Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Åsikter om budgetdäck?
- Arson
- Bil: Civic FK2 2016
- Namn: Mattias Aronsson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Hej,
Behöver nya sommarsulor till tjejens CTR då förra årets uppsättning fick sätta sista gummit till vid en trevlig bankörning på Malmby flygfält.
Grejen är att hon som äger bilen kör sällan inspirerat och aldrig bankörning. Använder bilen i princip bara till och från jobb, samt för vardagskörning.
Kan man köpa Kina-däck för en femhundring styck och vara nöjd med dessa till en CTR om den inte används för banbruk?
Om så, vilka rekommenderas?
En annan fråga. Ser det dumt ut med 215/40 på Civicens originalfälg? Vill gärna ha lite bredare än 205 då nuvarande påminner mer om cykelhjul än bildäck.
Tack på förhand!
Behöver nya sommarsulor till tjejens CTR då förra årets uppsättning fick sätta sista gummit till vid en trevlig bankörning på Malmby flygfält.
Grejen är att hon som äger bilen kör sällan inspirerat och aldrig bankörning. Använder bilen i princip bara till och från jobb, samt för vardagskörning.
Kan man köpa Kina-däck för en femhundring styck och vara nöjd med dessa till en CTR om den inte används för banbruk?
Om så, vilka rekommenderas?
En annan fråga. Ser det dumt ut med 215/40 på Civicens originalfälg? Vill gärna ha lite bredare än 205 då nuvarande påminner mer om cykelhjul än bildäck.
Tack på förhand!
//Mattias Aronsson
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
215-40-17 passar perfekt.
Jag hade utan tvekan köpt ett par lite billigare däck om bilen används på det sättet.
Det som oftast är sämst med de billigaste däcken är regnegenskaperna, men bara att anpassa hastigheten.
Jag hade utan tvekan köpt ett par lite billigare däck om bilen används på det sättet.
Det som oftast är sämst med de billigaste däcken är regnegenskaperna, men bara att anpassa hastigheten.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- nenilsson
- Bil: Civic VT
- Namn: Emil Nilsson
Skulle vara lite intressant och höra lite erfarenheter av billiga däck. Vad hade däcken för egenskaper, hur länge höll dem osv. Som exemplet Malkolm gav: Nankang är snorhala när det är blött.
Så man vet vad man ska hålla sig borta från och vad som håller, ifall det är nån som har erfarenhet av detta.
Så man vet vad man ska hålla sig borta från och vad som håller, ifall det är nån som har erfarenhet av detta.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag ser alla kina-däck som skitdäck, Wangli är kassa, linglon är värdelösa och nankang är hala. Men å andra sidan är jag rätt kräsen då jag inte gillar Kumho då dem är hårda och spåriga, Hankook har dåligt fäste om man har effektstark bil såsom ctr. osv. Jag gillar inte heller orginaldäcken RE040 då dem är spåriga och högljuda.
Däremot gillar jag Toyo T1-r, Michelin PS2, Bridgestone re050, Dunlop SP sport9000 osv...
Däremot gillar jag Toyo T1-r, Michelin PS2, Bridgestone re050, Dunlop SP sport9000 osv...
-
moggesthlm
- Been thanked: 6 times
Fast när dom väl funkade så funkade dom bra :prop:. Måste varit ett måndag ex, kör ju forfarande på accelera däcken framNibbe skrev:Kinadäck förstörde resan till Mantorp förra året, cordsläpp på halva däcksidan. Så dom står inte högt i kurs.
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Legend 3.5 -97
Honda Civic Tourer -14
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
och märket på dom va?
edit: skall beställa 2 däck (sitter 2 ok billiga däck och 2 slut) till min EJ9a.. Varit helt inne på typ nankang eller något sådant..
går som brukis enbart, och jag har inte några jättekrav.
pendlar snart inte mer till jobbet heller som jag gjort nu (9 mil om dagen)
edit: skall beställa 2 däck (sitter 2 ok billiga däck och 2 slut) till min EJ9a.. Varit helt inne på typ nankang eller något sådant..
Senast redigerad av Fixxe den 7 april 2010, 16:23, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Tänkte bara låna en snabbis och fråga: Vad är generella livslängden på RE050A? Om man inte kör bana utan till vardags och busar ibland. Förstår om det är svårt men man kanske kan säga om det är 2k, 5k eller så i miltal?
När jag köpte min så satt sulor på som använts och i år blev det nytt, vet inte hur mkt som var kvar på de gamla när jag köpte bilen så svårt att veta.
När jag köpte min så satt sulor på som använts och i år blev det nytt, vet inte hur mkt som var kvar på de gamla när jag köpte bilen så svårt att veta.
Senast redigerad av Yobaman den 7 april 2010, 16:38, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Jag skulle aldrig gå på budgetvariant av däck, vilken bil jag än väljer... Har haft "budgetdäck" på en bil jag en gång köpte... Kan säga den gången o aldrig mer... Tog inte lång tid innan jag krängde av dem, genast fick jag betydligt kortare bromssträcka, bättre kurvegenskaper osv osv...
Mkt kan man snåla på, men vad gäller däck så tycker jag verkligen att man SKA kosta på sig lite.. Det är ju trots allt något som man inte byter var tredje månad... Inte om man inte e driftking lr nåt iaf
Mvh,
Mkt kan man snåla på, men vad gäller däck så tycker jag verkligen att man SKA kosta på sig lite.. Det är ju trots allt något som man inte byter var tredje månad... Inte om man inte e driftking lr nåt iaf
Mvh,
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Vad ska du med bra kurvegenskaper till i en pendlarbil?
JDM - all day, every day
Rätt som det är kanske du behöver väja undan... Det kanske springer ut en katt, unge eller vad sjutton som helst.. Allt som oftast behöver du ju inte det.. Men när det väl behövs e det väl skönt o ha det? Eller du kanske tycker att det är roligare o köra på ungen?
Mvh,
Mvh,
-
moggesthlm
Fixxe skrev:och märket på dom va?
Accelera
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Legend 3.5 -97
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Legend 3.5 -97
Honda Civic Tourer -14
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag är nöjd med mina Hangkook Ventus som jag kör med på min CTR. Som malkolm skrev så spinner och studsar en del när man accar fullt och dessutom är de mycket mjukare i kanterna jämfört med Bridgestone-däcken, men i gengäld är de tysta och sköna att köra med och hyggligt billiga.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
På tal om däck har jag läst lite och ser att på däcken så står "Treadwear: 140". Googlade lite och tydligen så är det så att ett däck som har 200 i treadwear ska hålla dubbelt så länge som ett med 100 i treadwear. Detta är under någon speciell förutsättning typ landsväg eller nåt sånt de beräknat det på. Blir lite skeptisk till detta eftersom det inte verkar vara många som är medvetna om detta överhuvudtaget, ingen som jag pratat med visste om att det ens fanns på däck.
Någon som vet om detta är något att gå på eller om det är något att inte lägga för mkt fokus på?
Mina RE050A har iaf 140 och jag vet att tex Goodyear eagle F1 assymetric har typ 260 eller nåt sånt. Frågan är då om de verkligen skulle hålla dubbelt så länge? Då ska man väl kanske överväga att byta däck till något med högre treadwear grade som har lika bra fäste om det nu är något att lita på? Då skulle man spara mkt..
Någon som vet om detta är något att gå på eller om det är något att inte lägga för mkt fokus på?
Mina RE050A har iaf 140 och jag vet att tex Goodyear eagle F1 assymetric har typ 260 eller nåt sånt. Frågan är då om de verkligen skulle hålla dubbelt så länge? Då ska man väl kanske överväga att byta däck till något med högre treadwear grade som har lika bra fäste om det nu är något att lita på? Då skulle man spara mkt..
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
Skulle jag ha bilen till att pendla mest med skulle jag satsa på ett budgetdäck typ Nankang NS2.
Jag ser ingen anledning till att köpa prestandadäck om man ska köra motorväg i 90-120km/h.
Jag ser ingen anledning till att köpa prestandadäck om man ska köra motorväg i 90-120km/h.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
blev AVON ZV3 195-50-15 887,20 inkl frakt hem. Kränger om själv ändå, så det är gratis 
och det är inte kinadäck, tillverkade i england står det på dom
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
- Yobaman
Å fan. Tänkte väl att det inte kan vara någon helig graal att följa när man väljer däck eftersom jag aldrig sett det i vare sig däcktester eller hört av någon.fonzeka skrev:Nej treadwear säger i princip ingenting om hur snabbt de slits i verkligheten, speciellt inte om man jämför mellan två olika tillverkare.
-
Frode85
- Bil: Prelude BA4 1990
- Namn: Frode Altink
- Has thanked: 1 time
köpte 15" falkendäck på däckonline för dryga 600:- styck. inga värsting grejer direkt dom har ju även mycket billigare grejer men bara konstiga märken man inte hört talas om så jag tog de billigaste däcken med ett märke jag kände igen... inte farliga pengar tycker jag. så titta en sväng på deras sida. borde ju finnas något till vettigt pris som kan passa!
när ni jämför budget däck så väljer ni in falken och hankook i de klasserna, dessa märke är fortfarande till bra priset och via en sida som däckonline får man dessa märke till bra priser, men det är skillnad på budget däck och budget däck. jag kallar tex linglong och sunny för budget däck, här har vi däck som smular sönder vid hård körning och släpper i kurvor, livsfarliga vid fukt/regn och bromssträcka som tar död på vem som helst.
för en bruksbil är det kanske inte lika intressant att de ska hålla i en snabb kurva, men att behöva vara vaken på att dessa släpper när som helst.. eller veta min bromssträcka klarar inte bilen framför.. då får man skylla sig själv för man köpt de absolut billigaste okända märket. Glöm inte att däck är första säkerheten som kan påverka kollissionen, håller inte däcken är det bilens krocksäkerhet som tar över plikten om inte ni som förare kan rädda det.
Men kan ni det? sätt ditt barn i framsätet och tänk på samma sak.
lönt och snåla på dom 500-1000 kr extra kanske på 3 års period?
för en bruksbil är det kanske inte lika intressant att de ska hålla i en snabb kurva, men att behöva vara vaken på att dessa släpper när som helst.. eller veta min bromssträcka klarar inte bilen framför.. då får man skylla sig själv för man köpt de absolut billigaste okända märket. Glöm inte att däck är första säkerheten som kan påverka kollissionen, håller inte däcken är det bilens krocksäkerhet som tar över plikten om inte ni som förare kan rädda det.
lönt och snåla på dom 500-1000 kr extra kanske på 3 års period?
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Fixxe skrev:blev AVON ZV3 195-50-15 887,20 inkl frakt hem. Kränger om själv ändå, så det är gratis
Är inte dom j'vligt hårda?
låter ingenting när dom tappar fästet heller har jag för mig..
Jag har haft såna på nån bil.
Linus Bylund
Amen!eko skrev: för en bruksbil är det kanske inte lika intressant att de ska hålla i en snabb kurva, men att behöva vara vaken på att dessa släpper när som helst.. eller veta min bromssträcka klarar inte bilen framför.. då får man skylla sig själv för man köpt de absolut billigaste okända märket. Glöm inte att däck är första säkerheten som kan påverka kollissionen, håller inte däcken är det bilens krocksäkerhet som tar över plikten om inte ni som förare kan rädda det.
Kunde inte ha sagt det bättre själv...
Mvh,