Saab väljer BMW-motorer p.g.a att de är bränslesnåla(st)?

ENBART för motorrelaterade topics
Charly

Info på följande länk och säkert alla biltidningars nätsidor

http://www.expressen.se/motor/1.2154266 ... mw-motorer

Nu när honda raderat ALLT sitt racing-arv i form av personbilar etc och säger sig satsa på miljö, hur kan detta hända?
Finns det något ö.h. taget honda vill satsa på längre?
Medlem 427
YASH
Kontakt:

Kan tänka mig att det är BMW nya dieselmotorer. Med ifrån 1,8L till 3,5 har jag för mig.
Bra med effekt och lågförbrukning.

Sen brukar inte Honda vara villiga att låta andra märken använda deras motorer.

Läste för ett tag sen t.o.m att Honda var intresserade av Volvos nya dieselmotorer.
Only M Matters
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

" Det handlar om fyrcylindriga bensinmotorer på 1,6 liter, som ska anpassas för Saabs specifika behov."
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Charly

Varför skulle inte Honda vilja leverera sina motorer till andra tillverkare?
De gör det ju redan i andra sammanhang som CTR-motorn till ariel atom och iaf gräsklipparmotorer till andra gräsklippartillverkare.

Kan det vara så att honda är slagna i det segment de en gång var bäst i, dvs raka 4or ?
Medlem 427
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Vore riktigt coolt om Saab kunde göra en retro 92 med turbo K20, lamelldiff och riktig hjulupphängning.
Fan vette om man inte skulle köpa en inhemskt producerad bil då :P
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Charly skrev: Kan det vara så att honda är slagna i det segment de en gång var bäst i, dvs raka 4or ?

Varför tror du det?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Charly

Kan du nämna den biltillverkare som kunde leverera motorer med 100hk/literhästar på 90-talet utan turbo.
B16,B18 mfl..

2000 - Honda 1.0 L IMA Insight blev bästa motor
sedan var den bästa motor i sin klass från 2000-2006

Honda 1.3 L IMA Civic bäst i sin klass 2002-2004
honda accord 2000
Honda S2000 2.0 L 2000-2004 i 2-litersklassen

nu ser jag att klassen 1.6-1.8 har dominerats av BMW-PSA
1.6 L Turbo
MINI Cooper S/207/308 mellan 2007-2010.

Frågan jag egentligen ställer är vad vill honda egentligen profilera sig med?
Medlem 427
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Ta det lugnt, Honda kommer med nya motorer i nästa år, då blir det många nyheter! :D

B-serien var aktiv i drygt 11år
Nu har K/F-serien varit aktiv i 11år, och tro inte att Hondas ingenjörer har legat på latsidan de senaste åren ;)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Hottad 1.5a med elmotor, kan knappt vänta :D Med ett galet hypat R på det hela?
You want a piece of ass, go to Hollywood Boulevard. You want an adrenaline rush that'll be two large.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

bara jag som hoppas på dieselhybrider? Mycket kraft, låg förbrukning.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Jag vill se en 2.4L Type-R med 260hk :)

Sen kommer Mugen med en 300hk version som släpps i Europa!

Jag vill att någon spontant skall sjänka några miljoner till mig också utan krav på motprestation, men det kanske inte är helt realistiskt heller :)
Användarvisningsbild
Zahak
Bil: BMW E46 320Ci
Namn: Johannes Henrysson
Kontakt:

Charly skrev:Nu när honda raderat ALLT sitt racing-arv i form av personbilar etc och säger sig satsa på miljö, hur kan detta hända?
Finns det något ö.h. taget honda vill satsa på längre?
Förstår inte riktigt hur du kopplar SAAB + BMW till Honda, och jag förstår inte riktigt heller vad du menar med att de raderat allt sitt racingarv?

Har inte tittat så noga i just expressens artikel, men på Teknikens värld (mfl) stod det ju även att SAAB ev var intresserade av även andra delar från Mini. Sen skulle det väl börja gälla from 2012?
Ang Hondas racingarv: De struntar i ctr nästa år eftersom den inte längre uppfyller miljökraven och de tyckte inte att det var lönt att anpassa bilen (kommer ju ändå en helt ny). Något annat du tänker på?
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
[url=http://johannes.leafstudios.se]Johannes Henrysson | Antingen är det åt det ena hållet, eller det andra.[/url]
Charly

kul att du frågar :

honda accord type-r DÖD
S2000 - DÖD
CRX - DÖD
NSX - DÖD
Integra - DÖD
Civic type-R DÖD
Prelude - DÖD
NSX uppföljaren - DÖD
Formel1-satsningen - DÖD

hade jag varit Soichiro honda hade jag varit jävligt besviken på den nuvarane ledningen, det spelar ingen roll med argument som "det är inte ekonomiskt rätt osv" då i princip ALLA andra biltillverkare har mer sport i utbudet än honda just nu.

Vilka sportbilar ligger i pipen för honda?
Jag sitter på vtec.net & japanska sidor ofta men det är pinsamt lite som händer...
Medlem 427
Användarvisningsbild
eko
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun

Låt MIG ge er lite fakta om bmw-psa motorn.. skit! Samma motor som sitter i mini, och även den som sitter i nya Peugeot rcz, dessa har olika programvara (mapp) 120 utan turbo, 150, 180 och nu sist 200 i rcz. Bmw gillat säga Peugeot motorn när den strular, och Peugeot säger bmw motorn, (jag säger peugeot:)

motorn fick utmärkelser men so what? Den blev utsedd till årets motor so what, praktiken har visat ätt den har brister, men media tar inte upp det.

Honda tänker miljö och det är helt rätt, likaså Toyota, japanerna är tidiga. Det finns fler mellanklass ekonomi än rika som kör stora törstiga starka bilar som har råd o köpa bil för miljonen.

Jag e för trött just nu men det spelar ingen roll om Honda inte kommer med något nytt till alla som måste ha hitech, där finns vtec motorer från 90 talet som fortfarande piskat skiten ur nya gti bilar. Ni har kunskapen, och ni klarar er ett tag till på hpc. Honda kommer vakna men just nu ar miljön och utverkligen med miljövänligare motorer viktigare än någon ungdoms lust till gti motor. Inom 10 år har vi elsportbil liknande tesla, tänk elmotorns vridmoment ur kurvor på banan :)
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Charly

Verkligen synd om den motorn vinner år efter år efter år om den visat sig ha brister i konstruktionen.
Jag tror förvisso att saabs "samarbete" med BMW är lite av ett reklamjippo också då BMW anses "fint" här i svedala som ändå måste vara SAAB:s största marknad.

eko, verkar som audi, som jag inte förstår var de får alla sina R&D-pengar ifrån kommer bli klara snart med en diesel-hybrid som inte går av för hackor. "e-tron".
Tänk om honda kunde få tummen ur och göra något liknande, inte istället för RC-Z men också.
Medlem 427
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

BMW.s dieselmotorer är svinigt snåla. Däremot vet jag inte om man kan påstå att deras bensinmotorer är så snåla. Nu finns visserligen inte denna 1.6 turbomotor i någon BMW än men X16, X18, X20 mm är inte direkt några snålvargar. Jag hör oftare från kunder att de motorerna drar för mkt än att de skulle va snåla. Dieslarna är däremot nästan alla nöjda med.

Någon som kan gissa hur många NOXgivare, div. andra sensorer, högtryckspumpar, spridare, tändspolar och tändstift BMWverkstäder har bytt bara i år åt sina kunder? Kan någon oxå gissa hur många av dessa bilar som blivit helt felfria efter reparation och även hur många av bilarna som haft dessa problem som fått besöka verkstaden mer än 3ggr för upprepat samma felsymptom?

Jag skulle inte vara helt ångestbefriad om jag köpte en, t.ex 320, 320D eller 520/520D. Går vi sedan vidare ifrån motorproblemen så kan vi börja räkna upp antalet elektriska dragkrokar, ABSaggregat, rattlås mm som pajar på dessa högkvalitativa Tyska statusvagnar. JAWOHL!

Gräset är inte så förbannat grönt på denna sidan.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Därför man trots allt kör Honda, men vi ska väl aldrig vara nöjd :D
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jag har haft en 320 Cab -06 i drygt ett år, redan när jag köpte den (-09) så fick jag byta en styrled. Jag har haft en 15 Hondor och aldrig bytt en styrled/spindelled någonsin på någon av dom. Cab.en var en skönaste bilen jag någonsin haft, så jävla skön känsla och allt kändes så klockrent när man åkte den, fullutrustad mm men ärligt talat så köper jag inte en BMW igen såvida jag inte dubblar min lön för jag anser inte att det är värt pengarna när man är "medelsvensson". Visst man får mkt för pengarna men det är mkt fel man åker på när bilen är en 10 år gammal som man aldrig råkar på i en Honda.

Min 316 Coupe -94 har jag kvar för den är svinball att sladda runt med på vintern och den har en del go utrustning trots att den är svingammal men en 316 som snittar 0.8L/milen lugn körning känns sådär genomtänkt. Det är ändå en fyrcylindrig 316 och ingen 325 t.ex. Den största orsaken som fick mig att välja Cab.en var att jag, för de pengar jag gav för Cab.en, inte kunde få en likvärdig Honda för samma utrustning. Med det i bagaget, när det blir dags att köpa en nyare bil igen så lär det inte bli en BMW 3/5 serie utan det blir en Civic/Accord/Jazz.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Spindellederna är väl lite av BMW´s akilleshäl.
Finns nog inte en bimmerägare som inte fått byta. Inkl mig själv har fått göra det. En sommars banåkning och vid besiktning på hösten så ville sbp gubbarna knappt släppa mig därifrån för ena spindelleden va totalt sopslut och det var snack om ren trafikfara.
Nu överdrev dom enligt min husmek som är riktig bmwfanatiker, han hade sett mycket värre :D
Detta var på en 90a (E30) och bekymren med spindelleder verkar inte ha minskat.

Påminner lite om Toyotas reklam som gick ett tag. Om vad som är en lyxbil. Det är inte lyxigt med en bil som står på verkstad, som gör att massor med förbrukade delar hamnar på skroten osv. Så i det avseendet är Honda och Toyota lyxbilar ;)
Men jag vet ju vad jag hade kört om jag hade haft lite mer pengar att lägga ut på brukshinken. För det finns ingen bil som jag har tuktat hårdare över längre sträckor än BMW 320d E90 och alltid med väldigt stort leende på läpparna. Går sjukt bra och riktigt billigt.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Skriv svar