Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
R-däck, vilka ska man välja? Enbart bankörning
Efter Mantorp i helgen vart man ju inspirerad av Fixxe och greppet han fick i sina r-puckar när jag åkte med och då började ju tankarna flöda runt...
Är det trippelåttor man ska köra runt på om man vill ha mest prestanda i relation till kostnad eller finns det konkurrerande däck, ex yokohama 048 m fl?
Tanken är isf att jag kör dem på mina 15" slipstreams som ändå ligger o skräpar i garaget...
Har för övrigt hittat yokisar till det facila priset av 1270:- för 195/50 15 och 1720:- om man går upp en bredd i dimensionen, dvs till 205. Ekonomiskt försvarbart att åka på 205 breda?
Ps. Yes, provade med att söka runt, men den nya sökfunktionen är inte mkt att ha för tillfället...
Mvh,
Är det trippelåttor man ska köra runt på om man vill ha mest prestanda i relation till kostnad eller finns det konkurrerande däck, ex yokohama 048 m fl?
Tanken är isf att jag kör dem på mina 15" slipstreams som ändå ligger o skräpar i garaget...
Har för övrigt hittat yokisar till det facila priset av 1270:- för 195/50 15 och 1720:- om man går upp en bredd i dimensionen, dvs till 205. Ekonomiskt försvarbart att åka på 205 breda?
Ps. Yes, provade med att söka runt, men den nya sökfunktionen är inte mkt att ha för tillfället...
Mvh,
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag tycker det är en väldig skillnad mellan 195 och 205 så jag kommer inte gå tillbaka till det förstnämnda igen.
Ring Nelzon @ TWS Däckservice på 08-7165258. Han var lite billigare än Ralphs däck och skickade däcken väldigt snabbt.
Detta gäller då R888. Finns lite andra alternativ om man tar sakerna från utlandet men det kändes dumt för mig som ville ha däcken igår... så att säga.
Ring Nelzon @ TWS Däckservice på 08-7165258. Han var lite billigare än Ralphs däck och skickade däcken väldigt snabbt.
Detta gäller då R888. Finns lite andra alternativ om man tar sakerna från utlandet men det kändes dumt för mig som ville ha däcken igår... så att säga.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Finns massor med däck som är bättre än R888, men tyvärr extremt svårt att få tag i. R888 kan du köpa lite varstans, men allt annat, tex bridgestone, Dunlop etc är i princip omöjligt att få tag i numera. Jag åker inte R888 igen, då jag anser dem som betydligt sämre än andra jag testat. Dock är det ett däck jag alla gånger rekommenderar till någon som ska köpa sin första uppsättning r-däck.
Till din CTR är det inte fel att gå på ett par 205-50-15.
Till din CTR är det inte fel att gå på ett par 205-50-15.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
M Scotte
- Kontakt:
GG på alla fyra, så du kan rotera dem.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
7" är alldeles för smalt för 215 R888, 205 är på gränsen för brett för 7", men går.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
SAUD
- Bil: CTR-2016
- Namn: Saud Omerovic
Jag tycker att du ska definitivt köra ett par bankörningar med gatdäck innan du ge dig på r däck. Du har inte så mycket erfarenhet av bankörning överhuvudtaget och kan bli farligt om du hoppar på r däck på en gång...
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
Jag är nog inne på SAUDs teori. Mantorp var första gången för mig och ville ha R-däck direkt men jag kommer nog köpa mig en uppsättning T1R igen och köra denna säsongen med gatdäcken.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Åker själv med T1R däck på gatan. 195/50-15". Hur funkar de på bana? Är det för smalt med 195? Bör man ha bredare däck? Mycket frågor kring det här 
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
Dom funkade väldigt bra för min del. Körde 38 varv på Mantorp och dom 5 sista varven var dom riktigt hala men jag kylde dom inte rätt och körde för hårt när dom redan var överhettade varven innan.
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
-
blom_
- Bil: Ctr Fn2
- Namn: Martin Blomquist
Det är alltså toyo t1r du pratar om antar jag?Kimzz skrev:Dom funkade väldigt bra för min del. Körde 38 varv på Mantorp och dom 5 sista varven var dom riktigt hala men jag kylde dom inte rätt och körde för hårt när dom redan var överhettade varven innan.
Jag är lite inne på att köpa sånna själv till nya fäljarna, köpte ett par fäljar som troligen bara blir tillfälliga(orginal är ju inge lajban
Follow your nose your nose knows...
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
T1R är ett riktigt prisvärt gatdäck, men det går inte på långa vägar att jämföra mot ett renodlat r-däck.
Närmaste kompromiss man kan komma är väl Falken Azenis eller Bridgestone re070
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
blom_
- Bil: Ctr Fn2
- Namn: Martin Blomquist
Asse skrev:T1R är ett riktigt prisvärt gatdäck, men det går inte på långa vägar att jämföra mot ett renodlat r-däck.
Nej nej, det förstår jag! Tänkte mest om det funkar att ta nöta lite ordentligt med varv utan att behöva glida runt som ett bananskal lixom. Jag har ju tänkt börja köra lite, men vet inte alls hur mycket tid eller vad man tycker om det än så känns ju fel att lägga krut på sulor nu direkt då. Mest ute efter något som är okej att börja med, tycker jag det är så skoj som jag hoppas får man väll handla på sig en uppsättning r däck endast för banåka vartefter, precis som luckan.
Follow your nose your nose knows...
"Jag tycker att du ska definitivt köra ett par bankörningar med gatdäck innan du ge dig på r däck. Du har inte så mycket erfarenhet av bankörning överhuvudtaget och kan bli farligt om du hoppar på r däck på en gång..."
håller jag inte med om! Ett par 888 är snällare på gränsen än många gatdäck! Vissa gatdäck överhettar fruktansvärt snabbt å blir helt odugliga på bana! Min rekomendation är att börja med 888.
håller jag inte med om! Ett par 888 är snällare på gränsen än många gatdäck! Vissa gatdäck överhettar fruktansvärt snabbt å blir helt odugliga på bana! Min rekomendation är att börja med 888.
Jeremia Gadd
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Håller med jeremia
Dessutom är det inte alls roligt att åka bana och vara tvungen att kliva av just när man själv börjar få upp tempot pga att däcken blir för varma.
Dessutom är det inte alls roligt att åka bana och vara tvungen att kliva av just när man själv börjar få upp tempot pga att däcken blir för varma.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Mina Falkendäck (gatdäcken alltså) är skarpare än R888orna faktiskt, alltså de greppar inte bättre men det är kortare mellan grepp och släpp typ. R888 tycker jag är riktigt snälla och enkla att ligga på gränsen med (vilket jag gjort ofta när jag tagit lite fel spårval och kompenserat genom att plåga mina stackars däck
).
Kommer köra på bana snart, men det verkar bli lite regn. Går det köra med Proxies R888 ändå tror ni? Om inte vilka däc är lämåöliga för blött bana? Har aldrig kört på bana med r däck, en gång innan med vanliga...
Mvh Paul
http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
-
M Scotte
- Kontakt:
Om däcken är förhållandevis nya går det, jag föredrar gatdäck när det regnar då hastigheten hålls ned.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Så bara till att du har vettigt mönster på dem som sagt, så funkar R888 utmärkt.
Oavsett däck så blir det halare när det är blött så kör med hjärnan bara, och om det är stora pölar på banan och inte bara är våt vägbana kan det vara en idé att låta bli oavsett däck. Vattenplaning är inte roligt...
Oavsett däck så blir det halare när det är blött så kör med hjärnan bara, och om det är stora pölar på banan och inte bara är våt vägbana kan det vara en idé att låta bli oavsett däck. Vattenplaning är inte roligt...
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
eller så köper man regn däck!! Går att köra riktigt fort i regn med dessa, jag lovar dig, du flyger förbi alla 
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
OK, tack. Ska ta det lungt, hoppas dock på bra väder 
Mvh Paul
-
AndersLundgren
- Bil: Civic VT
- Namn: Anders Lundgren
Lite OT, men T1R är nog inte det mest prisvärda gatdäcket just nu. Skulle jag köpt idag hade jag handlat Kumho MX på däckonline (680kr).
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Har köpt Yokohama A048 (Medium) via NB Gummi i Sthlm.
Riktigt prisvärd var det också.
Så nu får dem bekänna färg på Gotland Ring.
Har med mig 3 uppsättnigar framdäck till GR:
- halvslitna MPSC
- mer än halvslitna Direzzor 02G (hårda)
- A048 Medium , sprillans nya
Återkommer med en rapport om skillnaden mellan dessa däck.
Som bakdäck kan jag varmt rekommendera A048 Medium, det fungerade perfekt på Gelleråsen.
Hade halvslitna MPSC som framdäck på Åsen, fungerade hyfsat men inte perfekt tyckte jag.
Riktigt prisvärd var det också.
Så nu får dem bekänna färg på Gotland Ring.
Har med mig 3 uppsättnigar framdäck till GR:
- halvslitna MPSC
- mer än halvslitna Direzzor 02G (hårda)
- A048 Medium , sprillans nya
Återkommer med en rapport om skillnaden mellan dessa däck.
Som bakdäck kan jag varmt rekommendera A048 Medium, det fungerade perfekt på Gelleråsen.
Hade halvslitna MPSC som framdäck på Åsen, fungerade hyfsat men inte perfekt tyckte jag.
Mvh Benci_Hovanyi