honda civic 1.6 esi startar inte!
Hej!
joo har en civic 1.6 esi -92 som är lite problem med!
Detta uppkom när jag skulle till jobbet! startade fint och börja åka ut ur stan. Blev stående vid en utfart och väntade på min tur att åka ut. När det var fritt skulle jag dra iväg och kändes som jag fick kärringstopp, försökte starta bilen men den ville inte!
Den låter precis som vanligt när man startar men inte ett tecken på att gå igång...
Har felsökt lite idag men inga vidare framsteg, kollade så kamremen var hel för den är inte bytt på ett tag sen gick jag vidare till bränslepumps relät och det såg helt ut(verkar vara en klassiker). Drog på tänningen och relät lät lite och sen knäppte till och blev tyst, även ett litet surr från b-pumpen. så det verkar vara helt
Tog och kollade alla säkringar i motorummet till tänning och det verkade helt!
Gick vidare och kollade tändstiften och det luktade bensin om det jag tog ut så även ett teken på att soppasystemet är helt.
Men jag har ingen gnista vad det verkar för stiftet var helt kallt när jag fick upp det kunde tyvärr inte kolla för jag var själv. men alla tecken tyder åt det
Tog även isär fördelaren och torka ur lite, slipa fint på rotorn så den får kotakt.. men samma när man startar!! inget!!
någon som vet vad detta kan vara?? tack //Albin
sen behöver jag fylla på olja också. vad ska det vara för någon???
joo har en civic 1.6 esi -92 som är lite problem med!
Detta uppkom när jag skulle till jobbet! startade fint och börja åka ut ur stan. Blev stående vid en utfart och väntade på min tur att åka ut. När det var fritt skulle jag dra iväg och kändes som jag fick kärringstopp, försökte starta bilen men den ville inte!
Den låter precis som vanligt när man startar men inte ett tecken på att gå igång...
Har felsökt lite idag men inga vidare framsteg, kollade så kamremen var hel för den är inte bytt på ett tag sen gick jag vidare till bränslepumps relät och det såg helt ut(verkar vara en klassiker). Drog på tänningen och relät lät lite och sen knäppte till och blev tyst, även ett litet surr från b-pumpen. så det verkar vara helt
Tog och kollade alla säkringar i motorummet till tänning och det verkade helt!
Gick vidare och kollade tändstiften och det luktade bensin om det jag tog ut så även ett teken på att soppasystemet är helt.
Men jag har ingen gnista vad det verkar för stiftet var helt kallt när jag fick upp det kunde tyvärr inte kolla för jag var själv. men alla tecken tyder åt det
Tog även isär fördelaren och torka ur lite, slipa fint på rotorn så den får kotakt.. men samma när man startar!! inget!!
någon som vet vad detta kan vara?? tack //Albin
sen behöver jag fylla på olja också. vad ska det vara för någon???
provade och jorda med start kabel.. inget resultat!!
hur ser tänings systemet ut på denna motor
stift---->täningskabel----->fördelare----->rotor---->????
sitter det någon tännings spole som kan ha gett sig?
hur ser tänings systemet ut på denna motor
stift---->täningskabel----->fördelare----->rotor---->????
sitter det någon tännings spole som kan ha gett sig?
Det va inte mkt hjälp man fick här!!
men iaf. jag har mätt i tännskolen och hade spänning där. mätte även i fördelaren och där var det ingen spänning vid start så.
vart och beställt ny rotor och fördelare nu
tackar
ang olja. vilken ska jag använda i min maskin?? eller ska jag ta reda på det själv me...
men iaf. jag har mätt i tännskolen och hade spänning där. mätte även i fördelaren och där var det ingen spänning vid start så.
vart och beställt ny rotor och fördelare nu
tackar
ang olja. vilken ska jag använda i min maskin?? eller ska jag ta reda på det själv me...
Sista frågan du ställde fick du svar på högre upp.
Sen har du fått tips på vad det kan vara....vad mer kan man begära? Någon som kommer ut och fixar felet?
Sen har du fått tips på vad det kan vara....vad mer kan man begära? Någon som kommer ut och fixar felet?
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 52 times
Jag kör mina bilar på mobil 1 5w50, men det finns en rekomendationstabell på forumet.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 52 times
Oskar Johansson
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
adio skrev:Sista frågan du ställde fick du svar på högre upp.
var hitta det svaret??
Tack! ska kolla i tabellenoskar skrev:Jag kör mina bilar på mobil 1 5w50, men det finns en rekomendationstabell på forumet.
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Där har du nog ditt problem!xzbatt skrev:Sätter mina pengar på ignitern eller tändspolen. Kan vara vilket som av dom 2 delarna, om du kollar wsm så kan du mäta dej till vilken del som är trasig.
0736316013
hur många volt ska det vara i spolen??
Jag har bytt fördelare rotor och fixat till alla stift och mått upp alla tännkablar så jag vet att de funkar. men startar inte!!!! helvete
nu får jag börja gå bakåt.. så spolen kan det va så att den är dålig, asså att den bara ger lite ström?? för jag har ca 11volt
kan man sätta polerna på spolen direkt på batteriet och prova om det funkar?
Jag har bytt fördelare rotor och fixat till alla stift och mått upp alla tännkablar så jag vet att de funkar. men startar inte!!!! helvete
nu får jag börja gå bakåt.. så spolen kan det va så att den är dålig, asså att den bara ger lite ström?? för jag har ca 11volt
kan man sätta polerna på spolen direkt på batteriet och prova om det funkar?
Hade du inte bytt fördelare? Du skrev det tidigare att du beställt rotor och fördelare.
Är det fördelarlocken du menar att du bytt?
Igniter är inte rotor på svenska, det är tänddelen, sitter inuti fördelaren.
Både spolen och ignitern sitter inuti fördelaren så köper du en helt ny så borde du få bort problemet.
Jag skulle ha skrivat isär och mätt upp ignitern och spolen innan jag köpte en ny så jag är säker på att det är felet.
Allt står i WSM om hur du ska ta isär den och hur du ska mäta.
Är det fördelarlocken du menar att du bytt?
Igniter är inte rotor på svenska, det är tänddelen, sitter inuti fördelaren.
Både spolen och ignitern sitter inuti fördelaren så köper du en helt ny så borde du få bort problemet.
Jag skulle ha skrivat isär och mätt upp ignitern och spolen innan jag köpte en ny så jag är säker på att det är felet.
Allt står i WSM om hur du ska ta isär den och hur du ska mäta.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
ursäkta mig!
-Fördelar lock och rotor är bytt! sen har jag ström på spolen men inte så stark ca 11volt! Mätt på toppen av spolen alltså utgången. --> ingången till fördelarlocket!
-Men det sitter ju någon annan gul klump under rotorn.. är det ignitern??
-Kan det va så att säkringen har gått även fast det inte syns på den?
-Finns det något mer relä/säkring än den som sitter i säkrinsboxen i motorrummet??
-Men kan någon länka en wsm hittar ingen!!??
-Har hört att det finns lite olika modeller på motorer även i samma stolek/volym (din 1,2,3) eller va det hette?!
-Hur ska jag hitta rätt fördelare på skroten?
-Fördelar lock och rotor är bytt! sen har jag ström på spolen men inte så stark ca 11volt! Mätt på toppen av spolen alltså utgången. --> ingången till fördelarlocket!
-Men det sitter ju någon annan gul klump under rotorn.. är det ignitern??
-Kan det va så att säkringen har gått även fast det inte syns på den?
-Finns det något mer relä/säkring än den som sitter i säkrinsboxen i motorrummet??
-Men kan någon länka en wsm hittar ingen!!??
-Har hört att det finns lite olika modeller på motorer även i samma stolek/volym (din 1,2,3) eller va det hette?!
-Hur ska jag hitta rätt fördelare på skroten?
-
Rany
- Bil: ED 90 SEDAN
- Namn: Rany Ab
- Kontakt:
här har du..
Jag har en komplett fördelare till Esi. med betekning TD-42U till SALU, Pm om du är intresserad

tändarenhet= ignitern
Jag har en komplett fördelare till Esi. med betekning TD-42U till SALU, Pm om du är intresserad
tändarenhet= ignitern
Rany Ab
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.