Knarrande kopplingspedal på CTR EP3
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
Jag skulle vilja kalla det för en klassiker
Tror inte det är någon som inte har drabbats utav det, för min del är det just nu tyst.
Precis smörja är melodin, själv brukar jag köra på med lite silikon sprej el dyligt när det börjar knarra, du kan behöva ta bort en panel där nere vid fötterna så du kommer åt ordentligt.
/Jocke
Tror inte det är någon som inte har drabbats utav det, för min del är det just nu tyst.
Precis smörja är melodin, själv brukar jag köra på med lite silikon sprej el dyligt när det börjar knarra, du kan behöva ta bort en panel där nere vid fötterna så du kommer åt ordentligt.
/Jocke
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag har hittat en lösning som faktiskt funkat i snart två år nu utan knarr...
Jag använde riktigt klibbig och hållfast kedjespray till MC-kedjor (Bel Ray heter märket) och smorde med in vid leden där kopplingspedalen försvinner utom synhåll när man ligger på golvet i obehaöglig viknel och tittar upp.
Alla mer lättflytande smörjmedel har degraderat och så har knarret kommit tillbaka efter ett par månader.
Jag använde riktigt klibbig och hållfast kedjespray till MC-kedjor (Bel Ray heter märket) och smorde med in vid leden där kopplingspedalen försvinner utom synhåll när man ligger på golvet i obehaöglig viknel och tittar upp.
Alla mer lättflytande smörjmedel har degraderat och så har knarret kommit tillbaka efter ett par månader.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Nån vaxbaserad kedjeolja för cyklar borde funka utmärkt också, typ i den här stilen: https://evaldsmtb.jetshop.se/default.as ... rodid=9306
EDIT: Liknande för MC lär ju funka lika bra förstås
Förmodligen en sån du menar Steffo?
EDIT: Liknande för MC lär ju funka lika bra förstås
Förmodligen en sån du menar Steffo?
- Steffo

Nja... Den jag använde är inte vaxbaserad utan en riktigt klibbig klassisk smörja.
Skitjobbig att smörja kedjan med eftersom det sprätter en del och skitar ner, men rent smörjmässigt är den vassare än de vaxbaserade och det sprätter ju inte så mycket och slungas runt när man kopplar så det har hållit sig bra.
Skitjobbig att smörja kedjan med eftersom det sprätter en del och skitar ner, men rent smörjmässigt är den vassare än de vaxbaserade och det sprätter ju inte så mycket och slungas runt när man kopplar så det har hållit sig bra.
Stockholm
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Redan besvarat...Bondra skrev:Ingen som har vetskap? Om det är innifrån kupén vid pedalstället man smörjer eller utifrån under?
Steffo skrev: Jag använde riktigt klibbig och hållfast kedjespray till MC-kedjor (Bel Ray heter märket) och smorde med in vid leden där kopplingspedalen försvinner utom synhåll när man ligger på golvet i obehaöglig viknel och tittar upp.
Det är alltså inne i kupen nere vid pedalerna, ev. får du röja undan lite för att få fri tillgång...StockholmsJOCKE skrev:Precis smörja är melodin, själv brukar jag köra på med lite silikon sprej el dyligt när det börjar knarra, du kan behöva ta bort en panel där nere vid fötterna så du kommer åt ordentligt.
- Steffo

Det går säkert lika bra med vilken klibbig MC-kedjeolja som helst.
Belray säljs lite varstans, men är inte jättevanigt i Sverige. Jag köpte min pjäs för 18 år sedan på Hyrmaskiner i Katrinehoom
.
Men alla kvalitetsmärken har ju kedjesmörjning. Dock så är jag inte helt säker på att det nyare vaxbaserade klibbfria tränger in tillräckligt bra för att få bukt med knarrandet.
Om du bor i Stockholm så får du gärna komma fårbi så ska jag smörja upp den åt dig
. Själv bor jag i Järfälla.
Belray säljs lite varstans, men är inte jättevanigt i Sverige. Jag köpte min pjäs för 18 år sedan på Hyrmaskiner i Katrinehoom
Men alla kvalitetsmärken har ju kedjesmörjning. Dock så är jag inte helt säker på att det nyare vaxbaserade klibbfria tränger in tillräckligt bra för att få bukt med knarrandet.
Om du bor i Stockholm så får du gärna komma fårbi så ska jag smörja upp den åt dig
Stockholm
- Steffo

Gör så!
Skicka ett mail (inte PM) eftersom jag har semester och inte är inne så mycket på datorn, men läser mail från telefonen.
Skicka ett mail (inte PM) eftersom jag har semester och inte är inne så mycket på datorn, men läser mail från telefonen.
Stockholm
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
Om det blir en spontanträff nästa vecka så kanske du får smörja min för den har börjat knarra igen.....
Silikonspray fungerade ett par månader iaf
Man kanske får ta med kameran och filma en liten instruktions video med Seffo, så ni andra kan se hur det ska göras.
/Jocke
Silikonspray fungerade ett par månader iaf
Man kanske får ta med kameran och filma en liten instruktions video med Seffo, så ni andra kan se hur det ska göras.
/Jocke
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Lägga sig nere vid pedalen, dra bort den stora plastbiten som sitter ovanför smalbenen när man kör, behöver inga verktyg. Sen kollar du där kopplingspedalen sitter så är det ganska självklart. Det går ju en axel från pedalen.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Jag har testat smörjt lite grann, dock inte med detta supermedel. Men jag tryckte ner kopplingspedalen så "pinnen" åkte in och sprutade in. Men det knorrar dessvärre fortfarande. Så antingen använde jag för dåligt smörjmedel som inte hjälpte, eller så fick jag inte in det rätt?
Kristoffer Eriksson
Vad använde du?Bondra skrev:Jag har testat smörjt lite grann, dock inte med detta supermedel. Men jag tryckte ner kopplingspedalen så "pinnen" åkte in och sprutade in. Men det knorrar dessvärre fortfarande. Så antingen använde jag för dåligt smörjmedel som inte hjälpte, eller så fick jag inte in det rätt?
Carbon Bronze Pearl Accord Tourer 2.0 Sport -07
Tänkte bara skriva att jag använde Biltemas Kedjesfett för MC, funkade kanon! Plockade bort lite paneler vid kopplingen och sprayade in vid stången som går in i cylindern.
Snacka om skillnad, kopplingen är mjuk och helt tyst. Har blivit av med kärringstarterna också, innan var det svårt att få till ett bra dragläge.
Så, kedjefett för MC från Biltema för 49.90... it's the shiet!
/P-H
Snacka om skillnad, kopplingen är mjuk och helt tyst. Har blivit av med kärringstarterna också, innan var det svårt att få till ett bra dragläge.
Så, kedjefett för MC från Biltema för 49.90... it's the shiet!
/P-H
Carbon Bronze Pearl Accord Tourer 2.0 Sport -07
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Körde teflonspray jag hade på jobbet, funka fint. Den är inte så sliskig som wd-40 och annat sånt kladd utan stannar bättre. Problemet med typ mc oljan är ju att den är så extremt kladdig så den drar ju till sig skit men annars är den perfekt för jobbet.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
- Steffo

Problemet med teflonsprayen är att knarrandet kommer tillbaka efter ett par månader igen.
Men klibbkedjespray slipper man knarret väldigt mycket längre. Min har börjat knarra nu igen, men det är minst 1,5 år sedan jag sprayade sist.
Men klibbkedjespray slipper man knarret väldigt mycket längre. Min har börjat knarra nu igen, men det är minst 1,5 år sedan jag sprayade sist.
Stockholm
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 63 times
Hej!
Jag googlade detta problem för en vecka sedan och fick fram svaret att man skulle använda lite 556, Men knarrandet kom tillbaka dagen där på.
Dessvärre vågade jag inte plocka bort panelen pga. "SRS-airbag" varningstexten på den lilla panelen över pedalen. Något jag inte borde röra? Sitter även någon vit "plastsak" på den panelen. Hur har ni gjort?
CTR EP3
Svar uppskattas!
Mvh!
Jag googlade detta problem för en vecka sedan och fick fram svaret att man skulle använda lite 556, Men knarrandet kom tillbaka dagen där på.
Dessvärre vågade jag inte plocka bort panelen pga. "SRS-airbag" varningstexten på den lilla panelen över pedalen. Något jag inte borde röra? Sitter även någon vit "plastsak" på den panelen. Hur har ni gjort?
CTR EP3
Svar uppskattas!
Mvh!
Köp kedjefett! Antingen på biltema eller din närmsta motorcykel handlare. Kryp in under panelen och spruta upp det på hållaren till kopplingspedalen. Jag brukar göra det med vissa mellanrum. Funkar prima 
Vincent "Vinne" Ekelund
Har kört:
Honda Civic Type R EP3 2005
Honda Civic Type R FN2 2009
Kör:
Honda Jazz 2013
Har kört:
Honda Civic Type R EP3 2005
Honda Civic Type R FN2 2009
Kör:
Honda Jazz 2013
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 63 times
Dök in under pedalerna igår kväll.
Plockade bort plastpanelen som sitter vid pedalerna. (Var lite rädd angående SRS-varningstexten)
men det var ju inga komplikationer.
Smorde in kopplingspedalens "pinne"(?) och mekanismen där pedalen hänger med Biltemas mc-kedjefett.
Funkade klockrent, pedalen har aldrig gått så mjukt.
Tack för hjälpen!
Var plötsligt mycket roligare att köra igen, då knarrandet förstörde väldigt mycket i starterna.
Njöt så mycket av det att jag brände en halv tank
Mvh Agge
Plockade bort plastpanelen som sitter vid pedalerna. (Var lite rädd angående SRS-varningstexten)
men det var ju inga komplikationer.
Smorde in kopplingspedalens "pinne"(?) och mekanismen där pedalen hänger med Biltemas mc-kedjefett.
Funkade klockrent, pedalen har aldrig gått så mjukt.
Tack för hjälpen!
Var plötsligt mycket roligare att köra igen, då knarrandet förstörde väldigt mycket i starterna.
Njöt så mycket av det att jag brände en halv tank
Mvh Agge
-
and1
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
- Been thanked: 1 time
Lyfter en gammal tråd: har äntligen hittat en lösning som fungera på min bil. Provat allt som ni har testat! Drivknuts fett är lösningen för mig(Biltemas) 
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Honda Civic -92
- K.Larsson84
- Namn: Kristoffer Larsson
Jag smörjde i vintras med biltema mc kedjeolja har inte haft knarr sen dess heller
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen