När man lackar fälgar?
-
Etingelholm
- Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
- Namn: Emil Tingelholm
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 15 times
Jag vet ju att pulverlack lr en riktig lackspruta ger det bästa resultatet, men det kan ju bli riktigt bra med bukr oxå =)
Så hur går ni till väga för bästa resultat? vilken färg osv använder ni?
Jag vill ju gärna att det ska hålla och inte få massa lacksläpp. Funderade på att slipa ner mina fälgar och grunda dom med alu primer för att sen lacka dom i Auto K guldiga fälgfärg, sen hittade jag en hemsida som sålde 2k klarlack med en extra härdare i som man utlöser i botten av burken med ett knapptryck. Nån som har provat den varianten eller kan denna ideen funka? fälgfärgen är 1k och vad jag har läst på nätet så är det inga problem att lacka 2k över en 1k. Ha de / E
Så hur går ni till väga för bästa resultat? vilken färg osv använder ni?
Jag vill ju gärna att det ska hålla och inte få massa lacksläpp. Funderade på att slipa ner mina fälgar och grunda dom med alu primer för att sen lacka dom i Auto K guldiga fälgfärg, sen hittade jag en hemsida som sålde 2k klarlack med en extra härdare i som man utlöser i botten av burken med ett knapptryck. Nån som har provat den varianten eller kan denna ideen funka? fälgfärgen är 1k och vad jag har läst på nätet så är det inga problem att lacka 2k över en 1k. Ha de / E
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Jag har lackat en hel del grejor med riktig 1k billack på burk med 1k burkprimer och 2k burkklarlack på det och det håller riktigt bra. Fälgar är extra utsatta men gör du bara ett gediget förarbete så ska det inte vara några problem, det bör sitta lika bra som om det vore lackat med spruta.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
Etingelholm
Ja man tkr ju att lacken bör bli detsamma hållbarhet som med en riktig sprutaEisenhut skrev:Jag har lackat en hel del grejor med riktig 1k billack på burk med 1k burkprimer och 2k burkklarlack på det och det håller riktigt bra. Fälgar är extra utsatta men gör du bara ett gediget förarbete så ska det inte vara några problem, det bör sitta lika bra som om det vore lackat med spruta.
Emil Tingelholm
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
-
Etingelholm
Ja ibland verkar de som att de håller, frågan är hur de blir när man kränger på nya däck?!Scoore skrev:Mina fälgar till crxen är lackade med biltema och det har hållit ända sen förra sommaren. Ingen klarlack på heller.
Emil Tingelholm
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Vi i Malmöområdet är bortskämda med bra priser på blästring/lack av Ahnelövs. Sist jag lämnade in ett par fälgar så tog dem 1600kr för blästring av fyra fälgar och solid pulverlack, svårt att motivera sig att göra det själv med sämre resultat för dessa stålar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Ahnelövs rekommenderas! Pulverlackade mitt insug hos dem för 400 kr. Trevlig personal. Japp vi är bortskämnda. 
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
Etingelholm
ja har dock 22 mil att åka dit för att pulverlacka mina fälgar isf så det känns lite overkill
men härligt med företag som har bra priser, pratade med Karlskrona metallplätering idag och fick pris på 700:- /fälgen för att få dom lackade med spruta och det är det billigaste jag kunde hitta här i stan så jag får göra ett försök själv med 2k på burk. Jag vill ju trots allt att färgen bara ska sitta kvar & inte lossna, resultatet avgör jag ju själv genom förarbete och en stadig hand 
Emil Tingelholm
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
-
Oliwer.Garant
- Bil: Del Sol
- Namn: Oliwer Pesonen
Jag lackade mina 16" BSA fälgar med Auto K guldlack. Spacklade där det behövdes med plastic paddings metalepoxy och slipade hela fälgen, slipade dock inte ner till aluminiumet då alu är piss att lacka, utan gjorde bara en bra len yta för färgen att fästa på. Lacka insida först och utsida sist, för att slippa lackdammet. Jag har ej klarlackat mina fälgar för jag gillar satin finishen, har nu kört förra sommarn och sedan i mars detta året. Tvättar fälgarna regelbundet och har inte märkt av något lacksläpp eller defekt i färgen, förutom mina små slarvkantskrap. Men inget slår blästring+pulverlack.
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
-
Etingelholm
bra med lite tips=) slipade du med våtslip papper då lr? vilken grovlek på pappret isf?=)Oliwer.Garant skrev:Jag lackade mina 16" BSA fälgar med Auto K guldlack. Spacklade där det behövdes med plastic paddings metalepoxy och slipade hela fälgen, slipade dock inte ner till aluminiumet då alu är piss att lacka, utan gjorde bara en bra len yta för färgen att fästa på. Lacka insida först och utsida sist, för att slippa lackdammet. Jag har ej klarlackat mina fälgar för jag gillar satin finishen, har nu kört förra sommarn och sedan i mars detta året. Tvättar fälgarna regelbundet och har inte märkt av något lacksläpp eller defekt i färgen, förutom mina små slarvkantskrap. Men inget slår blästring+pulverlack.
Emil Tingelholm
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
-
Oliwer.Garant
Började med 120 papper, avslutade med 240. Ljusa färger som t.ex guld är inte så noggrant med ytan, däremot en blank svart så skulle jag köra 400 papper, kanske t.o.m 600. Självklart så tvättade jag även fälgen med alkohol innan jag målade. Jag lade fälgen på en roterande meckpall när lackade då var det bara att hålle burken på rätt avstånd och vinkel så blev det jämnt utan någon fade i hörn och på ekrar.
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
-
Etingelholm
Oliwer.Garant skrev:Började med 120 papper, avslutade med 240. Ljusa färger som t.ex guld är inte så noggrant med ytan, däremot en blank svart så skulle jag köra 400 papper, kanske t.o.m 600. Självklart så tvättade jag även fälgen med alkohol innan jag målade. Jag lade fälgen på en roterande meckpall när lackade då var det bara att hålle burken på rätt avstånd och vinkel så blev det jämnt utan någon fade i hörn och på ekrar.
då har jag nog fått reda på det mesta
Emil Tingelholm
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
-
Oliwer.Garant
-
Etingelholm
- tluke
- Bil: DC2 & e36 & CL9
- Namn: Lukas Boberg
burk lackat 
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... lbum=32035
där är dc5 fälgar. helt & hållet burk inget annat
dom andra 5 ekrade är burk till 2k bil klarlack i spruta.
kan nästan säga burk helt & hållet blev bättre
fan vad grym man är!
(Linus, polarens konto på hpc)
där är bara lite av bilderna. ska lägga upp alla vi tog senare ngn gång när man pallar!
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... lbum=32035
där är dc5 fälgar. helt & hållet burk inget annat
dom andra 5 ekrade är burk till 2k bil klarlack i spruta.
kan nästan säga burk helt & hållet blev bättre
fan vad grym man är!
där är bara lite av bilderna. ska lägga upp alla vi tog senare ngn gång när man pallar!
-
Etingelholm
tluke, de där såg inte dumt ut. Ja ska iaf med prova att lacka själv. FÄlgarna va nästan gratis så lägger inte ner en förmögenhet på lack då så ja får återkomma med resultat =)
Emil Tingelholm
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
- tluke
- Bil: DC2 & e36 & CL9
- Namn: Lukas Boberg
tackar ^^ ja allt som allt så kostade mig 900kr för 5 fälgar. material & vi gjorde de utv & inv på fälgarna. samt fixade alla dåliga kantskrap etc etc. blev den del spacklande & massa slippande. är det bara färg man ska lägga så kan man komma undan på ca 450-650krEmaaajl skrev:tluke, de där såg inte dumt ut. Ja ska iaf med prova att lacka själv. FÄlgarna va nästan gratis så lägger inte ner en förmögenhet på lack då så ja får återkomma med resultat =)
ja återkom med bilder, gärna före & efter ^^
Hehe tids mässigt för att göra vid lukas fälgar var ca 9-10 tim från början till slut. dock att tänka på att det var 5 fälgar dessutom..
det sega är fanimej torktiderna xD
men sicket galet resultat det blev på bilen. kan ju säga att jag vill ha dom fälgarna på min bil ;P
kmr lite hel hetsbilder på lukas bil när vi rekondat upp den om 2 helger ifall vi får ihopa avgaset på onsdag
det sega är fanimej torktiderna xD
men sicket galet resultat det blev på bilen. kan ju säga att jag vill ha dom fälgarna på min bil ;P
kmr lite hel hetsbilder på lukas bil när vi rekondat upp den om 2 helger ifall vi får ihopa avgaset på onsdag
Följ mitt bygge på min corrado på :
http://www.garaget.org/?car=283989" onclick="window.open(this.href);return false;
Äger redan en honda som kör ifrån det mesta
så jag gillar honda jag med 
http://www.garaget.org/?car=283989" onclick="window.open(this.href);return false;
Äger redan en honda som kör ifrån det mesta