Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Databoxen brann! Varför?
Har bytt till en D16Z6 topp med ett D15B7 block. Och den startar o allt med orginal boxen men den går som skit, kan vara att topplockspackingen har gått. Men när jag satte i P 28 databoxen som det ska vara så brann den upp! Varför gjorde den det? Och hur är det att köra med orginalboxen till det här ??
Tack för svaret! Men vad jag har hört så ska boxen passa rakt av utan att behöva göra om nåt. Tror du det går att rädda boxen? Och sista frågan, kan det vara pga fel box bilen vitryker och går väldigt dåligt, eller kan det vara toppackningen?
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Har du kontrollerat toppen innan du monterade denna? Menar, var den jämn och inte sned?
Jobbar själv på ett mini-swap till brukisen och har rivit ner motorn(D16Z6). Min topp är lite ojämn så den skall in på planing. Är den då ojämn så ja du förstår nog vart jag vill komma. Ang. databoxen (P28) så har provat min på VEI (D15Z1) funkade min inga nytta. D15B7 har jag också provat på fungerar men igen VTEC.
En detalj man kan göra, mycket jobb men blir korrekt. Tar kablage från en ESI alt. VEI så blir det rätt. ESI är bäst då VEI (1993 - tidig 1994, 1995 fick fyrtrådig) har femtrådig lambda. ESI har fyrtrådig. Men kolla även topppackningen som du skrev.
Jobbar själv på ett mini-swap till brukisen och har rivit ner motorn(D16Z6). Min topp är lite ojämn så den skall in på planing. Är den då ojämn så ja du förstår nog vart jag vill komma. Ang. databoxen (P28) så har provat min på VEI (D15Z1) funkade min inga nytta. D15B7 har jag också provat på fungerar men igen VTEC.
En detalj man kan göra, mycket jobb men blir korrekt. Tar kablage från en ESI alt. VEI så blir det rätt. ESI är bäst då VEI (1993 - tidig 1994, 1995 fick fyrtrådig) har femtrådig lambda. ESI har fyrtrådig. Men kolla även topppackningen som du skrev.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 24 times
Öppna upp boxen o ta en bild, o lägg upp här.
mvh okyu
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Det är d15b2 du tänker på , d15b7 är insprutare precis som d16z6. Sitter i civic coupe.Welen XLR8 Performance skrev:Anlednigen att det blir hett med elektricitet är att det går för mycket ström genom kretsen. Strömmens storlek regleras med elektriskt motstånd. Motstånd anges i ohm. Kortslutning har 0 ohm och en icke sluten krets har ett nästan oändligt högt motstånd. De kännsliga bitarna i ecu brukar vara utgångarna för spridarna och spridarna har ett ganska lågt ohm värde vilket gör att det går ganska mycket ström genom boxen för att driva spridarna. Men blir det kortslutning där eller ett för lågt motstånd så brinner boxen.. Om du vet vilka pinout på boxen som går vart så kan du öppna ecu:n och kanske se vilka pins som har brunnen elektronik och sedan följa vart felet är.
Men.. Det finns 2 typer av orginal spridare. Lågohm som har runt 2-6ohm ungefär och högohm som ligger runt 10-12 ungeför om jag kommer ihåg rätt.
För att köra lågohm så krävs en resistor box som är i praktiken 4st motstånd i serie med spridarna så databoxen får en mindre belastning.
D15 har ju sk dualpoint injection vilket är någon typ av halvförgasare typ. Medans d16 har ett riktigt insug med 4st spridare. Här måste man dra ett gäng egna kablar och har du gjort det rätt? Även till fördelaren har jag för mig de krävs en del egen kabledragning. Det kanske krävs att vissa kablar ska säkras av tex.
Men i alla fall har du fel spridare utan resistorbox kan du bränna ecu:n
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz