Knackar när jag rattar vid t ex fickparkering (EP3)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Bondra

Det knackar när man vrider ratten när jag t ex fickparkerar. Är det drivknutarna som börjat ge upp och behöver bytas?
Kristoffer Eriksson
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

prova dra åt övre muttrarna på fjäderbenet fram.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Bondra

Dom sitter som berget så jag tror inte det är dom. För visst tar man en hylsa och insexnyckel?
Kristoffer Eriksson
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Svårt att få i insexnyckeln om man har en hylsa över :) En fast nyckel + insexa funkar där. Håller mot med insexan och skruvar på den stora muttern/bulten.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Bondra

Hehe jo det var en fast nyckel jag menade :) Men hur pass hårt ska man gå åt? Det känns som om den fjädrar när man skruvar. Men själva muttern verkar sitta som tusan.

Är det så det ska vara?

Det kan inte vara drivknutar eller något som är dåliga? Hur kollar jag det isåfall?
Kristoffer Eriksson
Bondra

Jag var på bulten idag igen men den fjädrade bara lite grann. Och när jag höll emot med insexnyckeln och skruvade åt med fasta nyckeln satt den som berget.

För det är väl den på bilden ni menar att jag ska skruva åt?
Bilagor
1.jpg
Kristoffer Eriksson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Japp det är rätt. I så fall luktar det ju drivknutar. Men det är inte vanligt på en EP3 så i så fall har du haft otur eller har en bil som gått långt/körts elakt mot knutarna.

Fast kolla att dra åt krängningshämmarna ordentligt innan du byter drivknutar. Det kostar 30 minuter på gör-det-självhallen och är en vanlig orsak till klonkljud.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Bondra

Bra att jag var på rätt i alla fall :)

Vad drar jag åt krängningshämmarna? :oops:
Kristoffer Eriksson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det är oftast den främre som kan spöka. Kliv in under bilen i en gör-det-självhall med lyft och kina straxt bakom oljetråget så ser du en ganska kraftig krokig stålstång som går från ena framhjulsupphängningen till den andra. Följ den ut åt varje hjul och lys med ficklampa så hittar du nog hur du ska göra.
Jag vill minnas att det är 14 fast nyckel och en insexa som mothåll som krävs. OBS man har två punkter på varje sida att dra åt.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
christer_carlsson
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

Det kan även vara styrspindlarna som glappar, det vet jag flera som bytt på sina. Hissa bilen och ryck i framdäcket för att se om det märks något, tänk på säkerheten om du rycker bara...

Sedan kan det vara styrväxeln också.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Bondra

Tack för svaren! Ska försöka testa det ni skrivit.
Kristoffer Eriksson
Jdm?
Bil: Civic EF9 VT
Namn: Nedzad Zeljkovic

svaret på din fråga är kärvande fjäderbenslagring knackande ljudet du hör kommer från fjädern då lagret inte rör sig som de ska brukar o funka med att smörja upp de (tillfällig lösning)
Mvh Nedde
Skriv svar