Tack utförliga svar!
Tändstiften är rätt så svarta/in-oljade för att jag jag motorbromsade en liten stund efter att det gick hål i kolven (hade ingen aning vad som skett då), antar att oljan har pumpats ut i avgassystemet och sedan åkt tillbaks in när jag motorbromsade och då fyllt alla cylindrarna. Efter jag har stannat så droppade det olja från skarvarna på avgaset...mycket olja
Har kört runt 500Mil med motorn sedan uppstarten, kollade tändstiften för ~100mil sedan och då såg allt bra ut, typ som dessa:
(INTE MINA)
....Satt nu och funderade på om tändstiftet kan ha varit dåligt spänt ? Om jag kommer ihåg rätt så behövde jag inte ta i för att lossa tändstiftet på 4an... hmm. kan vara så att problemet började när jag lossa dem för första gången för att ta en titt på dem och sedan spänt åt den dåligt... och vanligtvis brukar jag spänna för hårt, lol.
Kompressionen kan sedan trycka ut bensindimman runt tändstiftet och då går det för snålt eller tillräckligt snålt på en cylinder om man ligger på lite högre vartal ??
---
Har beställt nya PCT kolvar nu. Har kontroll mätt topp och block och dem är inte skeva. Cylinderloppet ser bra ut, vevaxeln och lagerna är i fint skick. Ventilerna har inte tagit skada, har nu slipat om ventilsätena och det fint ut och verkar hålla tätt... m.m.
Ska även beställa det som krävs för mappningen nu. Ska ju ändå fortsätta bygga på motorn i framtiden.