har sneglat lite på faceliftade bmw 318da 320da /320da-xdrive alternativt 325da
stämmer verkligen bmws bränslesiffror?, jag körde min civic i 7100 mil, min accord snart 6000 mil och jag har alltid klarat att kunna köra efter hondas bränsle-siffror men då har jag oftast försökt köra sparsamt och snålt. blir det en chock ifall jag köper en bmw och försöker köra snålt och jag hamnar rejält över deras siffror?
hur bra är deras xdrive? lirar det bra? hur är den mekaniska kvaliten?
jag tycker det är ett intressant alternativ att kunna få en dieselmotor+automat+4hjulsdrift i en vanlig personbil, synd att honda inte erbjuder detta
jag vill alltid ha nyare bilar och planerar alltid att behålla dem minst 5 år, kommer jag bli nöjd med en nyare bmw under nästkommande 5 år?
vad tror ni?
på väg att eventuellt bli märkesförrädare
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
På dieslarna så stämmer förbrukningen väldigt bra, iaf enligt de kunder vi har på jobbet och enligt färddatorerna som sitter i bilarna men där kanske man ska räkna med lite felmarginal. På det dryga året som jag har jobbat på BMW så har vi inte haft några problem på X-Drive, vi har haft ett par bilar där fördelningslådan har strulat och fått bytas ut men det är mer sällsynt än vanligt eller hur man ska kalla det så det finns ingen anledning till att oroa sig.
Om du kommer vara nöjd med BMW efter 5 år beror helt på om du får en "felfri" bil eller om du får en av de få bilar som är hos oss på verkstaden "ofta" under en period där det byts ut spridare, programmeras högt och lågt. Helt klart är iaf att det är en väldigt fin bil att åka i med många funktioner och sålänge man kan motivera sig själv till att den bilen med dessa funktioner är värt det överpriset (tycker inte jag iaf, det kostar alldeles för mkt jämfört med vad man får) så är det bara att köpa. Man känner snabbt igen sig i BMW från Honda vad gäller chassi och drivlina fast växellägena suger på manuella lådor jämfört med Honda. Dock är ju det inget problem för dig om du köper automat.
Även automatlådorna håller väldigt bra, de fel som brukar inträffa är på lite äldre bilar som gått 15.000 mil eller uppåt där man börjar få slitage i lådan och den behöver renoveras eftersom den inte växlar ordentligt osv. BMW har ju sk. "Lifetime" olja men det är bara att glömma, byt olja i lådan (iaf i automaterna) efter t.ex 8.000 mil så slipper man renovera lådan senare om man nu har kvar bilen såpass. Detta är inte heller ett jättevanligt problem men ändå ett problem som kan avhjälpas genom att byta oljan i förtid.
Jag tycker du ska åka och provköra en 3-serie men kör för fan inte en 5-serie innan eller efter för den är så sjukt tyst och bekväm och allmänt grym så du kommer tycka att 3-serien är en plåtburk i jämförelse
Om du kommer vara nöjd med BMW efter 5 år beror helt på om du får en "felfri" bil eller om du får en av de få bilar som är hos oss på verkstaden "ofta" under en period där det byts ut spridare, programmeras högt och lågt. Helt klart är iaf att det är en väldigt fin bil att åka i med många funktioner och sålänge man kan motivera sig själv till att den bilen med dessa funktioner är värt det överpriset (tycker inte jag iaf, det kostar alldeles för mkt jämfört med vad man får) så är det bara att köpa. Man känner snabbt igen sig i BMW från Honda vad gäller chassi och drivlina fast växellägena suger på manuella lådor jämfört med Honda. Dock är ju det inget problem för dig om du köper automat.
Även automatlådorna håller väldigt bra, de fel som brukar inträffa är på lite äldre bilar som gått 15.000 mil eller uppåt där man börjar få slitage i lådan och den behöver renoveras eftersom den inte växlar ordentligt osv. BMW har ju sk. "Lifetime" olja men det är bara att glömma, byt olja i lådan (iaf i automaterna) efter t.ex 8.000 mil så slipper man renovera lådan senare om man nu har kvar bilen såpass. Detta är inte heller ett jättevanligt problem men ändå ett problem som kan avhjälpas genom att byta oljan i förtid.
Jag tycker du ska åka och provköra en 3-serie men kör för fan inte en 5-serie innan eller efter för den är så sjukt tyst och bekväm och allmänt grym så du kommer tycka att 3-serien är en plåtburk i jämförelse
Senast redigerad av Dani den 22 december 2009, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
SAUD
- Bil: CTR-2016
- Namn: Saud Omerovic
En granne har en BMW 320 diesel med automat och han har den som tjänste bil. Har pratat med honom tidigare, han har kört drygt 6000mil med den på drygt ett år utan ett fel, han har inte ens bytt lampa på bilen,han är jätte nöjd!
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Hade jag haft dem kraven som du har Stefan hade jag åkt och provat en CR-V Diesel AT efter jul. 3-serien är en helt ok bil enligt mig, men tyvärr väldigt trång och opraktisk för sin storlek. Är inte heller helt glad att den känns rätt gammal interiört.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Man kan säga såhär, en 5-Serie är mer värd det överpriset den kostar än en 3-Serie. Jag personligen tycker att E46 är en mkt mer solid och bekväm bil, iaf så känns det så för E90 har lite burkig känsla över sig.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Jag är på sätt och vis delägare av en 320dA -08. Morfar har en 320dA som jag i stort sätt får låna så fort jag vill och det blir i regel mer än en gång i veckan nu vintertid.
Morfar har enbart haft självförvållade problem i form av spik i däcket (och då funkade funflat däcken bra till BMW för att fixa det) och avskrapad färg då han kört in i lite vägar med kofongarna... Det får man i mina ögon om man är 86 bast och nu insett att man ska köra så lite som möjligt när det finns dom som gärna skjutsar runt han (jag).
Något som jag i stort sett ser som ett krav i en BMW är sport stolar. Originalstolarna är inte värda att kallas stol i mina ögon men annars har jag inget dåligt att säga om dom. Pappa har haft e39 och e46 och båda har gått felfritt sånär som på enstaka småfel likt ett trasigt fläktgaller. Vad beträffar bensinförbrukningen är jag nog fel person att fråga. Min högerfot är för det mesta rätt tung och morfar står för bränslet och har i alla fall inte klagat än...
Jag tror nog du skulle bli mer än nöjd. Min mamma går själv i tankarna att byta till en sen 09 eller nyare 118d 120d eller 318d 320d men hon har halvhårda krav på utrustning så det är lite pilligt att få i alla bockar på listan...
PS.
Det är INTE en bil för gamla och stela. Morfar rasar i stort set ner i bilen varenda gång han ska in men han lyssnade inte på när vi sa att en X1, x3 eller en tiguan skulle varit perfekt för han. Nej sportbil för gubbar (som han sa i hans fall) skulle det va. :prop:
Morfar har enbart haft självförvållade problem i form av spik i däcket (och då funkade funflat däcken bra till BMW för att fixa det) och avskrapad färg då han kört in i lite vägar med kofongarna... Det får man i mina ögon om man är 86 bast och nu insett att man ska köra så lite som möjligt när det finns dom som gärna skjutsar runt han (jag).
Något som jag i stort sett ser som ett krav i en BMW är sport stolar. Originalstolarna är inte värda att kallas stol i mina ögon men annars har jag inget dåligt att säga om dom. Pappa har haft e39 och e46 och båda har gått felfritt sånär som på enstaka småfel likt ett trasigt fläktgaller. Vad beträffar bensinförbrukningen är jag nog fel person att fråga. Min högerfot är för det mesta rätt tung och morfar står för bränslet och har i alla fall inte klagat än...
Jag tror nog du skulle bli mer än nöjd. Min mamma går själv i tankarna att byta till en sen 09 eller nyare 118d 120d eller 318d 320d men hon har halvhårda krav på utrustning så det är lite pilligt att få i alla bockar på listan...
PS.
Det är INTE en bil för gamla och stela. Morfar rasar i stort set ner i bilen varenda gång han ska in men han lyssnade inte på när vi sa att en X1, x3 eller en tiguan skulle varit perfekt för han. Nej sportbil för gubbar (som han sa i hans fall) skulle det va. :prop:
Senast redigerad av Little Elk den 24 december 2009, 01:00, redigerad totalt 1 gånger.
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
när de gäller mig själv var jag först anti bmw, inte för bilarna utan för jag själv är kebab, och jag ville aldrig att det skulle vara självklart att jag skulle ha bmw enligt folk, jag bröt min regel och köpte en.. sen en till.. och efter enbart dessa och en massa provkörningar kan jag säga att jag kommer köpa fler, enda anledningen jag sålde var för jag jobbar på subaru och det gynnar mig mer. Samma sak gäller honda.. jag älskar honda det är en känsa som inte kan förklaras med ord så pålitlig, sen är subaruns kvalite verkligen inget att klaga på, bmw har haft något smått men det är inget jag bryr mig om som jobbar med bilar.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Som ordförande i denna klubb så ser du väl självklart till att familjen åker ståndsmässigt och inte något halvmesyr från bayern? Se till att dem byter bort sina fordon till Honda omgående! Min mamma, pappa, syster åkte också bmw och andra mindre nogräknade märken innan jag visade dem in i tunneln av ljus, numera är det bara Honda som gäller.Little Elk skrev:Jag är på sätt och vis delägare av en 320dA -08. Morfar har en 320dA som jag i stort sätt får låna så fort jag vill och det blir i regel mer än en gång i veckan nu vintertid.
PS.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Enda anledningen till att åka annat än Honda, är att det saknas en bil i sortimentet! Sportig familje bil... Tex Audi rs6 eller BMW M5 eller liknande, så fort tvånget att ha familjebil är borta eller att man bara kan ha 1st bil, så är ju valet Honda väldigt enkelt :worthy:
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Ja ska byta bil, blir toyota hilux troligen, vart lite sugen på en dodge me kummins, men dom kostar fläsk ^^ honda har inget likvärdigt, synd att dom inte vill ha mina pengar
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Jag hade köpt en Ridgeline utantvekan istället.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Rickard, hade ridgeline sålts i eu så kanske jag hade funderat på det, men den är trotsallt gjord för overthere, därav v6a bensin sen är det inte ball att köpa en så dyr bil utan garantier, sen har honda bra kvaletet på alla bilar, men en toyota vet jag håller, haft många sånna som firmabilar och dom har inte fått gå lätt av vissa...
Senast redigerad av pr0ny den 26 december 2009, 09:25, redigerad totalt 1 gånger.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659