Bränsle till ctr?

ENBART för motorrelaterade topics
Simonols

Hej tänkte höra vad ni kör era ctr:er på för soppa går det med 95 oktan eller måste man köra 98?
Simon Olsson
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

det går bra med 95oktan. Men vad har du gjort med ditt tangentbord? :D
Simonols

malkolm666 skrev:det går bra med 95oktan. Men vad har du gjort med ditt tangentbord? :D
Okej kalas ju :D Hehe oj vad konstigt det blev jag försökte mig på att göra ett inlägg via wappen med mobilen.
Simon Olsson
Användarvisningsbild
luckan
Namn: Daniel Lukjanovic

Har tankat en gång på 95, men det blir nog aldrig mer så igen. Det var iofs i nödfall (95, diesel eller e85, det var svårt o välja), men ska se till att nödfallstankningar inte ska behövas nå mer ;). Från och med nu är det V-Power för hela slanten som gäller!

Mvh,
matte_d
Bil: EP3 -05
Namn: Mattias Dahl

Alltid V-Power :D
yoppe
Bil: Accord
Namn: Joakim Wallén
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Kör min på 98 i instruktionsboken står det min 95 oktan och jag har 60 öre rabatt per liter hos preem så det blir 98 annars hade jag nog kört på V-power.
Joakim Andrén
Nev

Är de stor skillnad mellan 98 och v-power? Vad kostar v-power per liter? Kunde inte hitta någon information om pris på shell.
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

V-power brukar kosta 80öre/liter mer än 95oktan på shell.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

En tank 95 på snart 10 000 mil. Resten 98 eller V-power.
Bilen funkar bra på 95, men funkar bättre på 98 och bäst på V-power. Det är upp till dig själv.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Åberg
Namn: Mikael Åberg
Kontakt:

Även jag tankar V-power, eller 98 om det är akut och ingen shellmack finns i närheten. 95 har jag bara tankat några få gånger :)
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Skillnaden mellan 98 och V-power är ca 1 oktan. Alltså 99 oktan då.

Jag har tyvärr bara Jet kort och det suger, har bara 95 där jag tankar (precis hem från jobbet). Vill ha Shell men de har avtal med urdåliga, pissiga citibank och de kollar arbete 2 år tillbaks i tiden istället som alla andra, 1 år. Jag har haft mitt jobb nu i ca 2,5 år så det kanske går efter årets deklaration. Hoppas på det.

Skulle dock aldrig tanka V-power då den är mycket dyrare än 98 och ger ingen skillnad. Det som märks är placeboeffekten ;)
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Yobarman. V-power är inte bara en oktan högre, den har en massa tillsatser som inte finns i vanlig 98 också. Detta gör bland annat att förbränningen blir renare och mindre sotavlagringar bildas. Motorn "tvättas" typ. Det gjordes ett större test på detta i England när V-power introducerades. Det är så pass mycket bättrre bränsle än 98 så att iallafall jag anser att det är värt att lägga ca 50 öre litern mer än vad 98 kostar. Det är idag den enda bensinen då kan få i Sverige som inte innehåller etanol, dvs energiinehhållet är högre än 95 och 98 som båda har ca 5% iblandning av etanol.
Dessutom har jag hört (OBS inte verifierat) att 95 och 98 tas ur samma tankar bara vid olika nivåer i tanken. V-power har egna bränsletankar som soppan pumpas ifrån.
Stockholm
yoppe
Bil: Accord
Namn: Joakim Wallén
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Steffo skrev:Yobarman. V-power är inte bara en oktan högre, den har en massa tillsatser som inte finns i vanlig 98 också. Detta gör bland annat att förbränningen blir renare och mindre sotavlagringar bildas. Motorn "tvättas" typ. Det gjordes ett större test på detta i England när V-power introducerades. Det är så pass mycket bättrre bränsle än 98 så att iallafall jag anser att det är värt att lägga ca 50 öre litern mer än vad 98 kostar. Det är idag den enda bensinen då kan få i Sverige som inte innehåller etanol, dvs energiinehhållet är högre än 95 och 98 som båda har ca 5% iblandning av etanol.
Dessutom har jag hört (OBS inte verifierat) att 95 och 98 tas ur samma tankar bara vid olika nivåer i tanken. V-power har egna bränsletankar som soppan pumpas ifrån.
Ringde min kompis som driver en Preem station och hos dom ligger 95 och 98 i separata tankar däremot var det så att när dom hade 96 oktan så kom bensinen från dels 95 och sedan 98 oktan tanken och sedan blandades detta i pumpen.
Joakim Andrén
Krister

Själv tankade jag alltid 95 när vi hade CTR... det är en bruksbil och inte nåt racemonster med über-mega-cyber-power-motor... eller för den delen pissigt byggd SAAB som måste ha 98 eller bättre.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag har mappat min för V-power så något annat är inte aktuellt iallafall för min del.
Stockholm
Användarvisningsbild
Yobaman

Det var ju inge vidare, att du mappat den för V-power. Då är du fast i det bränslet som jag anser vara kraftigt överskattat med marknadsföring osv. Tror man att V-power är något superbränsle så misstar man sig. Då är det vettigare att köpa racingbränsle typ 110 oktan på fat och tanka det. Hur många hk blir det mot mappad på 98? Kan inte bli många..
Skillnaden i prestanda, märker du verkligen den? Det är placebo and you know it ;)
Det med rengöring är inget som spelar speciellt stor roll heller med den ytterst lilla skillnaden den bensinen gör, då är det mycket viktigare att man har en bra motorolja som rengör motorn.
Har pratat lite olja med Christer R och han har sett skillnaden i motorer hur ren den är och vilken olja som används.
Jag är ganska så säker på att tex Biltema oljan rengör mindre än andra som tex Valvoline. Jag använder valvoline nu senaste bytet och hela tiden framöver, innan körde jag Castrol.
Rosenholtz kör på Valvoline och jag tror att det är en riktigt bra motorolja.
Senast redigerad av Yobaman den 19 april 2009, 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Ricer Superstar

ni som kör 98 och V-power, kör ni det med orginalmapp?
Användarvisningsbild
Yobaman

Finns många som kör 98 eller v-power med standardbil, bortkastat om man inte kör saabhelvete kanske ;) Har själv vart där.

Steffos mappning är ju lite väl då med v-power men mappning med 98 förstår jag fullt.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Eftersom jag bara tankat V-power sedan det kom så var det väl lika bra att mappa på det också.
Gällande testet som gjordes i England så hittar jag inte det nu, men det gick ut på att man tog tre standarsbilar. En BMW, en CTR och ytterligare en bil som jag inte minns. Man tog dem nya från fabrik, körde 500 mil med standardsoppa, bänkade dem för att se effekt med vanlig bensin, plockade isär motorerna och fotade. Sedan satte man ihop dem, körde 500 mil på V-power, bänkade och tog isär.
Alla tre bilar fick tydliga effektökningar på 5% och lite över med V-power. CTR:en och den okända bilen var bra mycket renare i förbränningsrummen och ventilerna (som inte alls hålles rent av oljan Yobarman) men BMW:n hade redan väldigt fina förbränningsrum med standardsoppa, så där såg man inte så stor skillnad.
Stockholm
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Håller med Steffo, jag kör min på 95 på vinter och 98 eller v-power på sommaren. Det är STOR skillnad på 95 och v-power, v-power är testad mot 98 och det är bra skillnad mellan dom specielt på prestandar bilar som ctr. Körde till Spanien med min gammla ctr sommaren -05 och tankade i Tysklan där är v-power 100 oktanig och bil j''veln flög fram har alldrig gått bättre. Börjat precis köra igen på v-power och man märker skillnaden.
mAbZ

Yobaman skrev:Det var ju inge vidare, att du mappat den för V-power. Då är du fast i det bränslet som jag anser vara kraftigt överskattat med marknadsföring osv.
Du får gärna anse vad du vill, men EVO Magazine hade för några år sedan gjort mätningar
av V-Power motsvarande bränsle i en Type-R, någon Jaguar och nån mer bil.

V-Power gav då ca 5 hk mer jämfört med vanligt bränsle i en standard CTR.
Punkt, slut 8)

EDIT:
nu såg jag att Steffo redan skrivit troligen om samma test.
Men jag är ganska säker på att det var 5 hk och inte 5%.
Senast redigerad av mAbZ den 20 april 2009, 09:53, redigerad totalt 1 gånger.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Ricer Superstar

intressant... det står ju i boken att det ska vara minst 95, så antar att det är helt ok att köra på högre :) Ska testa en tank med V power och se om den känns annorlunda...
Användarvisningsbild
Yobaman

Det där testet som gjordes, vilka gjorde testet? Shells tekniska avdelning? ;)
Men skämt åsido, sådana tester kan ge det resultatet de vill beroende på vem som testar. Hoppas att det testet var helt oberoende och att de inte blivit sponsrade av Shell.

Jag tycker det är trist att jag kör på 95 men tyvärr så har inte min mack i närheten mer än så. Vill ju ha Shell kort men det går inte än men kanske i slutet på året. Då blir det 98 iallafall.

Har för övrigt en bekant som har en ctr med Toda A3 kammar och allt möjligt gott på, tror det låg någonstans 260hk på navet. Han har kört v-power men tyckte inte det var någon skillnad och kör på 98 istället. Jag tror det är mycket placeboeffekt. Om jag skulle tanka 95 och blir lurad att det är 98 ska ni se att jag märker bra skillnad. Jag menar att skillnaden mellan 95 och 98 är större än mellan 98 och v-power.

Ingen i klubben som kör på racingbränsle på fat?

Edit: Ricer, du kan köra på högre oktan, det är låg oktan man ska akta sig för men för hög kan det inte bli.
Senast redigerad av Yobaman den 20 april 2009, 10:56, redigerad totalt 1 gånger.
soffpotatis

Steffo skrev:Det är idag den enda bensinen då kan få i Sverige som inte innehåller etanol, dvs energiinehhållet är högre än 95 och 98 som båda har ca 5% iblandning av etanol.
Ett snabbt inlägg i debatten

98 oktan har ingen etanol i sig. Jag jobbar på raffinaderi så jag vet, sitter just nu och tittar på ett blandningsrecept för 98oktan och ingen etanol är med:-) Det är endast 95 som har etanol i sig detta enligt lag. Etanolen höjer upp oktantalet till 95 då man i sverige bara blandar 93 oktan för detta.

jag kan också dementera att 95 och 98 skulle tas ur samma tank. Det är nog omöjligt att få ut 95 ur en 98 tank om inte tanken är otroligt skicktad. Men det finns mixer på tankarna. Dessutom har vi lastbilar som just nu plockar ut både 95 och 98 ur 2 olika tankar. Vore ju onödigt om man kunde få det ur samma tank:-)

V-power har egna tankar eftersom det är den ända soppan som inte byts mellan olika bolag då shell är de ända som gör den. har man en bil som är mappad för denna soppa kan man säkert få ut någon häst extra.

Shell har för övrigt fått betala skadestånd på x antal kr och fått ändra om sin slogan "adrenalin för din motor" nu har de "made to move" minns inte riktigt varför men har för mig att de inte kunde bevisa att det blev någon märkbar skillnad på en standardbil. Alltså ingen andrenalin för motron. viss skillnad kunde ses på porche och liknande modeller om jag minns rätt. Men en vanlig svensson i en svensson bil ska inte märka någon skillnad som man tydligen påstod. Beslutet och testet finns att läsa någonstans minns inte var men säkert på KO:s hemsida. Har det hemma i någon hög också.

kör hårt.
David Willemoth
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Bra info där soffpotatis! Skönt att kunna skriva av lite sådant man hör och läser som rykten!
Mabz, du har säkert rätt. Det var nog effektökningar på 5hk och uppåt som påvisades och inte 5%.
Med sina 100 hk / liter så tycker jag att man kan räkna in en CTR-motor som ganska högpresterande. Som vanligt är det ju upp till var och en vad man vill köra på. Bilen går ju inte dåligt på 95 eftersom den är gjord för att klara det. Jag upplever dock en så pass tydlig skillnad att placeboeffekten iallafall för min egen del kan avskrivas. Givetvis känner man inte skillnaden i toppeffekt, utan snarare hur jämnt och fint motorn går med högre oktantal i tanken Detta märks speciellt vid krypkörning som man ofta sysslar med i Stockholmstrafiken.
Stockholm
Användarvisningsbild
insigma
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark

"Svenska Shell lockade bilister att tanka den 99-oktaniga bensinen V-Power med sloganen "Som adrenalin för din motor". Men enligt bensinbolagets egna uppgifter blir det ingen effekthöjning i superformat. Accelerationsförbättringen landar på några procent och det gör reklamen vilseledande, anser Konsumentombudsmannen. För 18 av 31 testade bilar konstaterades en accelerationsförbättring med knappt 1,5 procent i jämförelse med 95-oktanig eller 98-oktanig bensin. Som mest uppmättes en effekthöjning med 5 procent."

<a href="http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=14991" target="_blank">http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=14991</a>

Om det nu skulle vara 1,5% så tycker jag ändå att det är värt att tanka V-Power.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
gusman

Fifth Gear gjorde en ganska seriös test.

<a href="http://www.dpccars.com/car-videos-08/11 ... sode-6.htm" target="_blank">http://www.dpccars.com/car-videos-08/11 ... e-6.htm</a>

ca 12min in börjar testen. Ni får dra era egna slutsatser. :-)
// Gusman

Jörgen Gustavsson
Medlem: 921
Nev

gusman skrev:Fifth Gear gjorde en ganska seriös test.

<a href="http://www.dpccars.com/car-videos-08/11 ... sode-6.htm" target="_blank">http://www.dpccars.com/car-videos-08/11 ... e-6.htm</a>

ca 12min in börjar testen. Ni får dra era egna slutsatser. :-)
Intressant test, de som tjänade på att köra på v-power var ju iof turbo motorer. Men jag har läst att en kille bänkade sin Mazda rx8 med v-power och ökade effekten med 13hk 8) .

Skulle vara intressant och se hur mycket en type r ökar :P.
ash
Bil: S2000
Namn: Christoffer Mattsson

Är iväg på utbildning på Preem varje år och sist gång kom vi in lite på raffen då han som höll i utbildningen hade varit chef där, minns inte exakt hur det låg till nu för det är nått år sen, men en sak som tydligen skiljer mellan vanlig 95, 98 och v-power är att den vanliga bensinen kan variera i spec och oktantal och ändå vara godkänd medans v-power måste vara jämnare i kvalitet.

Kan ju hända att Soffpotatis har bättre koll på hur det egentligen ligger till med detta.
Användarvisningsbild
Yobaman

Det låter rimligt.
Hur som haver så tror jag nog att Steffos bil går så bra den kan gå med nuvarande hårdvara och V-power mappning :)
Skiljer ju en del, kanske mer på turbo men skiljer ju ändå.
Skriv svar