Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Tona rutor
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Hej
Jag har aldrig tonat rutor eller ens tänkt tanken men nu blev jag lite sugen på att tona rutorna på min Accord till våren.
Jag skulle vilja ha det jämt tonat. Alltså samma % tonat på alla rutor förutom vindrutan som jag antar att man inte får tona alls?
Två frågor
Hur mycket får man tona sidorutor fram/Vindruta?
Ska man satsa på att få det tonat på "riktigt" eller lämna till nån som är proffs på solfilm?
Jag har aldrig tonat rutor eller ens tänkt tanken men nu blev jag lite sugen på att tona rutorna på min Accord till våren.
Jag skulle vilja ha det jämt tonat. Alltså samma % tonat på alla rutor förutom vindrutan som jag antar att man inte får tona alls?
Två frågor
Ska man satsa på att få det tonat på "riktigt" eller lämna till nån som är proffs på solfilm?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- Aker
- Bil: Honda NSX 3.0
- Namn: Fredrik Aker
- Kontakt:
Lars P skrev:
Två frågor
Framdörrar och vindruta = ingenting mer än toningen som är på glaset orginal!
Rad nr två förstår jag inte riktigt men gissar på att du menar tona själv eller lämna in, då svarar jag alla dagar i veckan "lämna in"
Har du ingen kontakt så säg till för jag har en som är grym!
På min accord körde vi 20% ljus insläpp på bakrutan och 40% på sidorutorna.
Honda is the shit....not the actual shit but the essencs in shit!
- Robban Delac
- Bil: Accord Type S Special Edition -08 VIT
- Namn: Robert Delac
- Been thanked: 1 time
Lars säg till för då är jag på!
Har ev en polare som kan fixa. Ring och påminn mig ikväll.
Har ev en polare som kan fixa. Ring och påminn mig ikväll.
Robban Delac
Finspång
070-3493696
Accord Type S Special Edition -08 VIT
CTR EP3 JRSC Kompressor. SÅLD!
Crx VT. Projekt Busbil
Finspång
070-3493696
Accord Type S Special Edition -08 VIT
CTR EP3 JRSC Kompressor. SÅLD!
Crx VT. Projekt Busbil
-
outlaw1
- Bil: CIVIC VTI
- Namn: Jonaz Carlson
finns bara ett svar..Kan man inte själv.Lämna in bilen till proffsen.
Jonaz Carlson, Göteborg
Civic Vti-93 "CARBON KNIGHT"
bygger Kolfibervinyl.se showbil och driver nya forumet stance.forum24.se
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Jo isåfall blir det att lämna in den, men kan man inte tona framrutorna också blir det nog inget alls. Vill ha jämt tonat.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- DCShoesUSA
- Bil: CTR GT -10
- Namn: Henrik Nilsson
Tjenare
Helt ny på forumet som verkar super bra, så detta blir in första post!
Angående toning på vindrutan + sidoframrutorna... Man läser ofta att de INTE FÅR TONAS alls mer än vad GLASET i sig är tonat. Skulle det då gå att specialbeställa mörkt glas och byta? Då har man ju ingen film på dem.
Helt ny på forumet som verkar super bra, så detta blir in första post!
Angående toning på vindrutan + sidoframrutorna... Man läser ofta att de INTE FÅR TONAS alls mer än vad GLASET i sig är tonat. Skulle det då gå att specialbeställa mörkt glas och byta? Då har man ju ingen film på dem.
DSB
- Karlhakan

- Bil: S2000 AP1 2008
- Namn: Håkan Nilsson
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Tjena DCShoesUSA, välkommen på forumet.
Ja det är en väldigt bra klubb med många duktiga människor som är aktiva på forumet. Så här säger Transportstyrelsen:
"Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.
Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor."
Så jag antar att det är ok att du skaffar mörkare rutor så länge de håller sig innanför ljusgenomsläpplighetsgränserna (vilket j-vla ord föresten
) och inte har eftermonterad film eller färgskikt.
När du ändå är på forumet så tycker jag du ska passa på och bli betalande medlem kostar bara 300 kronor, typ lika mycket som bio kväll med hamburgare och läsk för 2 pers. Då varar medlemskapet ett helt år och du får tillgång till större del av forumet, banträffar och att du gör en motorkulturinsatts som främjar gemenskap bland motorburen ungdom och gamla fisar som mig
.
Ja det är en väldigt bra klubb med många duktiga människor som är aktiva på forumet. Så här säger Transportstyrelsen:
"Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.
Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor."
Så jag antar att det är ok att du skaffar mörkare rutor så länge de håller sig innanför ljusgenomsläpplighetsgränserna (vilket j-vla ord föresten
När du ändå är på forumet så tycker jag du ska passa på och bli betalande medlem kostar bara 300 kronor, typ lika mycket som bio kväll med hamburgare och läsk för 2 pers. Då varar medlemskapet ett helt år och du får tillgång till större del av forumet, banträffar och att du gör en motorkulturinsatts som främjar gemenskap bland motorburen ungdom och gamla fisar som mig
Håkan Nilsson, Hisingen Göteborg 0709-749475
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
Honda S2000 AP1 -08 för skoj skull
Honda S800 Cabriolet 1967 under renovering
Honda S800 Kupé 1967 ska renoveras när den andra är klar
Honda Jazz Si brukis (en hjälte)
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
Välkommen DCShoes!
Tänka på är även att en bilruta har otonad ett ljusgenomsläpp på ca 75-80%..
Vilket gör att även framrutorna (ej vindrutan) i princip måste vara o-tonade för att klara det.
Vilket gör att även framrutorna (ej vindrutan) i princip måste vara o-tonade för att klara det.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- DCShoesUSA
- Bil: CTR GT -10
- Namn: Henrik Nilsson
Tack för svaren (:
Då känns det inte precis lönt att skaffa mörkare rutor för det lär säkert kosta en del haha.
Hur är det med, för att hålla sig till ämnet, toning utav plastrutor? T.ex. Lilla plastrutan på CTR -07? I dagsläget har jag en solarplexius skiva där och från utsidan ser det väl hyffsat ut men från insidan är det ganska "oranget", den fanns ju bara i en färg :/
Finns det något bättre sett att fixa till den rutan?
Då känns det inte precis lönt att skaffa mörkare rutor för det lär säkert kosta en del haha.
Hur är det med, för att hålla sig till ämnet, toning utav plastrutor? T.ex. Lilla plastrutan på CTR -07? I dagsläget har jag en solarplexius skiva där och från utsidan ser det väl hyffsat ut men från insidan är det ganska "oranget", den fanns ju bara i en färg :/
Finns det något bättre sett att fixa till den rutan?
DSB
- tluke
- Bil: DC2 & e36 & CL9
- Namn: Lukas Boberg
Fixxe skrev:Välkommen DCShoes!
rutor nyare än 76 eller 78 har toning i sig i glaset... rutor innan dess har 0 toning & har fullt igenomsläpp.....
jag tonar väldigt mkt bilar på fritid (iaf dom varmare månaderna...) har väl gjort runt ca 100bilar totalt. & blivit upplärd av en firma. & gör det relativt billigt
har ALLTID limoblack film hemma... 5% ljus igenomsläpp
Hejsan!
är helt ny här, har nyss köpt mig en honda jazz och är riktigt nöjd
var i thailand nyss och där körde dom med kolsvarta rutor (färgade glad) runtom och i vissa fall även framrutan, nästan galet hur dom ser ut på nätterna då det är mörkt... även om man har ganska bra sikt med färgat glas eller proffs toningsfilm jämfört med en billig som både blir missfärgad med tiden och inte alls har samma sikt innifrån och ut.
är helt ny här, har nyss köpt mig en honda jazz och är riktigt nöjd