Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Kat ersättning eller inte
-
shaftish
- Bil: Integra Type R
- Namn: Lars Östman
När jag köpte bilen (DC2) så låg det ett kat ersättningsrör med i bakluckan.
Nu är den alltså i ett besiktningsbart skick.
Skulle helst vilja köra så men frågan som inställer sig, vinner jag mycket på att ta bort katten?
Effekt/vrid/körbarhet, hur stor skillnad kan det vara?
Jag har någon form av extraktorgrenrör, katalysator sen är det 2,5" resten av vägen. Sitter även en riktig slutdämpare, inget Japsjunk.
Om vinsten är i storleksordningen 2hk så då får den sitta kvar. Hur har ni resonerat?
Nu är den alltså i ett besiktningsbart skick.
Skulle helst vilja köra så men frågan som inställer sig, vinner jag mycket på att ta bort katten?
Effekt/vrid/körbarhet, hur stor skillnad kan det vara?
Jag har någon form av extraktorgrenrör, katalysator sen är det 2,5" resten av vägen. Sitter även en riktig slutdämpare, inget Japsjunk.
Om vinsten är i storleksordningen 2hk så då får den sitta kvar. Hur har ni resonerat?
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Jag vet att några som kört katersättare på ep3 har fått sämre vrid och obetydlig ökning HK.
Beroende på vad för grejer du har så gör det mer eller mindre, men jag skulle gissa på att det inte är långt ifrån storleksordningen du nämnde, möjligt något mer.
Ljudnivån blir dramatiskt högre utan kat iaf!
Beroende på vad för grejer du har så gör det mer eller mindre, men jag skulle gissa på att det inte är långt ifrån storleksordningen du nämnde, möjligt något mer.
Ljudnivån blir dramatiskt högre utan kat iaf!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
- klotter
- Bil: Accord
- Namn: Fredrik Johansson
Jag har sett bromspapper på ca 5hk på D seriemotorer, dvs runt 4% ökning.
Jag skulle aldrig ha katten där på en hobbybil, finns inget att vinna, spec om den är trimmad och mappad, inte alltid man har lambdaregleringen kvar heller.
Ett rakt rör är bäst, en rensad katt sämre än en vanlig kat.
En racekat onödigt dyr.
Se till att svetsarna är bra invändigt, går fint att slipa till med dremel eller fil om det är något ivägen, som det kan vara på kinagrejer.
Kör du utan kat kan man mappa för att köra leanburn på låglast, så spar man soppa också, det går sämre när man har kat.
Jag skulle aldrig ha katten där på en hobbybil, finns inget att vinna, spec om den är trimmad och mappad, inte alltid man har lambdaregleringen kvar heller.
Ett rakt rör är bäst, en rensad katt sämre än en vanlig kat.
En racekat onödigt dyr.
Se till att svetsarna är bra invändigt, går fint att slipa till med dremel eller fil om det är något ivägen, som det kan vara på kinagrejer.
Kör du utan kat kan man mappa för att köra leanburn på låglast, så spar man soppa också, det går sämre när man har kat.
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
På EP3 är katalysatorn integrerad i grenröret original så där kan det mycket väl bli sämre om man inte byter hela vägen.
Med optimala förhållanden och med en riktigt mappning så finns det många hästar att tjäna utan katalysatorn.
Tar man S2000 som exempel så går det att tjäna uppåt 20hk som mest vid 4-5k rpm, men då är det mycket tack vara att det går att flytta ner VTEC.
Med optimala förhållanden och med en riktigt mappning så finns det många hästar att tjäna utan katalysatorn.
Tar man S2000 som exempel så går det att tjäna uppåt 20hk som mest vid 4-5k rpm, men då är det mycket tack vara att det går att flytta ner VTEC.
- GroundX
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 17 times
- Kontakt:
Kör B18C6 i min EG. Och där märks ganska stor skillnad på OEM-katt och de-cat.
Dock så lär ju OEM-katten strypa rätt ordentligt när resten av systemet är 2,5". Har bytt till 2,5" racekatt nu och kan nog inte säga att jag märker någon skillnad mot de-cat dem emellan.
Så ja - har du OEM-katt så får du göra någonting åt det tycker jag
Dock så lär ju OEM-katten strypa rätt ordentligt när resten av systemet är 2,5". Har bytt till 2,5" racekatt nu och kan nog inte säga att jag märker någon skillnad mot de-cat dem emellan.
Så ja - har du OEM-katt så får du göra någonting åt det tycker jag
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
På min f.d B18C6 Civic och min S2000 är det som att andas genom ett sugrör när man slänger på katten. Kör kattlöst! Luktar bättre med 
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
-
shaftish
- Bil: Integra Type R
- Namn: Lars Östman
Bilen är troligtvis mappad utan katt, det kanske avgör..
De flesta verkar föredra kattlöst, så då verkar det ju vara väst att testa utan.
Min är mappad så vtec går in tidigare, då ligger jag ju runt 5-6000 varv som någon nämnde.
Då så, blir att byta till våren.
Tack för info!
De flesta verkar föredra kattlöst, så då verkar det ju vara väst att testa utan.
Min är mappad så vtec går in tidigare, då ligger jag ju runt 5-6000 varv som någon nämnde.
Då så, blir att byta till våren.
Tack för info!
- Mordiiax
- Kontakt:
Min EG med ITR motor gick inte igenom bes med racekatt så det kan ju vara ett bekymmer.
Tar en halvtimme att byta annars och ger mycket nöje.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- turbobulten
Du får gärna komma och skruva katt på min ep3, du verkar jobba snabbtMordiiax skrev:Min EG med ITR motor gick inte igenom bes med racekatt så det kan ju vara ett bekymmer.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- Mordiiax
- Kontakt:
Förklaringen till skämtet kommer när man byter katt på en EG/DC på under 30 min 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- turbobulten
Inte jag heller, jag gillar variabla kamtider.......lowpass skrev:Jag har aldrig fattat det där skämtet
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- turbobulten
Jag gillar att grenröret sitter så sjukt enkelt på de bilarna...Mordiiax skrev:Förklaringen till skämtet kommer när man byter katt på en EG/DC på under 30 min
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- Mordiiax
- Kontakt:
Ingen vits att dra in EP3 då man måste byta hela grenröret för att få någon vinst mot DC/EG där det räcker med att byta lilla katalysatorn som sitter öppet och lättillgängligt.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW