Daugaard skrev:pasen skrev:Daugaard skrev:Förhoppningsvis bättre mottagning än tele 2. Mottagningen i lägenheten är kass, likaså på jobbet. Sen blev det (tror jag) en bra affär på Xperia z2'an med Telenor.
Fun fact: telenor och tele2 har gemensamt 2G och 4G nät.
Japp det visste jag redan innan jag bytte.
MEN det är Telenor som äger 4g nätet och bör ha bättre mottagning.
När Tele2 lånade Telias nät hade de alltid sämre täckning än Telia så det lär vara lika med Telenors nät. (Hoppas jag)
ClubJDM ligger nere för att webbhotellet strular. Det är inte första gången heller så det bör vara på tapeten att byta omgående.
Tråkigt tycker jag, för ett forum som CJDM tar nog rätt så mycket stryk av sånt här.
Det där stämmer inte. Radionätet (2G och 4G) ägs av Net4Mobility som i sin tur ägs av Telenor och Tele2 till hälften var.
Anledningen till att de gör så och delar nät är för att få fler frekvenser än Telia, och på så sätt få en högre kapacitet till lägre kostnad.
Tele2 och Telenor kör alltså på samma frekvenser. Men det ska dock tilläggas att det är bara radionätet som är delat, inte core.
Tele2 äger nätet lika mycket som Telenor, samma sak gäller med Telias 3G nät (som ägs av SUNAB/ Svenska UMTS Nät AB), det är lika mycket Tele2's, och så är det fortfarande.
Telia har dock ett helt eget 2G-nät, och jag tror Telenor delvis har ett eget 3G nät, eller om de delade med 3. Jag har för mig att 3 bara delar vissa delar av nätet med Telenor, har inte riktigt koll på 3.
Men ja, det är väl en allmän uppfattning sedan länge att Telia alltid har haft bäst täckning...
Personligen tycker jag man ska ta reda på vilka operatörer som funkar bra hemma, och sen gå på den.
Alternativt gå efter de abonnemangsformer som passar ens behov bäst. Ytterst liten skillnad i övrigt på operatörerna (förutom 3 då..)
Och märker du att det funkar dåligt hemma, byt/säg upp det direkt inom 14 dagar för sen blir det jobbigare. Ingen operatör kommer "fixa" täckningen åt dig så länge det inte är ett tekniskt fel i nätet som orsakar det, så det är bättre kontrollera själv först vad som funkar bra och inte. Säljarna kan omöjligt veta vad som funkar i just ditt hus, även om de kanske säger det...
http://en.wikipedia.org/wiki/SUNAB
http://en.wikipedia.org/wiki/Net4Mobility
TLDR: kolla vilken operatör som funkar där du spenderar mest tid (hemma/jobbet) och välj den.