Val av Motorolja K20a2,

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
ikrana
Påläst
Påläst
Inlägg: 540
Blev medlem: 17 april 2013, 11:41
Bil: Toyota MR2-Spyder K-swap
Namn: Robert Nydén
Ort: Lysekil
Been thanked: 1 time

21 februari 2014, 11:19

Tjena gott folk.

som rubriken lyder men för att förklara lite mer,
jag har kört med en K20a2 i min Mr-s i 3 säsongen nu och allt har funkat bra,
i år har jag dock tänk att köra mkt mer bana än vad det blivit innan, och min fråga är vad kör ni andra med för Motorolja?

motorn är relativt orgnial då jag inte kunnat trimma än efter som min SFRO inte är klar,
lite av godiset på den nu är enbart.

extraktor grenrör.
fullflödes system
RRC insug
3" Cai
H-R fuelrail
kpro
oljekyl
och lite andra små grejer men inte något extremt än.

har använt mig av redline olja innan och även Mobil1 men hade tänkt köra med Motul framöver.
min största fråga är vad för kvalitet/viskositet kör ni med ?

Honda nämner ju själva 5w/30 men visa kör ju 5w/60 i sina har jag läst.

tack för svar :)
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

21 februari 2014, 11:30

Det som "Honda nämner" är 5w-40 för tex EP3 som har K20A2 och inget annat. Det är oljan man ska köra som standard. För bana gäller ju lite andra omständigheter så där får någon annan svara.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3194
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

21 februari 2014, 11:32

Vad kommer du upp i för oljetemperatur?
Användarvisningsbild
Jabroni
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 april 2012, 08:50
Namn: Martin Jungklo
Ort: Malmö

21 februari 2014, 11:32

5W-40 är rekommenderat till k20.

Läs mer här: viewtopic.php?f=12&t=49851&hilit=viskositet
CRX à la Fixxe
Civic 1,6 Diesel
______________________________________________
Användarvisningsbild
four
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1156
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Been thanked: 1 time

21 februari 2014, 11:44

Jag kör Castrol 0w-40.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

21 februari 2014, 12:07

Helsyntet 5W-40 eller 5W-30 av bra fabrikat och ett S2000-filter.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Dala_racing
Användare
Användare
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 september 2012, 22:16
Bil: crx ed9 -88
Namn: johan melin
Ort: Falun

21 februari 2014, 12:11

Jag kör castrol edge 5w-50
Banbil crx ed9 -88 (K20 med K-PRO)
073-1582788
Hellre pipor och portat än pippad och portad.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

21 februari 2014, 12:54

På bana rekommenderar jag castrol edge 10w-60. Och givetvis Honda oem s2000-filter.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
ikrana
Påläst
Påläst
Inlägg: 540
Blev medlem: 17 april 2013, 11:41
Bil: Toyota MR2-Spyder K-swap
Namn: Robert Nydén
Ort: Lysekil
Been thanked: 1 time

21 februari 2014, 15:36

Yobaman skrev:Det som "Honda nämner" är 5w-40 för tex EP3 som har K20A2 och inget annat. Det är oljan man ska köra som standard. För bana gäller ju lite andra omständigheter så där får någon annan svara.
Vissa K20a2 motorer har tom, oljelock där det med stor text står 5w/30 så det e ju inte så att jag bara hittar på,
Det jag undrar som sagt va vad ni som kör bilarna hårt använder.
ikrana
Påläst
Påläst
Inlägg: 540
Blev medlem: 17 april 2013, 11:41
Bil: Toyota MR2-Spyder K-swap
Namn: Robert Nydén
Ort: Lysekil
Been thanked: 1 time

21 februari 2014, 15:38

Malkolm skrev:På bana rekommenderar jag castrol edge 10w-60. Och givetvis Honda oem s2000-filter.
Detta är även en kombo som jag sett vissa kör, jag använder mig dock av Hamp oljefilter,
ikrana
Påläst
Påläst
Inlägg: 540
Blev medlem: 17 april 2013, 11:41
Bil: Toyota MR2-Spyder K-swap
Namn: Robert Nydén
Ort: Lysekil
Been thanked: 1 time

21 februari 2014, 15:38

Dala_racing skrev:Jag kör castrol edge 5w-50
Kör du detta enbart på bana eller gata/bana ?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5053
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

21 februari 2014, 15:50

10w-60 är nog bara något för t.ex långlopp kan jag tänka. Jag skulle köra med rätt viskositet och hålla tempen nere istället. Motul 300V ska va en bra och dyr olja.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Frey
Användare
Användare
Inlägg: 231
Blev medlem: 25 augusti 2010, 13:20
Bil: Civic Type-R Ep3
Namn: Fraidon.A
Ort: Stockholm

21 februari 2014, 16:03

Har själv kört enbart med Castrol 5w40 olja och S2000 oljefilter på mina Civic Type-R.

Kör gata och ja. Jag kör hårt!! :)
- Fraidon -
http://www.garaget.org/-frey-" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör: Honda Civic Type-R Ep3 -05
Tidigare Hondor: Civic Coupé EJ2 ESi - CRX Del Sol - Civic EG - Accord CL9 - CTR EP3
" THE RED DRAGON "
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2239
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

21 februari 2014, 16:06

four skrev:Jag kör Castrol 0w-40.
Samma här. Förhoppningsvis är det rätt och bra. Vad säger ni. Funkar det som allround?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5053
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

22 februari 2014, 18:02

Ja
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

22 februari 2014, 22:59

pasen skrev:10w-60 är nog bara något för t.ex långlopp kan jag tänka. Jag skulle köra med rätt viskositet och hålla tempen nere istället. Motul 300V ska va en bra och dyr olja.
Funkar både på gatan och vanlig bankörning. Dock lite väl dyr att åka omkring med på gatan.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5053
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

23 februari 2014, 08:37

Om motorn är konstruerad för 30-40 ollja, är inte oljekanalerna lite väl trånga då för en 60-olja?
En 60-olja kommer förmodligen generera mer värme också, även om det kanske inte är extremt mycket mer.
Jag skulle inte få för mig att hinka i en 60-olja i min iaf, men det är ju F20.

Kollar man på andra ställen på nätet så verkar det vara ganska delade uppfattningar om 10W60., men de flesta avråder en och de som inte gör det åker racebilar och långlopp.
Jag skulle gärna se Ash synpunt på den oljan.

EDIT:
Det är väl den här vi pratar om?
http://www.mapodo.de/castrol-edge-profe ... 0w-60.html
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

23 februari 2014, 12:32

Försök att hålla er till rekommenderade spannet och gå upp i kvalitet i stället.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5053
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

23 februari 2014, 13:57

Här är lite info om t.ex Motul 300V 10W-40.
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/MOTUL/30 ... 8GB%29.pdf
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

23 februari 2014, 19:06

10w-60 funkar perfekt i f20 oxå. Och ja det är Edge TWS vi pratar om.

Nu pratar jag enbart om castrol Edge, alla andra 60-oljar jag vart med om "känns" för tjocka. Castrols är tunnflytande tills den blir riktigt varm, och det är då den gör skillnad mot en 40-olja. Kör man hårt så kan det ibland märkas att en 40-olja är för tunn, oljeåtgång(läckage runt kolvringar), packboxar som funtar igenom och att turbon läcker igenom vid hårdkörning är de vanligaste symptomen på "för" tunn olja. Man kan oxå se inuti motorer som gått hårt om oljan gjort vad den ska eller om den gått varm och därmed jobbat sämre.

Jag har haft två kundbilar som haft problem med dyr Motulolja, byte till Castrol gjorde susen.

Normal sportig körning på gatan funkar Castrol Edge 0/5w-40 utmärkt till.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3194
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

23 februari 2014, 19:48

Det du säger Malkolm stämmer inte och jag vet inte vad du fått det från?
Castrol TWS 10W-60 har dubbelt så hög viskositet vid 40°C som Castrol EDGE 5W-40 (160mm²/s vs 81mm²/s).
Skulle aldrig slå i en sån tjock olja i min motor och jag hoppas att inte andra här gör det heller.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5053
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

23 februari 2014, 19:55

Var hittar du datat? Hur ser de ut vid 100C eller högre?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

23 februari 2014, 19:58

Tjockare olja har man inte för att de tål temperaturer bättre och inte fuktar igenom packboxar etc. Tjockare olja med ett snävare temperaturspann tål belastning mycket bättre. Generellt. Inte alltid. Därför brukar jag köra 20-50 oljor i b serien. K serien är lite annat då oljepumpen i de är kostruerade för lägre viskositet. Jag är inte så säker på att 10-60 oljan är så bra där. Viktigt är att hålla koll på oljetemperaturen i alla fall.

K seriens akilles häl är ju annars oljepumpen och oljetråget. Pumpen verkar inte tycka om ökade varvtal och oljan i tråget tillåts skvalpa runt så oljepickuppen suger luft studtals och det är fler än en motor som rasat pga det. Canton har ett riktigt bra oljetråg som tyvärr inte är så billigt. Det ska göra att inte oljan kan tryckas upp vid kamkjedjan och försvinna från tråget plus att det ska ha fällor runt pickupen. Bara fällor runt oljepickupen som jag bara sett tidigare räcker inte tyvärr. Det ska även ge lite effekt med då det ska motverka att oljan i tråget bromsar vevaxeln. Säkert väldigt lite men alltid nått. En ökad oljevolym är bra med. Dels för att den spär ut värmen men även för att det är större chans att olja finns vid pickuppen. Bäst är naturligtvis torrsump men klivet dit är stort både ekonomiskt och mekar messigt.Det borde vara fler som kör på det ändå tycker jag.

En starkare oljefilm behövs i toppen när man monterat kraftigare ventilfjädrar. Vid ökat varvtal så ökar belastningen på oljefilmen exponesiellt. Att öka bara 1000 varv kasnke ökar belastninge till 150%-200% någonstans (rent gissningsvis) medans från 200-500 hk bara ökar belastningen lite grand. Trimmningsgrad påverkar förhållandevis lite. Varven dödar skoningslöst precis som temperaturen. Jag gjorde en data simulering på det här för länge sedan hos ett oljeföretag där det visade just det här. Bredd och diameter och area på lager påverkar också bärigheten i oljefilmen mycket. K serien har ganska smala vevlager tex.
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 23 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3194
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

23 februari 2014, 20:03

http://www.opieoils.co.uk har datablad till nästan alla sina oljor.
13,4 och 22,7mm²/s vid 100°C
Kollar man på Mobil1 och Shells 10W60 oljor så har de faktiskt lite lägre viskositet vid 40°C än TWS, marginellt dock.
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

23 februari 2014, 20:12

Första siffran är viskositeten vid kalla temperaturer.. Eller hur bra den funkar vid kallgrader om jag kommerihåg rätt. De andra siffrorna är viskositeten varm. Så för att uppnå en olja med ett stort spann som ska klara kalla temperaturer tex en 0-40 olja så trycker man i massa tillsatser. Det spär ut oljan så oljemolekylerna blir glesare. Därmed tappar man styrkan i oljefilmen. En olja som som börjar på 0 5 eller 10 tål minusgrader. MAn har då onödigt med tillsatser i de oljerna för banracing.

CAstols 10 60 har ett alldeless för stort spann i mitt tycke och 60 är väldigt tjockt. Därför tycker jag 20-50 är ett bättre alltenativ men även den kanske är för tjock för k serien och man ska då överväga en torrsump tidigare på de motorerna.

En Annan sak som många inte titttar på är att lagret ska klara av att bära upp oljefilmen med. Därför är hårda lager att föredra i racemotorer. Nackdelen är att de inte sväljer föroreningar i oljan lika lätt som mjukare lager. Mjukare lager agerar lite som en kudde för veven med. Så hela receptet är en balansgång till vad det är man ska ha bilen till..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5053
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

23 februari 2014, 20:31

Så rent generellt funkar alltså en 5w40 eller kanske 10w40 utmärkt till en sommarbil med ett par trackdaybesök om man ska summera det?

Att bedöma "kvalitet" på en olja idag känns nästan omöjligt med all fancy marknadsföring.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3194
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

23 februari 2014, 20:43

Större spann ger oftast lite mindre tålig olja precis som Welen säger men å andra sidan så byter man oljan långt innan den är slut i alla fall, speciellt på en entusiastbil.
Bättre att ha lite mer skydd vid kallstart då. Ja även om det är 25°C ute så räknas det som kallstart :)
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

23 februari 2014, 20:44

Passen jag håller med dig om kvalliten där.. Men ja, de borde vara lugnt om det inte är en skit olja och man har koll på oljetemperaturen.

Man ska även ha med sig att bara för att oljan i tråget kanske inte blir överdrivet skitvarm. Så kan den intärnt i motorn på vissa utsatta ställen kanske bli det tak vare att inkommande olja i motorn höjts några grader. Tex på en turbo konverterad motor så är säkert oljan som går genoim turbon ganska utsatt på bankörning. Kan man då sänka oljans intemp till turbon 10 grader kanske man har gjort en hel del. Samma kanske gäller för tex vevstakslager.

En annan sak med turbo är att se till att oljeflödet till agregaten är rätt när man går på tjockare olja. Om man kör motorn utan turbo eller ser till att den inte snurrr så har väll de flesta friska en oljetrycksmätare. Sedan är det bara att se hur mycket olja det kommer ur oljestrycklangen per minut till turbon och kolla om det stämmer med turbo tillverkarens rekomendationer. Det kan hända att det är det här som är boven till många precision ras. De är väldigt kännsliga på att de måste fyllas med olja innan uppstart med.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

23 februari 2014, 20:46

fonzeka skrev:Större spann ger oftast lite mindre tålig olja precis som Welen säger men å andra sidan så byter man oljan långt innan den är slut i alla fall, speciellt på en entusiastbil.
Bättre att ha lite mer skydd vid kallstart då. Ja även om det är 25°C ute så räknas det som kallstart :)

Ja så är det men du beöver inte ha en 0-40 olja för att klara kallstarter i 25 grader plus.

Själv kommer jag köra på en 50 50 olja eller en rak 50 mineralolja olja som man brukar kalla dem. Den är i prinsip utan tillsatser ocvh har långa täta oljemolekylkjedjor och klarar allt du kan ge den i belastning i prinsip. Ganska dyr är den tyvärr och kräver ordentlig varmkörning.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3194
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

23 februari 2014, 21:13

Behöver och behöver, en 0W40 olja kommer ju ge mindre slitage än en 10W40 vid kallstart.
Ska du köra med motorvärmare på sommarn också då Welen? :)
Skriv svar