Men om du nu lämnat in den på service ingår väl att han sätter tillbaka tändspolarna ordentligt kan man tycka?
Om jag var du skulle jag åkt raka vägen dit
Honda type r k20/ep3 känns att den blir strypt!?
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Han köpte den nyservad i Linköping och bor i Trollhättan, står i texten.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
har kollat upp tändstiften och dem är riktigt fina ! tps vet jag inte om det är heller för då borde man få en fel kod samt att motorlampan borde tändas det var vad han sa på honda verkstaden... känns ju skumt det här
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Testa att nollställa ECUn eller vad man kan säga.
Ta bort pluspolen och vänta 10 min.
Starta och gör en procedur som någon här säkert kan förklara lite mer ingående
Skadar inte art testa
Ta bort pluspolen och vänta 10 min.
Starta och gör en procedur som någon här säkert kan förklara lite mer ingående
Skadar inte art testa
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Jag bettar på nåt jox i spjällhuset.
Läs den här, tycker det låter lite som samma felbild som dig viewtopic.php?f=12&t=64295
Vad var det för modell och fabrikat av tändstiften? Kollade du när du tog ut dem?
Här ser du vad WSM säger om stiften

Läs den här, tycker det låter lite som samma felbild som dig viewtopic.php?f=12&t=64295
Vad var det för modell och fabrikat av tändstiften? Kollade du när du tog ut dem?
Här ser du vad WSM säger om stiften
Hade ett tidigt snack med malkolm idag via telefon och han bad mig att tanka v-power och paff bilen går 95%procent bättre så tror nog blir att köra på det ett tag
Sen tänkte jag kolla nån som känner till att det låter i framvagnen när man står still och rattar höger & vänster kommer ett ljud som tänk dig en dörr (100år gammal och inte är smörjd ) typ så
Kan det vara att det är smuts där fjädrarna sitter eller känner någon annan igen ljudet eller något liknande . Låter också över gupp
Sen känns ratten lite hårdare när det ljudet kommer .??
Sen tänkte jag kolla nån som känner till att det låter i framvagnen när man står still och rattar höger & vänster kommer ett ljud som tänk dig en dörr (100år gammal och inte är smörjd ) typ så
Kan det vara att det är smuts där fjädrarna sitter eller känner någon annan igen ljudet eller något liknande . Låter också över gupp
Sen känns ratten lite hårdare när det ljudet kommer .??
- pasen

Hur långt har bilen gått? Hur länge har du haft den? Det kan klonka lite från topplagringarna i fram när man kör, men det du beskriver låter som nåt helt annat.
Så problemet försvann alltså med vpower. Vad tankade du innan egentligen?
Så problemet försvann alltså med vpower. Vad tankade du innan egentligen?
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Gott att den går bättre Roger!
Låter som övre topplagringarna. Ta isär, kolla om de är hela för då fettar man in dem så förvinner det. Men ibland har det gått för långt o då är det nya som gäller.
Kan eventuellt vara styrleder, krängninghämmarleder eller nedre spindelled.
TPS brukar ALDRIG gå sönder på en orginalbil. Swappande, byte till RBC(utan att dra om kabelhärvan) och hårda motorkuddar är de primära anledningarna att Tps:en pajar.
Låter som övre topplagringarna. Ta isär, kolla om de är hela för då fettar man in dem så förvinner det. Men ibland har det gått för långt o då är det nya som gäller.
Kan eventuellt vara styrleder, krängninghämmarleder eller nedre spindelled.
TPS brukar ALDRIG gå sönder på en orginalbil. Swappande, byte till RBC(utan att dra om kabelhärvan) och hårda motorkuddar är de primära anledningarna att Tps:en pajar.
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
Men VARFÖR går den bättre med dyra V - power (som egentligen är 98 okt)?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Mini Cooper SE F56 2024
Om den nu gör det, varför gör den det? Och varför skulle V-Power få den att gå mindre snålt?Malkolm skrev:För att den går aningen snålt vid krypkörning.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
- Brox
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
V-power är väl ändå 99 oktan, mer energi än vanlig 95 så därför den går bättre.. Är den ommappad för högre verkningsgrad ? Eller är där några flödesuppgraderingar som gör att soppan inte räcker till?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
Sedan 2011 är den 98 oktan.Brox skrev:V-power är väl ändå 99 oktan, mer energi än vanlig 95 så därför den går bättre.. Är den ommappad för högre verkningsgrad ? Eller är där några flödesuppgraderingar som gör att soppan inte räcker till?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Mini Cooper SE F56 2024
Mini Cooper SE F56 2024
"Krypkörning"=ECU justerar spridarnas öppningstider till lambda 1 oavsett bränsle. Därför kan den ej gå mindre snålt upp till ca 70 % gas. Men jag kanske tolkar "krypkörning" fel.Brox skrev:V-power är väl ändå 99 oktan, mer energi än vanlig 95 så därför den går bättre.. Är den ommappad för högre verkningsgrad ? Eller är där några flödesuppgraderingar som gör att soppan inte räcker till?
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
- Brox
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
Jo jag förstår closed loop, men den aktiveras endast när rätt omständigheter råder, temp, belastning, osv. Ifall den är helt orginal omodiferad i drivlinan så kanske vi teoretiskt kan tänka att den går bra nu vid test/krypkörning innan den har kommit upp i rätt temperaturer och closed loop hoppar in och börjar justera till vad den tror är rätt.. Fel på lambdasond? Fel på mapsensor? Fel värden i boxen? Kanske testa o nolla boxen genom att göra den strömlös ett tag?
Vad rekommenderar honda för soppa?
Vad rekommenderar honda för soppa?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Kan vara pga öppet filter, kan vara lambdan, kan vara soppafiltret, kan vara spridarna. Kan oxå vara att Roger är känslig och att k20 inte alltid går silkesrent vid krypkörning.
Är inga problem vid rejäla gaspådrag, och den verkar dra runt 1liter/mil. Skillnaden på 95 & 98 oktan är så liten så det är väldigt lite snålt den går. Jag drar en vild gissning på att lambdan börjar bli dålig och ligger lite Off.
Är inga problem vid rejäla gaspådrag, och den verkar dra runt 1liter/mil. Skillnaden på 95 & 98 oktan är så liten så det är väldigt lite snålt den går. Jag drar en vild gissning på att lambdan börjar bli dålig och ligger lite Off.
MAGIC bränsle =v-powern.
Sen till framvagnen inga klonkande ljud utan låter mer som att det kommer uppifrån alltså topplagringarna.
Och när man rattar höger vänster vid stilla stående eller råka svänga på en gupp så kommer ett ljud som igen (tänk dig en dörr 100år gammal) som öppnas gnisslar . Bilen har rullat 13000mil och är en 02
Lite trögt att svänga när bilen står still så fort det ljudet kommer så blir ratten trögare det märker man .
Sen till framvagnen inga klonkande ljud utan låter mer som att det kommer uppifrån alltså topplagringarna.
Och när man rattar höger vänster vid stilla stående eller råka svänga på en gupp så kommer ett ljud som igen (tänk dig en dörr 100år gammal) som öppnas gnisslar . Bilen har rullat 13000mil och är en 02
Lite trögt att svänga när bilen står still så fort det ljudet kommer så blir ratten trögare det märker man .
- pasen

Intressant det där med soppan. Kan ju va så att han tankat en kass batch med 95 hos St1 eller jet. Hört att kvalitén kan variera där på ställen med låg omsättning. Sen är det nog som malkolm sa, den är väl kanske inte alltid silkeslen... 
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
Min bil har alltid varit ganska känslig för soppakvalité vid just krypkörning. På 95 går den "rått" lite ojämnt och allmänt halvdant när man ligger på en låg växel med lite motstånd och smyger. Med högre oktantal är det en klart märkbar skillnad till det bättre.
Om problemet nu är borta så är det ju bra. Jag rekommenderar dock Statoils 98 före ST1 sunk-V-power. När ST1 tog över började min spikningssensor att ge utslag på höga varv under varma dagar. Det gör den inte med Statoils 98.
Om problemet nu är borta så är det ju bra. Jag rekommenderar dock Statoils 98 före ST1 sunk-V-power. När ST1 tog över började min spikningssensor att ge utslag på höga varv under varma dagar. Det gör den inte med Statoils 98.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- pasen

Jäklar, på en orginalbil? Får man en felkod på detta eller loggar du det på annat sätt?Steffo skrev:Min bil har alltid varit ganska känslig för soppakvalité vid just krypkörning. På 95 går den "rått" lite ojämnt och allmänt halvdant när man ligger på en låg växel med lite motstånd och smyger. Med högre oktantal är det en klart märkbar skillnad till det bättre.
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Vill minnas att min CTR med endast cai och catback var som två helt olika bilar på 95 oktan vs den riktiga 99 oktaniga vpower. Väldigt känslig bil på soppan som jag minns det.
Mmm nu börjar jag drömma tillbaka till tysklands 102 oktaniga macksoppa *drool*
Mmm nu börjar jag drömma tillbaka till tysklands 102 oktaniga macksoppa *drool*
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Jag körde aldrig snål 95 i min ep3 med bpu och kammar. Men den var också grymt känslig under krypkörning ryckig och slö, man fick vara väldigt snäll på foten då på 98. Körde även tyskarnas 102 v-power när jag var där skitballt!! man känner verkligen skillnad med den soppan