Eftersnack/bilder Gelleråsen med Fordklubben
Kategoriregler
Här skapar du eftersnackstrådar med bilder och filmer.
Här skapar du eftersnackstrådar med bilder och filmer.
- Börja alltid topic med "Eftersnack:" Detta för att det ska bli enkelt vid en sökning att se vilken tråd som är inför och efter en träff.
- Ha alltid med träffdatum i topic.
-
AndersLundgren
- Bil: Civic VT
- Namn: Anders Lundgren
Varför är inte Sverige lite mer fyrkantigt så att man inte hade typ 5-6 timmars körning enkelresa till alla banor. Det är diskriminering! (kan höra alla norrlänningar sträcka sig efter farfars eldstudsare nu, 5-6 timmar är ju fan runt knuten din bortskämda rapsapa).
Man kanske skulle göra som kraft och köpa en gubbil istället för kärringbil så man slapp allt jävla gnällande när man är tvungen att köra långt.
Man kanske skulle göra som kraft och köpa en gubbil istället för kärringbil så man slapp allt jävla gnällande när man är tvungen att köra långt.
Kraft är en mjukisgubbe!AndersLundgren skrev:Man kanske skulle göra som kraft och köpa en gubbil istället för kärringbil så man slapp allt jävla gnällande när man är tvungen att köra långt.
Jag skulle hellre vilja ha en jeep med en täckt skåptrailer (som Rogge) för att kunna ta mig till träffarna i stil.
Men har svårt att se det rymmas inom äktenskapets ramar.
Mvh Benci_Hovanyi
- Rogge/AUTOMONTAGE
- Bil: XC70, 244, Husbil
- Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 7 times
Benci !
Det gäller att prioritera i rätt ordning,
köp ett släp å sen får gumman välja.
Antingen flytta till egen lägenhet..........
eller bo kvar med Dig å släpet !!
Bet you don´t dare
Själv var jag precis "tvingad" att ta stålarna avsedda för en viss husrenovering,
för att fixa nya axlar till mitt släp.
Betydligt viktigare tycker jag, fast där var vi ju inte riktigt överrens hemma.
...... Så nu blir det nya axlar på släpan! .......
Jocke, nice film men för lite Hulk !
Richard, orkar du köra 2½ min å ta en köpp kaffe,
så kan vi surra racing en stund !
Det gäller att prioritera i rätt ordning,
köp ett släp å sen får gumman välja.
Antingen flytta till egen lägenhet..........
eller bo kvar med Dig å släpet !!
Bet you don´t dare
Själv var jag precis "tvingad" att ta stålarna avsedda för en viss husrenovering,
för att fixa nya axlar till mitt släp.
Betydligt viktigare tycker jag, fast där var vi ju inte riktigt överrens hemma.
...... Så nu blir det nya axlar på släpan! .......
Jocke, nice film men för lite Hulk !
Richard, orkar du köra 2½ min å ta en köpp kaffe,
så kan vi surra racing en stund !
Roger Ohlsson
0733200002
Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
0733200002
- Rogge/AUTOMONTAGE
- Bil: XC70, 244, Husbil
- Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 7 times
Vill man va finrpm skrev: Släp i högerfil är aptråkigt f.ö
får man lida pin.
Roger Ohlsson
0733200002
0733200002
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Har hört att det skåningar tycker är bäst med Norrland - är fiket i Markarydrpm skrev:Har inte med avstånd att göra. Skåningar åker ALDRIG norr om Hallansås. Släp i högerfil är aptråkigt f.ö
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tack Rickard, min bil har fått nya buddyclub RSD stöttor runt om, vassare bromsbelägg, 4hjulsinställning, diff och sen det vanliga trimmet med grenrör, insug, cai och kpro.
Men jag måste få han att driva bättre ur kurvorna då det bara gräver.
Men jag måste få han att driva bättre ur kurvorna då det bara gräver.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
- David Lundin
- Namn: David Lundin
RCA kanske? Det är vad jag känner skulle göra det sista för greppet fram på min då geometrin är "lite" off just nu... har ju typ samma grejor som du på. Kör du JDM-krängare bak?
Jag tror inte att dom skulle göra någon sexuell betydelse för min understyrning, däremot så skulle jag behöva en ny framvagns inställning med toe in istället för toe out samt mer camber. Om inte det hjälper så ska jag nog testa köpa hem hårdare fjädrar bak och satsa på en ny uppsättning däck också. Sen måste jag skaffa uppochner vända P-ändar för att räta ut vinkeln på styrstagen.
Min bil är inte såpass låg så jag ska behöva Roll center adjusters tror jag iaf.
Min bil är inte såpass låg så jag ska behöva Roll center adjusters tror jag iaf.
- David Lundin
Toe in lär ge dig sämre instyrning dock...
Hmm, är inte omvända styrleder mer för att vara snäll mot lederna eller påverkar det framvagnsbeteendet mycket?
Hmm, är inte omvända styrleder mer för att vara snäll mot lederna eller påverkar det framvagnsbeteendet mycket?
- David Lundin
Hmm, kanske man gör, orkar inte tänka sådär tredimensionellt just nu 
Hur ger toe in dig bättre utgång ur kurvan? Vad har du för övriga vinklar förresten?
Hur ger toe in dig bättre utgång ur kurvan? Vad har du för övriga vinklar förresten?
-
AndersLundgren
Toe-out ger bättre grepp i och ut ur kurvan. När man går in i kurvan lägger man mest belastning på ytterhjulet fram. Detta blir det mest "belastade" hjulet och därmed det som styr bilen, innerhjulet styr (svänger bilen) alltså inte lika mkt. Om bilen har toe-in i en kurva kommer alltså innerhjulet motverka ytterhjulets styrvinkel och därmed ge understyrning (sämre grepp i och ut ur kurvan). Men! Vad jag vet har nästan alla moderna bilar ackerman styrning vilket innebär att ju mer man svänger på ratten desto mer toe-out får man. Jag har dock inte den blekaste aning hur mkt toe-out man får av ackerman styrningen på tex CTR i exempelvis en lång svepande kurva, Men man kan säkert åke lite toe-in utan att man får toe-in i kurvorna (men jag hade inte gjort det)
Angående RCA så tror jag det kan göra betydande skillnad på CTR. En sänkt CTR har med all sannolik en undre länkarm som går över 90grader mot karossen och ger därmed mindre camber i kurvorna. Detta innebär att man måste köra betydligt aggresivare camber för att däcket ska jobba optimalt vilket i sin tur ger betydligt sämre grepp ut ur kurvor och vid inbromsning. Att få till rätt rollcenter tillåter positiv camberutveckling vid krängning samtidigt som man kan sänka tyngdpunkten på bilen (sänka den). Dock har jag ingen aning om vilken vinkel på undre länkarmen alla era set-uper/körstil/per kurva ni har på era CTRer, man jag skulle tro att org är designat för en positiv camberutveckling med gatdäck i dom flesta situation (g-krafter). Sänkning och r-däck så tror jag det är ganska givet med att flytta upp roll center något.
Man kan ju alltid jacka upp bilen på ena sida och göra en simpel okulär bedömning.
Dock ska man alltid komma ihåg att för att hitta tid runt en bana gäller följande:
1. Skiten bakom ratten
2. Däcken
.
.
.
.
.
3000. Hjulupphängning/motor etc
Angående RCA så tror jag det kan göra betydande skillnad på CTR. En sänkt CTR har med all sannolik en undre länkarm som går över 90grader mot karossen och ger därmed mindre camber i kurvorna. Detta innebär att man måste köra betydligt aggresivare camber för att däcket ska jobba optimalt vilket i sin tur ger betydligt sämre grepp ut ur kurvor och vid inbromsning. Att få till rätt rollcenter tillåter positiv camberutveckling vid krängning samtidigt som man kan sänka tyngdpunkten på bilen (sänka den). Dock har jag ingen aning om vilken vinkel på undre länkarmen alla era set-uper/körstil/per kurva ni har på era CTRer, man jag skulle tro att org är designat för en positiv camberutveckling med gatdäck i dom flesta situation (g-krafter). Sänkning och r-däck så tror jag det är ganska givet med att flytta upp roll center något.
Man kan ju alltid jacka upp bilen på ena sida och göra en simpel okulär bedömning.
Dock ska man alltid komma ihåg att för att hitta tid runt en bana gäller följande:
1. Skiten bakom ratten
2. Däcken
.
.
.
.
.
- David Lundin
Kul att se att du postar lite här igen Anders 
Hmm, hur fixar man enklast skiten bakom ratten?
Den här diskussionen skulle nog ligga under Teknik egentligen... kanske splitta tråden?
Hmm, hur fixar man enklast skiten bakom ratten?
Den här diskussionen skulle nog ligga under Teknik egentligen... kanske splitta tråden?
En film på ett varv med Gubbilen
Man får spjärna imot ganska bra i komfortstolarna med 265 runt om. Det blir som ett helt träningspass.
Nya kameran verkar vara känslig för vibrationer tyvärr och ljudet är skräp, ska fixa extern mic till nästa gång.
Nya kameran verkar vara känslig för vibrationer tyvärr och ljudet är skräp, ska fixa extern mic till nästa gång.
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
- David Lundin
Nice, alltid kul att kolla på in-car filmer från folk som har lite koll! 
Angående skakningarna finns det en "magisk" lösning som borde passa perfekt: deshaker! Det är en gratis plugin, till gratisprogrammet Virtual Dub.
Googla på deshaker så får du upp relevanta sidor direkt, kolla denna Youtube-videon för ett grymt exempel:
Videon i exemplet är extremt skakig, med rätt inställningar borde det knappt märkas på din video.
Angående skakningarna finns det en "magisk" lösning som borde passa perfekt: deshaker! Det är en gratis plugin, till gratisprogrammet Virtual Dub.
Googla på deshaker så får du upp relevanta sidor direkt, kolla denna Youtube-videon för ett grymt exempel:
Videon i exemplet är extremt skakig, med rätt inställningar borde det knappt märkas på din video.
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
Kan faktiskt vara värt att testa även om de blir lite konstiga effekter, tack för tipset David !
Jag har själv problem med att filma i bilen trots att jag har Manfrotto´s fetaste sugpropskit
testat med bildstabilisator av och på osv osv....
Har du några tips David ?
/Jocke
Jag har själv problem med att filma i bilen trots att jag har Manfrotto´s fetaste sugpropskit
Har du några tips David ?
/Jocke
- David Lundin
Köp billiga kameror på Ebay och använd kardborre, jag har inga större problem med skakningar 
Skämt åsido så har jag inte testat deshaker själv, men det finns några guider om man googlar. Verkar vara klockrent faktiskt. Jag trodde jag skulle behöva det men bilden blev förvånansvärt stabil med mina high$$$-kameror
Skämt åsido så har jag inte testat deshaker själv, men det finns några guider om man googlar. Verkar vara klockrent faktiskt. Jag trodde jag skulle behöva det men bilden blev förvånansvärt stabil med mina high$$$-kameror
- StockholmsJOCKE
Men jag har ju lagt lite pengar på min kamera så det vore kul att få den att fungera inuti bilen också.......
Kameran är varken stor eller tung så jag förstår inte riktigt vad som är problemet, men det jag behöver är ett gyrodämpat huvud att sätta kameran på eller få till något stag inuti bilen som man kan sätta den på........
Dina små såg riktigt trevliga ut, och jag ser fram emot dina 7 kameravinklars klipp
Undrar bara hur lång tid det tar att redigera ihop
/Jocke
Kameran är varken stor eller tung så jag förstår inte riktigt vad som är problemet, men det jag behöver är ett gyrodämpat huvud att sätta kameran på eller få till något stag inuti bilen som man kan sätta den på........
Dina små såg riktigt trevliga ut, och jag ser fram emot dina 7 kameravinklars klipp
Undrar bara hur lång tid det tar att redigera ihop
/Jocke
- David Lundin
Hehe, inte riktigt 7 vinklar kanske 
Jo det var väl inte helt allvarligt menat, men deshaker borde du som sagt kolla in!
Klippningen med flera vinklar gick hyffsat smärtfritt i första försöket faktiskt... men som alltid när man klipper video så är det ju ett tidskrävande arbete om det skall bli bra. Om du missat klippet så finns det i min projekttråd (där det också pågår en vild diskussion om huruvida K24 verkligen är nåt att ha
).
Jo det var väl inte helt allvarligt menat, men deshaker borde du som sagt kolla in!
Klippningen med flera vinklar gick hyffsat smärtfritt i första försöket faktiskt... men som alltid när man klipper video så är det ju ett tidskrävande arbete om det skall bli bra. Om du missat klippet så finns det i min projekttråd (där det också pågår en vild diskussion om huruvida K24 verkligen är nåt att ha
- StockholmsJOCKE
Jo, jag vill ha ett 7 vinklars klipp
Yes såg det i din tråd intressant, ska se vad jag fick för siffror på min !
/Jocke
Yes såg det i din tråd intressant, ska se vad jag fick för siffror på min !
/Jocke
- David Lundin
Hehe, med tanke på att jag bara har 5 kameror och endast 3st platser fixade i bilen än så länge för dem så blir det tufft 
Om du menar bänksiffror så är det nog inte så intressant om du inte varit på samma bänk dock, själva kurvorna kan ju vara skoj att jämföra dock.
Om du menar bänksiffror så är det nog inte så intressant om du inte varit på samma bänk dock, själva kurvorna kan ju vara skoj att jämföra dock.
AndersLundgren skrev:Toe-out ger bättre grepp i och ut ur kurvan. När man går in i kurvan lägger man mest belastning på ytterhjulet fram. Detta blir det mest "belastade" hjulet och därmed det som styr bilen, innerhjulet styr (svänger bilen) alltså inte lika mkt. Om bilen har toe-in i en kurva kommer alltså innerhjulet motverka ytterhjulets styrvinkel och därmed ge understyrning (sämre grepp i och ut ur kurvan). Men! Vad jag vet har nästan alla moderna bilar ackerman styrning vilket innebär att ju mer man svänger på ratten desto mer toe-out får man. Jag har dock inte den blekaste aning hur mkt toe-out man får av ackerman styrningen på tex CTR i exempelvis en lång svepande kurva, Men man kan säkert åke lite toe-in utan att man får toe-in i kurvorna (men jag hade inte gjort det)
1. Skiten bakom ratten
2. Däcken
.
.
.
.
.
När jag körde EG med triangellänkar så körde jag toe out fram och tyckte att det var perfekt avstämt utan att vara understyrt och heller inte nå farligt överstyrt. Däremot så tycker jag verkligen inte att det fungerar på min CTR som har mcperson upphängning. Det styr in jättefint i kurvorna men greppet ut finns inte så jag kan inte kliva på gas förän jag rätat upp mer eller mindre, Många jag pratat med ang hjulvinklar säger ju att man har snabbare styrrespons med toe out men att man understyr mer. Och att man ska köra 0 eller lite toe in på Mcperson. Så det är det första jag ska testa iaf, om det inte fungerar för mej så får jag helt enkelt jaga vidare efter problemet.
Jag har inte sån vinkel på mina bärarmar fram heller så dom går över 90 grader.
Sen säger du ju emot dej själv lite i ditt inlägg
"Detta blir det mest "belastade" hjulet och därmed det som styr bilen, innerhjulet styr (svänger bilen) alltså inte lika mkt."
Om man tar det du skriver så borde man ju alltså ha toe in för att styra mera med det hjulet som är belastat, att hjulet som ändå inte styr lika mycket pekar åt fel håll spelar ju då mindre roll?
-
AndersLundgren
Först vill jag bara säga angående bilens balans och grepp att allt lever i en salig (i bästa fall) "symbios" med varandra där många variabler resulterar i dina varvtider utifrån bantyp och många andra dynamiska variabler. Att ställa in en bil perfekt är helt omöjligt. Allt är en kompropmiss.
Men fram för allt vill jag påpeka att vi som glada lekmän bara har en i stort sett ett enda mätverktyg och det är varvtider. Resten är bara subjektiva bedömningar. Med tanke på att varvtider är den enda faktan vi kan gå på så vet man aldrig om bilen blir snabbare av dig som förare, däckstemp, hjulvinkeländringar, asfaltstemp och/eller alla andra hundratals (om det räcker) variabler som påverkar dina varvtider. Därmed finns bara teorier.
Väl sagt detta:
Hur vet du att din undre länkarm inte går över 90grader under alla förhållanden (kurvor)? För att veta detta behövs väl en vinkelmätare som läser av värdet under körning? Men har du knappt sänkt den så hade jag förmodligen inte heller höjt rollcenter.
"Om man tar det du skriver så borde man ju alltså ha toe in för att styra mera med det hjulet som är belastat, att hjulet som ändå inte styr lika mycket pekar åt fel håll spelar ju då mindre roll?"
Styrvinkel på yttre framhjul styr du med ratten och inte den statiska hjulvinkel. För att "styra mera med det hjulet som är belastat" vrider du alltså bara mera på ratten, och då förhoppningsvis i rätt riktining, en teknik dom flesta lär sig ganska snabbt
Om innerhjulet har en lägre styrvinkel än ytterhjulet så kommer det totala greppet fram att försämras. Innerhjulet kommer alltså kämpa "emot" ytterhjulet.
Att din bil känns betydligt mer understyrd ut ur kurvorna än din gamla EG beror snarare på att du nu har betydligt mer mos än tidigare. Den statiska toe-vinkeln kommer nog en bit ner på listan över "The usual suspects". Vad har du för camber fram? Fjäder fram/bak?
Men fram för allt vill jag påpeka att vi som glada lekmän bara har en i stort sett ett enda mätverktyg och det är varvtider. Resten är bara subjektiva bedömningar. Med tanke på att varvtider är den enda faktan vi kan gå på så vet man aldrig om bilen blir snabbare av dig som förare, däckstemp, hjulvinkeländringar, asfaltstemp och/eller alla andra hundratals (om det räcker) variabler som påverkar dina varvtider. Därmed finns bara teorier.
Väl sagt detta:
Hur vet du att din undre länkarm inte går över 90grader under alla förhållanden (kurvor)? För att veta detta behövs väl en vinkelmätare som läser av värdet under körning? Men har du knappt sänkt den så hade jag förmodligen inte heller höjt rollcenter.
"Om man tar det du skriver så borde man ju alltså ha toe in för att styra mera med det hjulet som är belastat, att hjulet som ändå inte styr lika mycket pekar åt fel håll spelar ju då mindre roll?"
Styrvinkel på yttre framhjul styr du med ratten och inte den statiska hjulvinkel. För att "styra mera med det hjulet som är belastat" vrider du alltså bara mera på ratten, och då förhoppningsvis i rätt riktining, en teknik dom flesta lär sig ganska snabbt
Att din bil känns betydligt mer understyrd ut ur kurvorna än din gamla EG beror snarare på att du nu har betydligt mer mos än tidigare. Den statiska toe-vinkeln kommer nog en bit ner på listan över "The usual suspects". Vad har du för camber fram? Fjäder fram/bak?
Hehe det här känns som en svettig diskution att ta då jag inte alls känner mej lika säker som du verkar vara:) givetvis har jag inte mätt vinkel på bärarm vid full belastning men min bil är inte sänkt något alls knappt (kanske 5-10mm) och med tanke på fjäderkonstanten så tycker jag inte att det borde komprimera så mycket så jag får en positiv vinkel.
Jag åker just nu på 2 grader camber runt om och 10/16k fjädrar.
Jag hade nog ganska exakt samma effekt i min gamla eg som jag körde k20 i, i min andra eg som jag körde b16 kompressor så hade jag ännu mer effekt. Ingen av dom bilarna uppfattades som understyrda. Så effekten tror jag inte det berodde på.
En annan anledning kan vara att jag har åkt toyo r888 fram och potenza re540 bak, det har jag faktiskt inte tänkt så mycket på. Kan ju faktiskt vara så enkelt att det var en dum placering av däcken?
Jag åker just nu på 2 grader camber runt om och 10/16k fjädrar.
Jag hade nog ganska exakt samma effekt i min gamla eg som jag körde k20 i, i min andra eg som jag körde b16 kompressor så hade jag ännu mer effekt. Ingen av dom bilarna uppfattades som understyrda. Så effekten tror jag inte det berodde på.
En annan anledning kan vara att jag har åkt toyo r888 fram och potenza re540 bak, det har jag faktiskt inte tänkt så mycket på. Kan ju faktiskt vara så enkelt att det var en dum placering av däcken?
-
AndersLundgren
Hmmm...nu blev det knepigare. Kör du 10k fram och 16k bak? Org krängare runt om? Har du justerbara dämpare? Hur känns balansen i kurvan (alltså inte bara ut ur kurvan)? Lyfter du på innehjulet bak i kurvor? Toe bak? Försök få caster fram (enda sättet jag känner till är att flytta hela hjälpramen framåt men det borde ju finnas eftermarknads prylar som grejar detta nu för tiden).
RE540 är ett betydligt bättre däck än Toyo så det kan säkert vara mkt av boven men å andra sidan har inte RE540 importeras till sverige på säkert 5 år så om du köpt dom beggade är risken att dom är rejält gamla (hårda). Skulle dock inte förvåna mig om ändå har bättre grepp
RE540 är ett betydligt bättre däck än Toyo så det kan säkert vara mkt av boven men å andra sidan har inte RE540 importeras till sverige på säkert 5 år så om du köpt dom beggade är risken att dom är rejält gamla (hårda). Skulle dock inte förvåna mig om ändå har bättre grepp
-
AndersLundgren
David, känns skoj att vara här igen.
Hehe..hur man fixar skiten bakom ratten är jag ett levande bevis på jag inte har den blekaste aning om. Men som vanligt så krävs det mycket repitition för att poletten ska ramla ner, och för vissa mer än ändra.
Jag kan dock kosta på mig att meddela alla att ett sätt som man definitivt INTE blir en bättre förare på som jag tror nästan alla på detta forum är skyldiga till (inklusive mig själv) är att lägga ner 99.9% av energi och tid på att komma på vad det är för fel på bilen jämfört med vad DU som förare gör för fel med bilen (och dessutom spilla tid på att skriva om det istället för att nöta STCC)
Hehe..hur man fixar skiten bakom ratten är jag ett levande bevis på jag inte har den blekaste aning om. Men som vanligt så krävs det mycket repitition för att poletten ska ramla ner, och för vissa mer än ändra.
Jag kan dock kosta på mig att meddela alla att ett sätt som man definitivt INTE blir en bättre förare på som jag tror nästan alla på detta forum är skyldiga till (inklusive mig själv) är att lägga ner 99.9% av energi och tid på att komma på vad det är för fel på bilen jämfört med vad DU som förare gör för fel med bilen (och dessutom spilla tid på att skriva om det istället för att nöta STCC)
- David Lundin
Jag tror nog du haft ett uppdämt behov av att snacka bankörning och kurvteknik, du har varit distraherad av avancerade kaffekokare ett tag bara 
Jag vet hur det funkar, är extremt petig med mitt kaffe också, men bror min har en poäng när han snackar om "nördgenen"
Jo, skiten bakom ratten är nog det som är svårast, men samtidigt billigast att rätta till
Sist jag körde Sturup så använde jag både handbromsen och vänsterfoten för att försöka få runt bilen på några ställen, så jag tror inställningarna är nästa steg. I mitt fall hårdare bak, hade gärna gjort den mjukare fram som du föreslagit, men jag saknar en st. justerskruv på ena framdämparen... jag gillar när bilen överstyr aningens, min bil är tyvärr aningen understyrd som det är. Vad som är idealinställningen antar jag mest beror på föraren i slutändan, så lite mer fart på bakänden är nog ändå rätt för mig. Det är vad som funkar bäst i rFactor och andra simulatorer iaf
Ang. caster fram tror jag inte det finns mycket mer än att flytta subframen...
Xzabatt har för övrigt samma coilovers som jag, dvs. Buddy Club Racing Spec Dampers, 10k fram 16k bak och dämpare justerbara i 15 eller om det var 16 steg. Inte bound och rebound separat dock.
Jag vet hur det funkar, är extremt petig med mitt kaffe också, men bror min har en poäng när han snackar om "nördgenen"
Jo, skiten bakom ratten är nog det som är svårast, men samtidigt billigast att rätta till
Sist jag körde Sturup så använde jag både handbromsen och vänsterfoten för att försöka få runt bilen på några ställen, så jag tror inställningarna är nästa steg. I mitt fall hårdare bak, hade gärna gjort den mjukare fram som du föreslagit, men jag saknar en st. justerskruv på ena framdämparen... jag gillar när bilen överstyr aningens, min bil är tyvärr aningen understyrd som det är. Vad som är idealinställningen antar jag mest beror på föraren i slutändan, så lite mer fart på bakänden är nog ändå rätt för mig. Det är vad som funkar bäst i rFactor och andra simulatorer iaf
Ang. caster fram tror jag inte det finns mycket mer än att flytta subframen...
Xzabatt har för övrigt samma coilovers som jag, dvs. Buddy Club Racing Spec Dampers, 10k fram 16k bak och dämpare justerbara i 15 eller om det var 16 steg. Inte bound och rebound separat dock.
Precis 10k fram och 16 bak, fram krängaren är bortplockad för att få mer grepp. Bilen känns väldigt stadig och har en jämn och fin balans, nästan så man kan göra vad man vill. Men just i utgången finns inte drivet. Jag har 0,5mm toe in bak per sida.
Jag tror nog att jag lyfter innerhjulet i vissa partier iaf.
Hehe jo däcken är ju inte nya, köpte dom beggade förra säsongen och då åkte jag på mer eller mindre standard upphängning och körde bridgestone däcken fram, men efter lunda fick dom ett väldigt konstigt slitage så därför har jag åkt med dom bak i år. Tror faktiskt att bilen var mer överstyrd då. Jag skulle ju vilja skaffa nya men 225/45 -17 är inte direkt gratis så jag får nog nöta ut dom här först.
Självklart är det föraren i 99,6% av fallen som felar när man kollar varvtider. Men fortfarande måste man ju försöka få bilen att göra som man själv vill att den ska göra:)
Jag tror nog att jag lyfter innerhjulet i vissa partier iaf.
Hehe jo däcken är ju inte nya, köpte dom beggade förra säsongen och då åkte jag på mer eller mindre standard upphängning och körde bridgestone däcken fram, men efter lunda fick dom ett väldigt konstigt slitage så därför har jag åkt med dom bak i år. Tror faktiskt att bilen var mer överstyrd då. Jag skulle ju vilja skaffa nya men 225/45 -17 är inte direkt gratis så jag får nog nöta ut dom här först.
Självklart är det föraren i 99,6% av fallen som felar när man kollar varvtider. Men fortfarande måste man ju försöka få bilen att göra som man själv vill att den ska göra:)