Återfall på Honda

För Topics som ej är motorrelaterade
pheon
Bil: ATR såld
Namn: Thomas Jernberg

Hejsan jag ägde en accord 2.0 -96 i min motorburna ungdom ,sen så blev hondan såld till förmån mot annan kombibil,barn och hus.
Men det måste vara nått magiskt med just det här märket då jag inte riktig fått ro i mitt bila sinne efter(saab,opel,vw,bmw,peugeot)
Hur som helst så blev en kombination av en veckas rastlöshet / sjukdom + för mycket tid framför blocket att jag åkte och hämtade en gammal pojkdröm Accord Type R fy fan vilken magiskt härlig bil.

Så sjukt kul att åka med vtec vilket ljud ,genast så undrar man hur ett öppet filter skulle göra sig på bilen då den är orginal, motorn bara 500 mil gammal
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Köpte du den i Sundsvall? Med neon å sånt kul? :P
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
pheon

Javisst var det den , inte för att man är någon idol av av neon oså
men fick veta när jag köpte bilen att den inte hade ett lika roligt förflutet ....
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Japp, jag var och kollade på den i vintras. Riktigt tråkigt historia.. Men som sagt, det är en riktigt fin bil med en i princip ny motor. Byt olja på den bara och använd S2000 oljefilter. ATR är lite känsliga på det där och jag fick inte intrycket av att Anders hade bytt olja varje år på den.
Tänkte köpa den själv men fick inte min dåvarande bil såld, så du lär nog trivas bra i den :)
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Pollie
Bil: Honda CRX VTEC
Namn: Robin Thunstrom
Kontakt:

Dra på ett öppet filter så hör din vtec ännu mer ;), btw du kan väll lägga upp någon bild eller två också? vore ju trevligt
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Bil: FK7 1,5T Sport plus
Namn: Robin Persson
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Ja du måste ju visa upp nyförvärvet :)
Robin Persson |
pheon

Hejsan ja ett s2000 filter och mobil 1 5w40 fick det bli, plus lite nya belägg och bromsolja.
Några tips på nått roligt öppet filter är välkommet.

Här följer ett gäng kort på pärlan
honda 0.JPG
honda 1.JPG
honda 3.JPG
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Bil: FK7 1,5T Sport plus
Namn: Robin Persson
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Den ser fin ut! Men en original Accord Type R grill kanske inte skulle sitta helt fel?
Robin Persson |
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Håller med om grillen, grym bil annars!
pheon

Blitzwing skrev:Den ser fin ut! Men en original Accord Type R grill kanske inte skulle sitta helt fel?
Japp helt klart att orginal grill skulle göra sig bättre ,gallren under grillen tänkte jag bara lacka svart.

Någe tips på nån orginal grill kanske =) eller är det ebay som gäller?
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Ja, och ett original oljefilter ;)
Användarvisningsbild
David Lundin

Han kör ju S2000-filter, funkar inte det bra på ATR?
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Förmodligen, men vad är det för fel på original till ATR? Lär inte ge någon effektökning med S2000-filter ändå, så vad är poängen med att använda ett filter anpassat för en annan motor?
Jag kan ju såklart ha fel. Det kanske är bättre med S2000-filter. ;)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

S2000 filter aka PCX aka 15400-PCX-004 är det filter som du ska ha, inget snack om saken :)
Finns ett litet filter tillverkat i Frankrike med omdebatterat kvalikativa egenskaper och så finns det ett större, japantillverkat filter som mig veterligen aldrig har felat. ATR´s känsliga motor bara älskar det större filtret :)
Så kör på det filtret och absolut inget annat.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

En extra känslig motor skulle jag köra just original på, men det är ju jag. Ändrar mig den dagen jag ser hårda fakta på att S2000-filter är driftsäkrare. :)
Mordiiax, du kanske kan länka till någon info? Hade varit intressant.
Hur som helst, lycka till!
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Vad är orginal menar du då? Hur många olika filter har Honda tror du :P
Ring Christer Rosenholtz och fråga om dessa två filter som existerar så kommer han att säga såhär: "98 av 100 filter som vi köper in är PCX filtret. Det finns vissa motorer som det lilla fysiskt ej passar på och därför måste vi köpa det också. Men fransoserna ska göra det dom är bäst på, äta ost och dricka vin, inte göra oljefilter". Ungefärligt citat men det va så han sa till mig :)
Finns en del att läsa om det på forumet ang. skillnaden på filter :)
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Jag tror att Honda har 2st filter för Europamarknaden, varav det ena är specifikt för S2000.

Jag vet att det diskuterats på forumet flera gånger.
Jag har även läst både det ena och det andra på diverse forum.
Dvs att S2000-filter är bättre, men även att det ändrar oljeflöde/oljetryck som i längden kan vara skadligt på de motorer det inte är avsett för.
Vilket som är rätt vet jag inte då jag aldrig sett några fakta. Kan man vara säker utan fakta? (Är jorden platt? Är Volvo bäst, och jappsare kan hålla sig till att koka ris?)

Som sagt så påstår jag varken det ena eller det andra, då jag inte sett fakta.
S2000-filter kan mycket väl vara bättre, eller så kanske det inte är någon skillnad alls?

Du menar att många motorer rasat pga "original" oljefilter, där det kunde hindrats med ett S2000-filter? :)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Det är inte specifikt för S2000 såvitt jag vet, men det kanske andra kan upplysa oss båda om. Däremot så råkar det sitta på S2000. Ungefär som att man kallar dörrar som öppnas uppåt för lambodörrar, trots att man kan ha samma funktion på en Kia utan att dörrarna faktiskt kommer från en Lambo :P Ett namn alltså. Men det är min uppfattning :)

Då jag inte har någon testverkstad för oljefilter i hemmet och tyvärr ej jobbar med sådan testverksamhet så kan jag bara höra vad sveriges bästa reservdelsförsäljare har att säga samt läsa på forumet. Den rungande övertygelsen lutar, som jag tolkar det, som att man alltid kan ha ett PCX oljefilter med alla dess fördelar.

Med risk för att minnet felar, så har jag för mig att Accord Type R har en ruggig förmåga att rasa motorn och en gemensam nämnare har varit ett litet filter. Accorden flödar visst ganska duktigt och ska visst må ganska bra av det större filtret.
Motorn i pheons bil har redan rasat en gång, dock pga en felväxling som jag förstod det, vore dock kul om den inte rasade igen :P
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Hehe, "original" till ATR är just 15400-PCX-004 ;) Tror även vissa Legend har detta filter som "original".
Intressant att man kan vara så säker på något man inte är säker på :D
Användarvisningsbild
David Lundin

Hehe, med andra ord det vi kallar "S2000 filter" här på forumet :lol:

Däremot sitter det på typ nästan alla CTR här på forumet också, och där är det inte original.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Japp, de flesta verkar köra med detta filter även på Civic, även om jag kanske inte själv skulle rekommendera det.
Jag är dock säker på en sak, och det är att man inte kan vara säker ;) Kanske om man sitter på hård fakta :D
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Mordiiax skrev: *klipp* ...man alltid kan ha ett PCX oljefilter med alla dess fördelar.
Vilka är alla dess fördelar då, och på vilket sätt påverkar de bilen, motorn, oljepumpen, oljan?
(Förutom att det andra, om det fortfarande är det, är tillverkat i ett land bosatt av människor som ska ägna sig åt att äta ost och drick vin)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

"Det är dyrare och dyrare är bättre" - Gammalt Fodden ordspråk

Närå, ska väl ha högre flöde, rymmer liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite mer olja men framför allt ha en högre mer genomgående kvalité.
På min CTR med k20 så tyckte placeboeffekten på mig att bilen gick bättre efter oljebyte där ett litet filter även byttes mot ett stort. Men det kan vara så mycket annat också :P
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Skriv svar