Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Avgasbandage ?
har nydligen köpt nytt grenrör och en kompis tyckte att jag skulle sätta dit avgasbandage men vet inte vad det gör för nytta.
så min fråga är vad avgasbandage gör för nytta på en bil utan turbo och som inte är trimmad ?
Mvh Christoffer
så min fråga är vad avgasbandage gör för nytta på en bil utan turbo och som inte är trimmad ?
Mvh Christoffer
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
avgasbandage är till för att
1 sänker tempen i motorrummet.
2 med avgasbandage blir avgaserna varmare =bättre fart på avgaserna ut.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
Mobne
- Bil: nissan 200sx s13 705whp @ 2.7bar
- Namn: Ted Enbom
- Kontakt:
Xchai skrev:avgasbandage är till för att
Att avgaserna håller högre temperatur och tar mer plats lär ju inte bidra till något possitivt på en sugmotor. På en turbomaskin är de ju en fördel då de kan få fart på turbon snabbare.
Har dock svårt o tro de gör några mirakel
Ted Enbom
0737039771
0737039771
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Då en Bserie är monterad åt "fel håll" med grenröret framåt så är det vettigt om man byter grenrör att linda med avgasbandage för att sänka tempen i motorummet. Kommer givetvis inte göra några underverk, men allt blir ju lite svalare och det är ju bra i denna sommarhetta!
Orginalgrenröret är ju först och främst gjutet i tjockt gods, och sen värmeplåtar runt om, sen är ju del nr2 tillverkat av dubbelrör för att hålla ner tempen. Så som vanligt så har ingenjörerna hos Honda tänkt ett steg längre än vad eftermarknadsföretagen gör.
Så om du orkar att linda så gör det, det finns enbart positiva effekter av det! (förutom att det kan klia lite på armarna efter att man har lindat
)
Orginalgrenröret är ju först och främst gjutet i tjockt gods, och sen värmeplåtar runt om, sen är ju del nr2 tillverkat av dubbelrör för att hålla ner tempen. Så som vanligt så har ingenjörerna hos Honda tänkt ett steg längre än vad eftermarknadsföretagen gör.
Så om du orkar att linda så gör det, det finns enbart positiva effekter av det! (förutom att det kan klia lite på armarna efter att man har lindat
tack för svaret, min del 2 av grenrören är 2rör på mitt kittMalkolm skrev:Då en Bserie är monterad åt "fel håll" med grenröret framåt så är det vettigt om man byter grenrör att linda med avgasbandage för att sänka tempen i motorummet. Kommer givetvis inte göra några underverk, men allt blir ju lite svalare och det är ju bra i denna sommarhetta!
Så om du orkar att linda så gör det, det finns enbart positiva effekter av det! (förutom att det kan klia lite på armarna efter att man har lindat)
Länk : http://www.tuningshop.se/product.do?productId=Mo027
men tycker ni att det är lönt att skaffa avgasbandage? och ca hur mkt "kallare" blir det om man har bandage ?
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Dubbel rör innebär ett rör innuti röret!
Du får mer effekt med kallare motorrum självklart till en viss gräns, men framför allt minskar slitaget på motorn m.m.
Du får mer effekt med kallare motorrum självklart till en viss gräns, men framför allt minskar slitaget på motorn m.m.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
Bonny
- Bil: JRSC CTR 2005
- Namn: Johan Blomqvist
Jag monterade avgasbandage på en racekatalyator en gång för att öka tempen i katalysatorn. När avgasbandaget var monterat och bilen riktigt varmkörd kunde jag faktiskt ta med handen på katalysatorn. Visst, det var varmt men tänk dig att annars lägga handen på en varmkörd katalysator!?drogen21 skrev: men tycker ni att det är lönt att skaffa avgasbandage? och ca hur mkt "kallare" blir det om man har bandage ?
Johan Blomqvist
CTR 05
CTR 05
hoppas bara ditt grenrör passar då jag först beställde ett catback från tuningshop.se som var 15 cm för kort, jag påpeka detta till dom och dom ville ge mig 250 sek i kompensation så jag kunde få det kapat och svetsat ??, vet inte vad ni tycker men jag blev tokig av det förslaget när dom säger bolt on super passform etc sen iskall be en kapa svetsa och slösa ens tid..
som sagt hoppas nu allt passar och det går bra för dig..
mvh
Bobby
mvh
Bobby
Bobby Sibic Andersson
Getrag skrev:hoppas bara ditt grenrör passar då jag först beställde ett catback från tuningshop.se som var 15 cm för kort, jag påpeka detta till dom och dom ville ge mig 250 sek i kompensation så jag kunde få det kapat och svetsat ??, vet inte vad ni tycker men jag blev tokig av det förslaget när dom säger bolt on super passform etc sen iskall be en kapa svetsa och slösa ens tid..
mvh
Bobby
Tjo jo mitt passa perfekt, men i dit fall kan det inte vara så att dom sista 15cm kan vara till racekatt ?
Mvh Christoffer
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jo det är skillnad. Bästa, enklaste att montera och snyggast men oxå dyraste är DEi i brun kolfiberlook som tex Persåkers säljer. Du kan kanske ta omvägen förbi åkers styckebruk i helgen om du behöver snabbt?
Annars funkar biltemas bra, jag själv vill ha svart(som blir grå) och beställer den på mekonomen, tror att de tar den från Hansenracing..
Annars funkar biltemas bra, jag själv vill ha svart(som blir grå) och beställer den på mekonomen, tror att de tar den från Hansenracing..
-
Oliwer.Garant
- Bil: Del Sol
- Namn: Oliwer Pesonen
Nja, det är viktigt att hallå avgastempen uppe så att gashastigheten inte sänks. Kyls gaserna ner så saktas de även ner pga av att de tar mindre plats. Viktigt på en sugis då avgaserna hjälper till att suga in en ny bränsleblandning ( olika mycket beroende på kam). Dessutom så är det så att ljudknallarna som uppstår i systemet rör sig fortare i höga temperaturer (ljud=luft i rörelse) vilket också hjälper till att evakuera avgaserna som i sin tur genererar ett undertryck på andra sidan = bränsleblandning sugs in.Mobne skrev:Xchai skrev:avgasbandage är till för att
Att avgaserna håller högre temperatur och tar mer plats lär ju inte bidra till något possitivt på en sugmotor. På en turbomaskin är de ju en fördel då de kan få fart på turbon snabbare.
Har dock svårt o tro de gör några mirakel
Fyllnadsgraden är högst viktig på en sugis.
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café