Kylarvattnet försvinner ?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Lajnas
Bil: Honda CRX
Namn: Linus Pehrson

Tja.
Har haft lite problem med min crx b16 ett tag nu , köpte den för 2 år sen , körde den hem från sthlm till borås, under halva färden blev den tok varm visade sig att det läckt ut vatten fyllde på körde hem , visade de sig vare vattenpumpen som var paj så bytte den + kamrem. sedan dess har allt gått fint, men på senaste tid ,om man maxar den rejält, har den kunnat bli varm samt att det bubblar lite i expansionskärlet, vattnet försvinner så får fyla på lite, har även märkt att det är lite röd gegga i expansions kärlet samt den skruven man skruvar av på kylaren längst upp.

har kollat runt lite , kan det vara min topppackning som är sönder? kan detta ha skadat min motor? har dock stannat så fort tempmätaren flyttat sig uppåt och fyllt på med mer vatten!

// Linus
Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Robban32
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

Låter som att toppackningen har gett sig.
Robert Nilsson #233
Lajnas

Kan man kolla ifall topppackningen är sönder ? utan att ta isär den?
bilen går bra i övrigt, går som ett skott, är det farligt att köra med den så här något som kan ha tagigt skada , tänkte på något som kan ha slitits extra mycket ifall den skulle vara paj?
Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

Om det blir gegga i kylarvätskan, det bubblar och dessutom försvinner vatten är tecken nog på att packningen gett upp. Det du även kan göra är att provtrycka kylarsystemet, finns att köpa sånt på biltema tror jag. Man pumpar upp trycket till ett speciellt värde, sen låter man det stå och ser om det sjunker. Är det gegga på oljestickan och i ventilkåpan med?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Lajnas

hittar inget på oljan, räcker det om man komptestar den för att se om packning är paj ? eller vilket är det säkraste o bästa sättet?
Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Bullet---

Skulle rekommendera att komptesta och även provtrycka kylsystemet.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
SuperSupra
HPC Medlem
Bil: Integra DC2 JDM
Namn: Daniel Lindegren
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Om det bubblar mer i kylaren när du varvar motorn så är det toppackingen. Bara att plocka av toppen och lämna in den för planslipning, ny toppacking på och montera tillbaks. Blocket är nog inte skevt, ska mycket till...

Byt även thermostaten, den kan ha fastnat i ett läge där det går bra att köra normalt med, men börjar man varva motorn hinner inte motorn kylas ner.

Men kan du, så gör komptest och provtryck kylsystemet som bullet säger.
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Lajnas

Har komptestat bilen , visade jämt mellan alla cylindrarna , tror iförsej att den bara blivit varm när jag gasat rätt hårt så kan va termostaten som supersupra säger ?
Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Bullet---

Provtryckt kylarsystemet?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Lajnas

Bullet--- skrev:Provtryckt kylarsystemet?
har bara komptestat den, kikade lite på biltema efter kylprovsats ganska dyrt, va kan det kosta att lämmna in att göra det , kan ju inte ta mer än 10 min att göra det?

tror jag fick ca 13.5 psi på alla cylindrar (+) (-)

om jag ska kolla efter bubblor i kylsystemet, hur gör jag då? motorn ska vara varm och igång ?
men vart ser jag bubblorna ?
Linus Pehrson
Användarvisningsbild
Bullet---

Lajnas skrev:
har bara komptestat den, kikade lite på biltema efter kylprovsats ganska dyrt, va kan det kosta att lämmna in att göra det , kan ju inte ta mer än 10 min att göra det?

om jag ska kolla efter bubblor i kylsystemet, hur gör jag då? motorn ska vara varm och igång ?
13,5 psi är 0,93 bar, svårt att tro att motorn startat överhuvudtaget med så lågt komp ;)

Tror det skulle varit bäst att provtrycka systemet, då provtrycker man upp till 1,5 bar tror jag och väntar 10 min typ och då kan man se direkt om det sjunkit, dessutom lätt att se om det finns någon utvändig läcka utan att ha motorn igång.

Du kan prova att ha motorn på tomgång med öppet kylarlock för att se om det kommer avgastryck ut i vattnet.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Lajnas

Bullet--- skrev:
Lajnas skrev:

13,5 psi är 0,93 bar, svårt att tro att motorn startat överhuvudtaget med så lågt komp ;)

Tror det skulle varit bäst att provtrycka systemet, då provtrycker man upp till 1,5 bar tror jag och väntar 10 min typ och då kan man se direkt om det sjunkit, dessutom lätt att se om det finns någon utvändig läcka utan att ha motorn igång.

Du kan prova att ha motorn på tomgång med öppet kylarlock för att se om det kommer avgastryck ut i vattnet.
Ajdå, kan nog vart att jag läst på fel skala , kan jag menat 13,5 bar ? Ska kolla på kompmätaren sen när jag kommer hem å dubbel kolla vilken skala jag mätte i xD

Återkommer
Linus Pehrson
Skriv svar