DC Sport regular?
Jag ska köpa ett lite mer ordentligt grenrör än mitt sketna megan 4-1 för att få lite bättre fart på min gamla CTR EP3. Såg att japtuning sålde och kontaktade dem för att få reda på skillnaden mellan racing och regular.
Det listas 3 olika alternativ; race stainless, race ceramic och regular ceramic. Gick in på DC Sport och försökte hitta bilder. Gick in på 4-2-1 1 piece och hittade till EP3 men på bilden visades ett 4-1 grenrör. Gick in på racing 4-2-1 och hittade bara ett riktigt 4-2-1. Alltså inget svar på vad ett s.k. 4-2-1 regular kan vara.
Mailade därför och frågade och fick svaret "Ceramic som det hette innan finns inte längre utan det är bara regular som finns nuförtiden." vilket skapade fler frågetecken eftersom då ett alternativ heter just ceramic regular och att han inte nämner skillnaden mellan race och regular.
Kan någon reda ut detta? Vill bara ha ett schysst 4-2-1 som matchar min k24/20 lite bättre
Det listas 3 olika alternativ; race stainless, race ceramic och regular ceramic. Gick in på DC Sport och försökte hitta bilder. Gick in på 4-2-1 1 piece och hittade till EP3 men på bilden visades ett 4-1 grenrör. Gick in på racing 4-2-1 och hittade bara ett riktigt 4-2-1. Alltså inget svar på vad ett s.k. 4-2-1 regular kan vara.
Mailade därför och frågade och fick svaret "Ceramic som det hette innan finns inte längre utan det är bara regular som finns nuförtiden." vilket skapade fler frågetecken eftersom då ett alternativ heter just ceramic regular och att han inte nämner skillnaden mellan race och regular.
Kan någon reda ut detta? Vill bara ha ett schysst 4-2-1 som matchar min k24/20 lite bättre
Viktor Andersson när han är som bäst
Tack för infon! Vad finns det för grövre prisvärt alternativ? Lider av spikningar som mappen ser ut nu så jag orkar inte vänta i veckor på ett grenrör från andra sidan AtlantenMalkolm skrev:Det är Race du ska ha.
Men DC är lite tanigt när du kör K24, satsa på ett rejält istället om du ändå ska byta upp dig.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Om du inte vill vänta så är nog DC ditt enda alternativ.
Annars så finns tex SSR och ASP men det är custom så det tar tid, Hytech-kopia är ett vettigt alternativ. Skunk2 Mega är oxå riktigt grova grejer.
Har du Injen Cai, RBC och ett vettigt avgas?
Annars så finns tex SSR och ASP men det är custom så det tar tid, Hytech-kopia är ett vettigt alternativ. Skunk2 Mega är oxå riktigt grova grejer.
Har ett hembyggt insug med H&R filter, RBC och ett Nvidia N1 catback, så resten ska nog hålla måttet, även om jag ligger och dånar runt i tusen decibelMalkolm skrev:Om du inte vill vänta så är nog DC ditt enda alternativ.
Det är grovt, men däremot sitter det lite halvrisigt till. Hade kanske behövt göra ett som får mer kalluftMalkolm skrev:Hembyggt insug? Kallufts? tillräckligt gront? 70mm? 76mm?
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Finns det en till EP3a med K24 här i grannskapet alltså? Man får ju nästa träffas och se över bilarna nån gång tycker jag! 
Jag har ett DC Sports Race för övrigt, men det är på listan över saker som skall bytas ut då det som sagt är lite klent...
Jag har ett DC Sports Race för övrigt, men det är på listan över saker som skall bytas ut då det som sagt är lite klent...
JoråDavid Lundin skrev:Finns det en till EP3a med K24 här i grannskapet alltså? Man får ju nästa träffas och se över bilarna nån gång tycker jag!
Hur är det med supersprints grenrör? Är ju inte 4-2-1, men det är ju ganska långt.

Edit: Kanske är det dumt med ett 4-1 när man vill ha k24:ans mellanregister... Tvekar något fruktansvärt just nu
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Generellt är det väl 4-2-1 för bredare register och 4-1 för mer toppeffekt.
Junior och Asse körde ju med 4-2-1 resp 4-1 på sin i övrigt nästan identiska K24or och fick väldigt lika effektsiffror, skillnaden var att Junior med 4-2-1 hade mer mos längre ner i registret och Asse hade lite mer på toppen.
Junior och Asse körde ju med 4-2-1 resp 4-1 på sin i övrigt nästan identiska K24or och fick väldigt lika effektsiffror, skillnaden var att Junior med 4-2-1 hade mer mos längre ner i registret och Asse hade lite mer på toppen.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Om jag körde K24 NA så hade jag hellre valt ett 4-1 grenrör, varför ha ÄNNU mera vrid i mellanregistret?! är ju roligare och troligen snabbare om du kan förlänge toppeffekten några hundra varv till.
David kör K24 med DC sport och vill byta till något bättre.
Allan kör k24 med Supersprint och vill byta till något bättre.
Ska du gå i deras fotspår? Och byta igen nästa säsong?
Angående luftfilter så vill jag gärna berätta om två identiska CTRer med K20 och RBC insug osv. Samma lika på allt förutom just luftfiltret. Ena bilen hade AEM cai, och andra hade AEM V2.
Bilen med AEM V2 hade 7 eller 8hk lägre effekt och spikade titt som tätt över 7800rpm.
Ägaren till AEM cai blev inspirerad av Norjemannens bygge och bytte upp sig till det bästa Cai:et på marknaden, INJEN Cai som är 76 eller 70mm (tror att det är 76mm) och bilen går nu ännu bättre.
Med rätt storlek på röret och filtret, rätt placering samt rätt utformning på röret så ger det bra mycket mera effekt än vad folk oftast tror.
-Det är väl bara ett filter som renar luft? -Nää! det är bra mycket mera än så bakom ett väl utformat kit.
David kör K24 med DC sport och vill byta till något bättre.
Allan kör k24 med Supersprint och vill byta till något bättre.
Ska du gå i deras fotspår? Och byta igen nästa säsong?
Angående luftfilter så vill jag gärna berätta om två identiska CTRer med K20 och RBC insug osv. Samma lika på allt förutom just luftfiltret. Ena bilen hade AEM cai, och andra hade AEM V2.
Bilen med AEM V2 hade 7 eller 8hk lägre effekt och spikade titt som tätt över 7800rpm.
Ägaren till AEM cai blev inspirerad av Norjemannens bygge och bytte upp sig till det bästa Cai:et på marknaden, INJEN Cai som är 76 eller 70mm (tror att det är 76mm) och bilen går nu ännu bättre.
Med rätt storlek på röret och filtret, rätt placering samt rätt utformning på röret så ger det bra mycket mera effekt än vad folk oftast tror.
-Det är väl bara ett filter som renar luft? -Nää! det är bra mycket mera än så bakom ett väl utformat kit.
Det var Allans grenrör jag hittade och ringde på, dessvärre var det sålt redan, så nu blir det ett dc sport och tack vare den korta historien även ett aem cai! Får räcka säsongen ut iaf. Precis pluggat klart och börjat arbeta så det är lite tomt på kontot än så länge. Får bli kammar, större spridare, fetare grenrör och etanol när plånboken tillåter
Kanske itb med om det inte är för mycket plats!
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
försökte hetsa din gamla minibuss med min EJ9a häromveckan..
vad ska man med k24 till när du ändå blev frånåkt av en d14
(okej att det va frugan som körde.. men ändå
vet hon inte vilka krafter hon sitter på
)
vad ska man med k24 till när du ändå blev frånåkt av en d14
(okej att det va frugan som körde.. men ändå
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Hon kanske är Jedi i hemligt! Måste helt missat hetsningen, svårt att höra symaskiner i mitt vrålåk! 
Timmar mest för ljudet dessutom. Skulle aldrig köra för fort!
Inga bortförklaringar! True story!
Timmar mest för ljudet dessutom. Skulle aldrig köra för fort!
Inga bortförklaringar! True story!
Detta var ju intressant.Malkolm skrev: Angående luftfilter så vill jag gärna berätta om två identiska CTRer med K20 och RBC insug osv. Samma lika på allt förutom just luftfiltret. Ena bilen hade AEM cai, och andra hade AEM V2.
Finns det någon logisk förklaring, vad skiljer AEM och AEM V2?
Filtret,utformningen/grovheten på röret?
Nuvarande Hondor:
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Ah så enkelt alltså.
Det gör ju stor skillnad om man tar riktig kall luft eller bara ifrån motorrummet.
Märkte detta tydligt när jag bytte ifrån valkuk till AEM Cai på intergran.
Ljudet var råare med valkuk med det märktes att det saknas effekt på toppen.
Det gör ju stor skillnad om man tar riktig kall luft eller bara ifrån motorrummet.
Märkte detta tydligt när jag bytte ifrån valkuk till AEM Cai på intergran.
Ljudet var råare med valkuk med det märktes att det saknas effekt på toppen.
Nuvarande Hondor:
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98