Coilovers på Ep3
Jag har börjat leta coilovers till ctren nu och har faktiskt inte hittat något jätte intressant måste jag säga. Det är inte aktuellt att köpa just nu men jag tänkte att det skadar ju inte att kolla vad som finns på marknaden och vad som rekomenderas och vad som inte rekomenderas.
Nu vet jag att det bara är ett fåtal människor som köra coils på sina ep3or i sverige men vad tycker ni om det ni åker på?
Jag har hittat ett kitt som faller mej i smaken och det är Todas fightex men det är rätt dyrt.
Här är en länk som listar lite olika fjäderkonstanter på olika tillverkares Coilover kit.
<a href="http://forums.clubep3.net/showthread.php?t=564642" target="_blank">http://forums.clubep3.net/showthread.php?t=564642</a>
Här är även en länk till todas coilovers. Jag har hittat deras lite billigare kitt för runt 23000kr, det kanske går att hitta billigare.
<a href="http://www.todaracing.com/en/product/damper/ep3.html" target="_blank">http://www.todaracing.com/en/product/damper/ep3.html</a>
Nu vet jag att det bara är ett fåtal människor som köra coils på sina ep3or i sverige men vad tycker ni om det ni åker på?
Jag har hittat ett kitt som faller mej i smaken och det är Todas fightex men det är rätt dyrt.
Här är en länk som listar lite olika fjäderkonstanter på olika tillverkares Coilover kit.
<a href="http://forums.clubep3.net/showthread.php?t=564642" target="_blank">http://forums.clubep3.net/showthread.php?t=564642</a>
Här är även en länk till todas coilovers. Jag har hittat deras lite billigare kitt för runt 23000kr, det kanske går att hitta billigare.
<a href="http://www.todaracing.com/en/product/damper/ep3.html" target="_blank">http://www.todaracing.com/en/product/damper/ep3.html</a>
Kan en bil någonsin bli perfekt?
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
<a href="http://askas3046.dedic35.kontrollpanele ... rtgrp=1074" target="_blank">http://askas3046.dedic35.kontrollpanelen.s...amp;artgrp=1074</a>, inget jag har erfarenhet av men har för mig att det finns några på klubben som kör med dessa? Priset lockar iallafall 
JDM - all day, every day
Jag kör bc racing på min ep3. Kvaliteten verkar vara bra. Fast nu har jag kassa spindelleder som låter så jag vet inte om det är lite missljud i dämparna också. Kanske inte gör något ? Hur som helst går bilen som på räls och det är mycket stor skillnad på mjukaste och hårdaste inställningen. Dom är gjorda i stål också vilket är mycket mer hållbart än aluminium.
Andreas Fougner
Ja det låter bra. Hoppas du klarar dej med att bara byta spindelleder.
Har du byggt din bil för att köra gata eller är det mer för att kunna ta ut den och prestera bra på banan? Och hur tycker du den uppför sej på gata och bana?
Har du byggt din bil för att köra gata eller är det mer för att kunna ta ut den och prestera bra på banan? Och hur tycker du den uppför sej på gata och bana?
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag har monterat på ett sett begagnade H&R coilovers, reste till spanien o tillbaks och inget att klaga på. Inga missljud osv.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Bilen är byggd för att vara rolig på banan ett par ggr per år. Dvs funka okej på gata mestadels. Har tyvärr inte hunnit testa coilovers på banan. På gata beter den sig mycket bra på mjukare inställningar. Känns nästan orginal förrutom mindre krängning.xzbatt skrev:Ja det låter bra. Hoppas du klarar dej med att bara byta spindelleder.
Senast redigerad av enzodiac den 17 augusti 2009, 18:03, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Fougner
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Jag kör med Tein Mono Flex och är helnöjd med dessa. Man kan inte bortse från att de är hårda men jag gillar det. Anledningen till att jag bytte var att få bättre väghållnig och det fick man verkligen kombinerat med lite camper och R-däck. Har bara åkt med en annan EP3a (Ajkopajkos) som hade Tein Street flex eller om dom heter Super Street och det var natt och dag. Min viker sig inte mycket när man svänger in i mot konerna medans ajkos krännger en del (inge illa menat Ajkopajko
).
Vad gäller den ställbara hårdheten på dämparna så har jag aldrig rört den sedan jag monterade dämparna.
Skulle jag dock idag stå inför valet att köpa Coilovers så tror jag det skulle blivit KW V2 eller V3 eller de jag har idag. MEN man kan inte sänka så mycket bak och det stör mig lite...
Vad gäller den ställbara hårdheten på dämparna så har jag aldrig rört den sedan jag monterade dämparna.
Skulle jag dock idag stå inför valet att köpa Coilovers så tror jag det skulle blivit KW V2 eller V3 eller de jag har idag. MEN man kan inte sänka så mycket bak och det stör mig lite...
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Nej jag tycker dom är sköna. Det är bara det att den är lite hög i bak. Går inte att få ner exakt så mycket jag vill (så det liknar fram och ser nice ut) men det blev bättre sedan jag satte in inredningen igen (ja jag har kört plåtrent hela året tills nu.
).
Ordförande
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
KW v3 om man vill lägga en hög med stålar, KW Clubsport om man vill lägga stålar på fel sida 20 000kr. I ditt fall som verkar vilja ha riktigt hårda saker, hade jag faktiskt testat någon av de billigare märkena. Jag har alltid smutskastat dessa "taiwan" coilisar, men efter att jag själv var tvungen att få tag på ett par snabbt i början av sommaren och valet föll på ett par k-sport RS så är jag riktigt nöjd. Kör med 14k fram och 12k bak och jag gillar verkligen dem, hur länge dem håller får vi se. Mina h&R plockades av efter 8 år och 18 000 mil utan ett enda läckage eller säckighet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Men vart nånstans hittar man KW v3 till en ep3? Det var den första tanken jag fick när jag började leta coilovers men jag har inte hittat det någnstans så jag tror faktiskt inte det finns. Jag har ingen lust att köpa fel den här gången utan är verkligen ute efter rätt direkt.
Jag lyfter den här igen och hoppas kunna fånga fler tankar om djungeln.
BC-rm coilovers verkar lite intressanta men att dom har 8/10 i hårdhet gör att jag tror att dom kanske är lite mjuka.
Buddyclub Racing Spec Dampers är intressanta, dock hade jag dåliga erfarenheter av Buddyclub på en gammal eg med bakdämpare som hade missljud. Dom är iaf riktigt hårda, kanske för hårda. David Lundin kör med dessa så jag ska försöka fråga honom vad han tycker.
BC-rm coilovers verkar lite intressanta men att dom har 8/10 i hårdhet gör att jag tror att dom kanske är lite mjuka.
Buddyclub Racing Spec Dampers är intressanta, dock hade jag dåliga erfarenheter av Buddyclub på en gammal eg med bakdämpare som hade missljud. Dom är iaf riktigt hårda, kanske för hårda. David Lundin kör med dessa så jag ska försöka fråga honom vad han tycker.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Det brukar ju kunna gå att få valfria fjädrar till sånna där kinacoilovers så du borde kunna gå upp till 10/12kg i alla fall.
Men ska du köra bana och prioriterar det så hade jag helt klart kört på BuddyClub RSD istället.
De har separat justerbar retur istället för retur och kompression samtidigt som alla de billiga stylingdämparna kör med, även Tein inkluderat (upp tom monoflex).
Men ska du köra bana och prioriterar det så hade jag helt klart kört på BuddyClub RSD istället.
De har separat justerbar retur istället för retur och kompression samtidigt som alla de billiga stylingdämparna kör med, även Tein inkluderat (upp tom monoflex).
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
Jag säljer BC-Racing coilovers och har kikat lite på dom och dom värkar helt ok faktiskt, det är ett relativt nytt märke...(är dock billigare än det andra företaget som är länkat till) 
Har även Buddyclubs sortiment med om det skulle vara några frågor om dom.
Har även Buddyclubs sortiment med om det skulle vara några frågor om dom.
Senast redigerad av Kimzz den 10 september 2009, 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
- fonzeka
Bor Chuan eller BC är tillverkare till de flesta billigare märkena, D2, K-Sport, Megan, Apexi osv.
Så de är väl inte speciellt nya.
Kimzz: Har du blivit samarbetspartner till hpc än? :busted_cop:
Så de är väl inte speciellt nya.
Kimzz: Har du blivit samarbetspartner till hpc än? :busted_cop:
-
M Scotte
- Kontakt:
Kör K-sport RS med 14/12 på min EG och är grymt nöjd.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Kimzz
Fonzeka:
det har du rätt i att D2, BC, K-sport och apexi har samma tillverkare men det är ändå ett nytt "märke" Sen att dom har tillverkat coilovers ett bra tag är en annan femma
Och eftersom jag är återförsäljare åt Apex så har jag K-sport, D2 och BC med i sortimentet 
Och jag håller på att få tag i David Lundin om detta
Och som M Scotte säger K-sport är bra med. för att vara billiga coilovers så är dom faktiskt inte skit nån av dom.
det har du rätt i att D2, BC, K-sport och apexi har samma tillverkare men det är ändå ett nytt "märke" Sen att dom har tillverkat coilovers ett bra tag är en annan femma
Och jag håller på att få tag i David Lundin om detta
Och som M Scotte säger K-sport är bra med. för att vara billiga coilovers så är dom faktiskt inte skit nån av dom.
Senast redigerad av Kimzz den 10 september 2009, 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
-
M Scotte
- Kontakt:
Billiga beror på vilken modell, gav 12 000kr för RS, dem är något dyrare än vanliga modellen, jag gillade att man kunde välja fjädrar fritt, då det satt 22/18 org på RS till EG.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Kimzz
RS modellen av K-sport är ju bättre än den vanliga "street" modellen. sen tycker jag i alla fall 12k är billigare än 20k som många andra coilovers är på. Och vad säger att K-sport är mycket sämre än dom för 20k. Jag vet faktiskt inte själv får jag har inte testat i och för sig men så mycket skillnad kan det inte vara om man inte kör någon cup racing med bilen där den endast går på bana stenhårt. Jag kommer nog kanske testa någon av K-sport eller BCs värstingar på min DC5a.
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Folket utomlands om man läser på forum och folk på tex evoklubben spyr på k-sport. Dom har problem med att topplagringar går sönder, packningar som springer läck, att sakerna ärgar sönder osv. Presis samma problem som så många stöter på med d2.
Saken är ju att om man bara kör på bana med bilen så utsätts det ju inte för lika mycket smuts som det gör när man åker mycket gata osv med bilen, Därför kan det säkert hålla längre på bana än på gata.
Nu när jag står i valet att köpa coilovers så känner jag att det kan vara billigare att lägga 15-20 på ett set som håller än att köpa ett set för 12 som man måste byta ut efter 1-3 säsonger. Nu vet man ju aldrig att det dyrare märket håller bättre men man kan ju hitta betydligt fler som har problem med billigare märken än dom dyrare. Jag vill helt enkelt inte behöva byta fler gånger känner jag.
Tex så har ju Martin alltid hyllat H&R då han körde hur många år som helst med sitt kitt utan problem, det visar sej väl om några år vad han tycker om k-sport.
Saken är ju att om man bara kör på bana med bilen så utsätts det ju inte för lika mycket smuts som det gör när man åker mycket gata osv med bilen, Därför kan det säkert hålla längre på bana än på gata.
Nu när jag står i valet att köpa coilovers så känner jag att det kan vara billigare att lägga 15-20 på ett set som håller än att köpa ett set för 12 som man måste byta ut efter 1-3 säsonger. Nu vet man ju aldrig att det dyrare märket håller bättre men man kan ju hitta betydligt fler som har problem med billigare märken än dom dyrare. Jag vill helt enkelt inte behöva byta fler gånger känner jag.
Tex så har ju Martin alltid hyllat H&R då han körde hur många år som helst med sitt kitt utan problem, det visar sej väl om några år vad han tycker om k-sport.
-
Kimzz
ja buddy club är ju bra med. Jag hade omnipower på min gamla civic vti och dom var lite små krångliga med. klonkade och hade sig.
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
- fonzeka
Bilstein har flera olika kit som verkar rätt intressanta, om du inte vill lägga så mycket så finns B12 t ex för runt 10k.
Där har du riktigt bra dämpare med matchande H&R fjädrar.
Sen finns ju även KW v2, tror de ligger i ungefär samma prisklass ev lite mer.
-
M Scotte
- Kontakt:
Vill man ha noll problem och superkvalitet är H&R eller KW det självklara valet, men vill man få något som är banåkaanpassat är det direkt 17-20 000kr. Alla kit i alu kommer ärga, oavsett vad det är för märke, så ska man åka gata mer än bana så är det inget alternativ enligt mig.
Som du säger Johan, fannas inte ett enda klagomål på H&R från min sida, tror knappast k-sport kommer leva upp till samma nivå, men jag ville inte lägga 20k på ett kit, så då fick det bli det kit som mötte mina preferenser och passade min plånbok.
Som du säger Johan, fannas inte ett enda klagomål på H&R från min sida, tror knappast k-sport kommer leva upp till samma nivå, men jag ville inte lägga 20k på ett kit, så då fick det bli det kit som mötte mina preferenser och passade min plånbok.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Jag var in på Mekonomen och snackade lite med en kompis som hade Särås gamla type-r och han visade också lite olika Bilstein chassien och tycker att det vore ett bra köp med deras pss9. Han pratade om att dom ska vara utprovade på ringen och att det är ett riktigt bra kitt. Problemet är bara att jag har inte hittat någon info någonstans om det kittet med fjäderkonstanter osv. Sen tror jag inte heller att det är höj och sänkbart utan att ändra fjäderförspänningen. KW v2 är ju alldeles för mjukt det som man köper från hyllan, det går ju att byta ventilerna i dom och sätta på andra fjädrar men det är nog rätt dyrt tror jag.fonzeka skrev:Bilstein har flera olika kit som verkar rätt intressanta, om du inte vill lägga så mycket så finns B12 t ex för runt 10k.
M Scotte skrev:Vill man ha noll problem och superkvalitet är H&R eller KW det självklara valet, men vill man få något som är banåkaanpassat är det direkt 17-20 000kr. Alla kit i alu kommer ärga, oavsett vad det är för märke, så ska man åka gata mer än bana så är det inget alternativ enligt mig.
Det är så svårt att få allt man vill ha om man inte vill betala en halv förmögenhet så det blir ju i princip alltid en kompromiss.
Det är helt fel, du ska ha en hårdare fjäder bak än fram eftersom du har en utväxling i hjulupphängningen som är större bak än fram.
Jag skulle nog köra 8kg/mm fram och 10kg/mm bak om tanken är att den ska vara mer gatvänlig men fortfarande passa in på banan och kanske köra 10kg/mm fram och 14kg/mm bak om du vill att den ska vara lite mer ban anpassad
Jag skulle nog köra 8kg/mm fram och 10kg/mm bak om tanken är att den ska vara mer gatvänlig men fortfarande passa in på banan och kanske köra 10kg/mm fram och 14kg/mm bak om du vill att den ska vara lite mer ban anpassad