha R6-01
CRX B16 Vtec-91
CRX D16-90 Turbo
-//- N/A
CRX D16-89 (Show no go!)
0738-23 15 65
Malmö
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->SODERVIDINGE.SE<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->K20 iS tHe SHiT!
Civic EP3 Type-R-02
Civic Eg6 B20-92
-//- Turbo
Yamaha R6-01
CRX B16 Vtec-91
CRX D16-90 Turbo
-//- N/A
CRX D16-89 (Show no go!)
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Du skulle vänt dina A-armar!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Tack ska du ha Asse.Asse skrev:Killroy:
Det kör jag med på både gata och bana , och är riktigt nöjd.
Camberkit är påväg hem, tack för tippset att skifta de övre länkarmarna.
Nuvarande Hondor:
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
M Scotte skrev:Du skulle vänt dina A-armar!
Dem e vända =) .. vad jag har fått reda på .
0738-23 15 65
Malmö
Civic EP3 Type-R-02
Civic Eg6 B20-92
-//- Turbo
Yamaha R6-01
CRX B16 Vtec-91
CRX D16-90 Turbo
-//- N/A
CRX D16-89 (Show no go!)
0738-23 15 65
Malmö
Civic EP3 Type-R-02
Civic Eg6 B20-92
-//- Turbo
Yamaha R6-01
CRX B16 Vtec-91
CRX D16-90 Turbo
-//- N/A
CRX D16-89 (Show no go!)
-
M Scotte
- Kontakt:
Ok, man brukar få över 3.5 grader med vända. Mina T1R i vänt läge gav 3.74 grader.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
Spontant känns det som att du har lite väl mkt camber i bak jämfört med fram för att kunna köra riktigt fort Chris. Min bil blir gravt understyrd med dina vinklar. Jag åker -3,5 grader runt om, det tycker jag känns lite, lite, lite överstyrt om man vill. I långa snabba svängar är det hopplöst med för bra grepp bak, då plogar bilen bara. Jag åker 2mm toe-out per sida fram, 1 mm toe in per sida bak. Hur underbar instyrning man får med dessa inställningar går inte att beskriva!!
Team Kalmar
M Scotte skrev:Ok, man brukar få över 3.5 grader med vända. Mina T1R i vänt läge gav 3.74 grader.
Jao .. jag vet inte .. men enligt Yash så skulle dem va vända .. men men . tycker bilen e pärfa för min körstil jalle fall
visst det går säkert att köra lite vassare och bättre inställningar ... men känner att jag trivs bra med bilen som den ligger nu . därför pillar jag inte mer på de .. så enkel va det ! :prop: :prop:
Sen känner jag inte bilen än rickigt .. så kan ej utala mig om era setuper kommer kännas så mycket snabbare för mig....
Men kommer säkert någon liten ändring i framtiden.
0738-23 15 65
Malmö
Civic EP3 Type-R-02
Civic Eg6 B20-92
-//- Turbo
Yamaha R6-01
CRX B16 Vtec-91
CRX D16-90 Turbo
-//- N/A
CRX D16-89 (Show no go!)
0738-23 15 65
Malmö
Civic EP3 Type-R-02
Civic Eg6 B20-92
-//- Turbo
Yamaha R6-01
CRX B16 Vtec-91
CRX D16-90 Turbo
-//- N/A
CRX D16-89 (Show no go!)
Enligt <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Toe_%28automotive%29" target="_blank">Wikipedia</a> toe-out är ett negativt värde och toe-in positivt:M Scotte skrev:FRAM
Toe +1.5mm +1.5mm
BAK
Toe - 1.5mm -1.5mm
Mao: Toe out fram och toe in bak för bästa prestanda, och styr-in.
Däck är förslitningsvara. Med toe in fram lir bilen sävligare och styr in sämre.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Negative toe, or toe out, is the front of the wheel pointing away from the centreline of the vehicle.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Scotte, du skriver att man ska ha toe-out fram men sen har du ett positivt värde.
Så hur ska det vara, egentligen???
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
Det är olika för olika firmor, ibland är + out och ibland är - out.
Beror på var man gör hjulinställningen.
Allt för att krångla till det ytterligare
Beror på var man gör hjulinställningen.
Allt för att krångla till det ytterligare
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Kan det kanske vara olika ifall man mäter i grader eller mm??
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
-
M Scotte
- Kontakt:
Beror helt på firman, jag brukar vara så pedagogisk att jag pekar med händerna på vilket håll jag vill ha hjulen, så det inte blir några missförstånd. Vissa mäter i grader alla värden, vissa i grader och mm. Jag översätter tex mina mm-värden till hjulinställarens grader när han ska ställa toe.
Front
/ Toe-in
/ Toe-out
Bak
Front
/ Toe-in
/ Toe-out
Bak
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Eller så har man riktigt tur som jag och får toe out på båda axlarna, då är hjulinställaren garderad med 50% rätt iallafall 
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
-
M Scotte
- Kontakt:
Rätt spännande att köra med toe-out bak....... Bilen blir oftast som en orm.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
Då har man gjort sin första hjulinställning och fått tillbaka bilen, helt klart ny karaktär på bilen.
Killen fick lite instruktioner om vad jag ville ha för värden.
Tyvärr va jag sen när jag skulle hämta bilen och dom hade stängt, men turligt nog haffade jag siste man hem så jag fick ut bilen.
Han va skit stressad och ville inte alls prata med mig om vad dom gjort, men efter att ha tjatat lite fick jag iaf ett papper med lite värden.
Har lite svårt att få ihop vad det blev för något av det hela :blink:
Någon som kan slänga ett öga och ge en kommentar ?
/Jocke

Killen fick lite instruktioner om vad jag ville ha för värden.
Tyvärr va jag sen när jag skulle hämta bilen och dom hade stängt, men turligt nog haffade jag siste man hem så jag fick ut bilen.
Han va skit stressad och ville inte alls prata med mig om vad dom gjort, men efter att ha tjatat lite fick jag iaf ett papper med lite värden.
Har lite svårt att få ihop vad det blev för något av det hela :blink:
Någon som kan slänga ett öga och ge en kommentar ?
/Jocke

- David Lundin
- Namn: David Lundin
Vad ville du ha för värden då?? Svårt att säga för mycket utan att veta vad du frågade efter 
Senast redigerad av David Lundin den 17 september 2008, 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
- StockholmsJOCKE
Fram ville jag ha mellan -1.5 till -2.0, har bytt camberbultar båda på varje sida. Toe ut 1mm.
Bak så mycket camber det går, har inget kit bak. Toe in 2mm.
/Jocke
Bak så mycket camber det går, har inget kit bak. Toe in 2mm.
/Jocke
- David Lundin
Bara jag som tycker det ser ganska skevt ut?
Camber fram är ju -0.2 på vänster sida och -1.4 på höger, exakt som INNAN de "justerade". Verkar inte som de rört något över huvud taget förutom Toevinkeln, som såvitt jag tolkar det dessutom är ställd till 1mm toe IN. Bakvagnen har de ju inte ens rört, exakt samma värden som före.
Någon annan får gärna bekräfta men det ser ut som de inte gjort ett piss av vad du bett om.
Camber fram är ju -0.2 på vänster sida och -1.4 på höger, exakt som INNAN de "justerade". Verkar inte som de rört något över huvud taget förutom Toevinkeln, som såvitt jag tolkar det dessutom är ställd till 1mm toe IN. Bakvagnen har de ju inte ens rört, exakt samma värden som före.
Någon annan får gärna bekräfta men det ser ut som de inte gjort ett piss av vad du bett om.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det där med toe kan vara lite lurigt. Olika firmor verkar ha olika uppfattning om hur man skriver toe.
Antingen har du toe out både fram och bak (som jag har). Detta är inte optimalt eftersom bilen blir nervös och sladdar ganska mycket. Annars har du toe in både fram och bak vilket är normalt, men inte mest rejsigt
. Lite toe in bak och lite toe out fram är bra.
Cambervinklarna bak ser ju skapliga ut. Dock lite skeva. Mer än -2 går inte att få original och mer ska man nog inte ha om man inte vill slita däck som tusan heller. Fram har de inte rört cambervinklarna och dessutom står de olika vilket kan förklara varför bilen kändes skum på vägen när jag provade. Som Finzeka skrev, detta får de fixa till!
Dock så tycker jag att -2 camber fram som du vill ha är i mesta laget. -1 camber fram bör räcka.
Antingen har du toe out både fram och bak (som jag har). Detta är inte optimalt eftersom bilen blir nervös och sladdar ganska mycket. Annars har du toe in både fram och bak vilket är normalt, men inte mest rejsigt
Cambervinklarna bak ser ju skapliga ut. Dock lite skeva. Mer än -2 går inte att få original och mer ska man nog inte ha om man inte vill slita däck som tusan heller. Fram har de inte rört cambervinklarna och dessutom står de olika vilket kan förklara varför bilen kändes skum på vägen när jag provade. Som Finzeka skrev, detta får de fixa till!
Dock så tycker jag att -2 camber fram som du vill ha är i mesta laget. -1 camber fram bör räcka.
Senast redigerad av Steffo den 17 september 2008, 16:50, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- David Lundin
Anledningen till att jag tolkade det som toe in är att var positivt även bak, och om det är nog inte speciellt vanligt med toe ut på en bil om man inte redan pillat på inställningarna.
Sen är positiv toe = toe in för mig, oavsett vad andra förvirrade själar kan tycka
Sen är positiv toe = toe in för mig, oavsett vad andra förvirrade själar kan tycka
- StockholmsJOCKE
MMM får slå en signal till dom och fråga vad dom gjort.......
Som jag tolkar era svar så har dom inte gjort ett skit.
/Jocke
Som jag tolkar era svar så har dom inte gjort ett skit.
/Jocke
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
De har ställt toe fram, men inget ANNAT OCH DESSUTOM STÄLLDE DE INTE TOE SOM DU VILLE HA DEN OM VI FÅR lOV ATT TOLKA PROTOKOLLET SOM ATT DU NUMERA HAR TOE IN FRAM NÄR DU VILLE HA LITE TOE OUT.
Hata Caps Lock. Vem fan kom på att den skulle sitta bredvid shift!?
Hata Caps Lock. Vem fan kom på att den skulle sitta bredvid shift!?
Senast redigerad av Steffo den 17 september 2008, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
- StockholmsJOCKE
Helt okej Steffo !
DET ÄR NÄMLIGEN SÅ JAG KOMMER ATT LÅTA I TELEFON IMORGON NÄR JAG RINGER DOM :annoyed:
/J
DET ÄR NÄMLIGEN SÅ JAG KOMMER ATT LÅTA I TELEFON IMORGON NÄR JAG RINGER DOM :annoyed:
/J
-
moggesthlm
Var det hos vianor det strulade eller? Fan det var inge strul för mig när jag var där...
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97