Komphöjning, sänka förbrukningen!?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
integramagnus
Bil: Integra -91
Namn: Magnus Larsson

Jag är i motorbyggnads tankar.

Har lite funderingar kring hur mycket man kan komphöja innan saker börjar ta i kolven.
13:1 är väl inga problem?? Sen kommer frågan om hur mycket toppskruvar pallar, ska man köra med arp?
Deckhöjd vet jag att man ska ha koll på. Detta kommer också köras med etanol.

Med vänlig hälsning
Senast redigerad av integramagnus den 3 februari 2014, 11:29, redigerad totalt 2 gång.
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
Mrkosovo
Bil: Honda civic coupe ej2
Namn: Ali Raka
Has thanked: 1 time

Om du får svar kan du höra av dig till mig jag är också sugen på att göra det o vill veta hur man gör och hur mkt tjänar man på det ?:P
NerminLjutika
Namn: Nermin Ljutika
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

integramagnus skrev:Jag är i motorbyggnads tankar.

Har lite funderingar kring hur mycket man kan komphöja innan saker börjar ta i kolven.
13:1 är väl inga problem?? Sen kommer frågan om hur mycket toppskruvar pallar, ska man köra med apr?
Deckhöjd vet jag att man ska ha koll på. Detta kommer också köras med etanol.

Med vänlig hälsning
För det första så kanske du ska skriva vad du skall köra med för motor och sen om du menar plana toppen så hade jag nog skitit i att komp höja då. Satsa på kolvar direkt är mitt tips!

Mvh
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Mer info tack.
Vad för motor? B,K?
Vad ska du ha den till? Bana, strippen, köra dagligen och rejsa mellan ett par rödljus ibland.
Vad för kammar? Mycket lyft?
Tänkt plana, eller byta till kolvar med mycket dome? Ska du upp i såpass komp måste du nog ha kolvar med hög dome, och ändå plana lite. Räkna med dålig quenshyta oxå, det kan stjäla mer än det ger.

Hade strax över 13:1 på min LS/vtec motor... Jävla bottenvrid! Men min b18c6 med ca 12 i komp gick väldigt likt, så skulle jag bygga en ny igen hade jag nog hålt mig runt 11,5-12 för driftsäkerheten.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
integramagnus

Ja, sorry.
Motor är tänkt en d- serie, tanken är att bygga på en d14, den här samma deck höjd som d15. Kolvar blir nog p29 verkar det som.
Tanken är att köra som "pendlar holk", komphöjningen är tänkt för att sänka förbrukningen när jag kör med E85.
Har räknat en del med vevaxlar och stakar och det verkar kunna gå att fräsa av lite på blocket för att få till det för cirka 12,5:1
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
Användarvisningsbild
klotter
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson

Höjd kompression ger högre verkningsgrad.
Det som begränsar dig är spikningståligheten. Med E85 kommer spikning inte att vara ett primärt problem, du kommer förmodligen hitta MBT när du mappar innan det spikar.

Har du tänkt att byta kam?
Är det en trimmad motor, eller en orginal optimerad för bränsleekonomi?

Skruvarna till topplocket skulle jag ha svårt att tro att du kommer att ha problem med. Du kommer inte höja maxtrycket lika mycket som i en överladdad motor ändå, och många kör väl orginal topplocksskruvar med ganska högt laddtryck.

Bild
integramagnus

Ok.
Om jag nu skulle begränsa mig till att bara få bättre bränsle ekonomi på bensin, 95okt.
dvs att jag bara slänger i P29 kolvar, då har jag ett komp på 11,3:1 och sedan mappar om för bästa förbrukning.
Vad tror ni jag kan vinna på det? Bilen ligger på ca 0,65 i sommar väglag och nu på vintern har den vart uppe i 0,85.
Motorn är en D14A8...

EDIT: fel räkning...
Senast redigerad av integramagnus den 3 februari 2014, 11:16, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
integramagnus

Kanske ska nämna att jag måste byta toppackning då den läcker ut en del olja, det är därför jag tänkte byta kolvar då jag ändå har isär den...
Finns det knacksensor på D14A8??
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
Användarvisningsbild
klotter
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson

Hur mycket är svårt att säga. Ett par fem procent är en god akademisk gisning.
Men om du skall mappa den för maximal bränsleförbrukning så kommer du ligga på lambda 1.1, eller därikring. Din kat lär inte tycka det är nå vidare, risken är att du bränner den.

Investeringen blir ganska stor.
Du får köpa kolvar, bredbandslambda och mappningshårdvara för att kunna få det bra, du lär inte tjäna igenom dom pengarna speciellt snabbt.

Det finns andra saker att göra om man vill få ner förbrukningen.
Se till att ha bilen så lätt som möjligt.
Pumpa däcken så hårt du vågar, kör även så smala däck du kan.
ÄNDRA KÖRSTIL, här har vi den allra mesta förbrkuningen.
Sänk hastigheten, ju långsammare desto bättre.

Jag kan göra listan hundra sidor lång...

Om man vill gå fullt ut kan du läsa på om "hypermiling". Då blir det en sport i sig att köra snålt.

Jag och några vänner har tagit det ett steg längre, vi åker på 0.0089 liter/mil:
Bild
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Skaffa en d15z6 motor istället. Du hamnar du vid normalkörning runt 0,55 med ECO-lampan tänd. Och under 0,50 om du snålkör. Ta hellre en sånn motor då den har LeanBurn.
Och den kan du med fördel hyvla av 1mm på toppen får att få högre komp och högre effektivitet.
Skriv svar