Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
E85 konvertering!
Är så att ja har en polare som ska mappa sin saab på e85 och då slog det mig, kan man inte göra det på honda också? eller ska det bytas en massa för att kunna genomföra det?
är inte tänkt att göra det men kul och veta. och det lär väl ge någon mer hk kanske:)
är inte tänkt att göra det men kul och veta. och det lär väl ge någon mer hk kanske:)
Daniel Lindblom
-
Tobbe_TypeR
Har ochså funderat på detta.. vet ju att på gamla Volvo 740 eller liknande räcker det med en ny BTR, ställa upp trycket mot ca 4.5bar, sedan tanka rent E85
ska kolla upp detta mer när jag fått min Kpro, tänkte mappa in bilen på e85 då om de går =)
[i]Japansk Vråålapa![/i]
---------------
[Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->]
---------------
[Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->]
Ja precis. det var så ja tänkte också! ska mappa min bil nått tag och då fundera ja på e85 också men som sagt, det kasnke inte bara är att göra som på gamla volvosTobbe_TypeR skrev:Har ochså funderat på detta.. vet ju att på gamla Volvo 740 eller liknande räcker det med en ny BTR, ställa upp trycket mot ca 4.5bar, sedan tanka rent E85ska kolla upp detta mer när jag fått min Kpro, tänkte mappa in bilen på e85 då om de går =)
Daniel Lindblom
Funkar ypperligt, men varför? Som jag ser det så är det bara på rena hobby bilar som det finns någon vits att konvertera och då i sådana fall för den högre oktanen och den bättre kylningen. Jag körde min Civic på E85 i 3 år utan några problem, det enda som gjordes va att byta spridare och mappa.
På en bruksbil så är det ingen idé, det man sparar i soppakostnader äts snabbt upp pga dom extra oljebytena man måste göra.
Om man ska göra det så bör man inte ställa upp soppatrycket utan köpa större spridare och sen mappa om med dom nya spridarna.
På en bruksbil så är det ingen idé, det man sparar i soppakostnader äts snabbt upp pga dom extra oljebytena man måste göra.
Om man ska göra det så bör man inte ställa upp soppatrycket utan köpa större spridare och sen mappa om med dom nya spridarna.
Senast redigerad av Kristian den 11 augusti 2008, 07:27, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
jag märker skillnad varje månad när ja kör e85, blir hundralappar billigare.
dock inte när de e nkt stadskörning för då såsar de på rejält.
med husvagnen har ja kört med lägre förbrukning än 98!
oljebyte e ju inte spec dyrt,samt m ånga byter redan var 1000e mil.
saab rekommenderar 1500 m il, volvo 1000 mil.
jag byter var 1000e och de kostar mig 300 ink filter, så på året blir de npgra tusen i vinst, samt att den går mkt bättre.
hoppas de hälpte lite iaf alla har olika sett o se på det
dock inte när de e nkt stadskörning för då såsar de på rejält.
med husvagnen har ja kört med lägre förbrukning än 98!
oljebyte e ju inte spec dyrt,samt m ånga byter redan var 1000e mil.
saab rekommenderar 1500 m il, volvo 1000 mil.
jag byter var 1000e och de kostar mig 300 ink filter, så på året blir de npgra tusen i vinst, samt att den går mkt bättre.
hoppas de hälpte lite iaf alla har olika sett o se på det
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag kör min kompressorcivic på E85 med sedan maj, gått cirka 400 mil utan ett enda strul, startar alltid men är lite orolig de första två min innan den blivit lite varm. Drar sås gör den, men med soppapriset som är nu så går den ändå billigare än på bensin, även om det inte är prioriterat på denna bil.
På en standardbil anser jag det helt meningslöst då man inte riktigt kan utnyttja fördelarna E85 ger.
På en standardbil anser jag det helt meningslöst då man inte riktigt kan utnyttja fördelarna E85 ger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Jag är inte riktigt med, den blir billigare i bränsle men ni ser inte fördelarna??
Det är väl det som är fördelen, att man kanske får lite mer effekt är förstås en bonus men jag ser inga nackdelar här eller?
Det är väl det som är fördelen, att man kanske får lite mer effekt är förstås en bonus men jag ser inga nackdelar här eller?
-
M Scotte
- Kontakt:
Nackdelen är att bilen blir mer svårstartad desto kallare det blir. Orolig gång när den är kall. Men min största nackdel jag ser på en bil som brukas alltid är att tanken på 45 L bara räcker 25 mil.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- David Lundin
Är inte det något som en enkel motorvärmare kan fixa då? Vinterkör man tycker jag nästan motorvärmare är obligatoriskt... Eller är det redan vid låga vår-/sommar-/höst-/temperaturer vi pratar?
Sen är det klart, man står ju inte alltid vid ett eluttag.
Kan man E85-konvertera en bensinvärmare tro?
Sen är det klart, man står ju inte alltid vid ett eluttag.
Kan man E85-konvertera en bensinvärmare tro?
-
M Scotte
- Kontakt:
Ska du köra bilen året runt, konvertera inte. För det första så kommer du behöva mappa om den för vinter E75, och den kommer troligtvis inte starta när det kryper mot noll.
E85 konvertering är enligt mig för bilar som uteslutande rullar sommartid.
E85 konvertering är enligt mig för bilar som uteslutande rullar sommartid.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- David Lundin
Ok, då har man lärt sig något, tackar 
Men har man Kpro så är det inte så svårt att ha en extra mapp till vanlig bensin med sina stora spridare, och brukar man bilen vintertid så byter man bara mappen... Väldigt simpelt..
Sen så drar inte E85 så jäkla mkt mer vid vanlig körning än en vanlig bensinare, och om man jämnför literpiset så blir ju det billigare med E85.
Snackade med autotech när jag va där, en av deras Evo IX som de trimmat till 420hk med E85, de sa att den drog lika mkt liter/mil.
Som de gjorde original med bensin.. Visst, evona är väl rätt kända att dra mkt soppa original. Men ändå.. riktigt bra!
Har själv kört E85 Saabar via jobbet några ggr, och med min körstil så brukar bränsleförbrukningen ligga runt 1,1l/mil vid motorvägskörning (ca 150km/h) Detta med 3 extra passagerare också..
MVH
Sen så drar inte E85 så jäkla mkt mer vid vanlig körning än en vanlig bensinare, och om man jämnför literpiset så blir ju det billigare med E85.
Snackade med autotech när jag va där, en av deras Evo IX som de trimmat till 420hk med E85, de sa att den drog lika mkt liter/mil.
Som de gjorde original med bensin.. Visst, evona är väl rätt kända att dra mkt soppa original. Men ändå.. riktigt bra!
Har själv kört E85 Saabar via jobbet några ggr, och med min körstil så brukar bränsleförbrukningen ligga runt 1,1l/mil vid motorvägskörning (ca 150km/h) Detta med 3 extra passagerare också..
MVH
http://www.fotoi.se
- David Lundin
Hmm, jag skall iofs på med K-Pro när jag skrapat ihop lite slantar till en sådan samt RBC och mappning...
Tycker jag har läst mycket om etanol i oljan också, är det därför man bör byta olja oftare med E85?
Tycker jag har läst mycket om etanol i oljan också, är det därför man bör byta olja oftare med E85?
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
ja det är därför!
det mest optimala är ju att ha två olika mappar, i mitt fall byter jag boxen.
iblande tankar jag bara i hälften bensin bara för att jag e lat, det är dock frugans bil o hon kör mest, men hon har aldrig nämnt något om svårstartad...kan bero på vad de e för bil?
det mest optimala är ju att ha två olika mappar, i mitt fall byter jag boxen.
iblande tankar jag bara i hälften bensin bara för att jag e lat, det är dock frugans bil o hon kör mest, men hon har aldrig nämnt något om svårstartad...kan bero på vad de e för bil?
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Har kört så pass länge å långt
med "this green stuff".
kör året runt me geggan.
nåt ska man bidra me
för de "Earth dream"
Måste nog ge E85 :thumbup:
De mesta som vanligt ligger
i mappningen.
K-pro eller vad man nu använder
å större spridare
rör ej soppatrycket
Så e saken biff :biglaugh2:
MvH
PS Rätta mig om ja har fel, men
etanolet avdunstar vid 80grader eller nåt
så oljetemp mätare kan vara bra att ha.
De luktar grillade grönsaker från avgasen :wacko:
med "this green stuff".
kör året runt me geggan.
nåt ska man bidra me
för de "Earth dream"
Måste nog ge E85 :thumbup:
De mesta som vanligt ligger
i mappningen.
K-pro eller vad man nu använder
å större spridare
rör ej soppatrycket
Så e saken biff :biglaugh2:
MvH
PS Rätta mig om ja har fel, men
etanolet avdunstar vid 80grader eller nåt
så oljetemp mätare kan vara bra att ha.
De luktar grillade grönsaker från avgasen :wacko:
Senast redigerad av oscii den 13 augusti 2008, 14:45, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->