Ratten hugger.
- Bullpop
- Bil: Honda Civic Type R EP3 -04
- Namn: Robin Arthursson
Har skrivit dethär på två olika ställen nu, tredje här.
Nu är det såhär att igår slängde jag på sommarpjuksen
på bilen!
Mina fälgar har blivit köpt begagnade av @Krrish på Garaget och dem är
raka/balanserade.
Men nu är det såhär att när jag håller lägre hastigheter
20-50 så kan ratten helt plötsligt hugga till åt antingen höger
eller vänster.
Jag har haft likadana fälgar/däckmönster (205/45/17) på innan.
Anledningen till att jag köpte nya var pga att mina blev stulna.
INGET av det som blev nämnt ovan skedde med mina sommarfälgar ELLER vinterfälgar.
Någon som har någon ide om vad som är fel?
MVH Robin.
Nu är det såhär att igår slängde jag på sommarpjuksen
på bilen!
Mina fälgar har blivit köpt begagnade av @Krrish på Garaget och dem är
raka/balanserade.
Men nu är det såhär att när jag håller lägre hastigheter
20-50 så kan ratten helt plötsligt hugga till åt antingen höger
eller vänster.
Jag har haft likadana fälgar/däckmönster (205/45/17) på innan.
Anledningen till att jag köpte nya var pga att mina blev stulna.
INGET av det som blev nämnt ovan skedde med mina sommarfälgar ELLER vinterfälgar.
Någon som har någon ide om vad som är fel?
MVH Robin.
Robin Arthursson / Helsingborg, Skåne.
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Troligtvis bara mer spårkänsliga däck, förutsatt att du inte ändrat något alls sen när du körde med sommardäcken senast.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- Bullpop
Tveksamt, då jag inte kan köra rakt med bilen ens. Jag lade mig i MITTEN på motorvägen, höll cirka 30-40KM/HEisenhut skrev:Troligtvis bara mer spårkänsliga däck, förutsatt att du inte ändrat något alls sen när du körde med sommardäcken senast.
och då svänger bilen av sigsjälv åt antingen höger eller vänster.
Har inte ändrat något mer än att jag mina nya sommarfälgar har blivit köpta av Krissh här på forumet.
Det är samma bredd/mönster på dessa som mina förra. Hur ET'n är vet jag faktiskt intepasen skrev:Är det samma bredd och ET på dina nya fälgar?
om han har ändrat det eller inte.
Får kontakta honom om det och höra av mig snarast!
EDIT: NEJ! Han har INTE ändrat ET!
Senast redigerad av Bullpop den 1 april 2015, 17:14, redigerad totalt 1 gånger.
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
- Bullpop
Varken bredd eller ET har blivit ändrat. Det är en CTR från 2004!pasen skrev:Bredd och ET på fälgen spelar stor roll, inte bara däckstorleken. Vad är det för bil?
HELT originalfälgar som jag har satt på!fonzeka skrev:Är det originalfälgar du satt på nu?
ET är inte direkt nåt man ändrar själv på fälgarna.
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Och innan hade du inte orginalfälgar?
Det låter inte som att det är katastrof, du ska ju hålla i ratten, är det så tungt att det är jobbigt att hålla emot?
Isåfall skulle jag ta en närmare titt på framvagnen på en verkstad, kolla dina hjulinställningar.
En EP3 är väl inte direkt en landsvägskryssare och har förmodligen lite aggresivare hjulinställningar/mindre caster än en Volvo eller likvärdig annan bil, att den dessutom är framhjulsdriven gör inte saken bättre.
Har du samma problem när du åker i 30-50 på en annan väg än motorvägen (som är de med mest spår i...)?
Av det jag minns från min gamla EP3 så var den ingen fröjd att köra på motorvägen.
Det låter inte som att det är katastrof, du ska ju hålla i ratten, är det så tungt att det är jobbigt att hålla emot?
Isåfall skulle jag ta en närmare titt på framvagnen på en verkstad, kolla dina hjulinställningar.
En EP3 är väl inte direkt en landsvägskryssare och har förmodligen lite aggresivare hjulinställningar/mindre caster än en Volvo eller likvärdig annan bil, att den dessutom är framhjulsdriven gör inte saken bättre.
Har du samma problem när du åker i 30-50 på en annan väg än motorvägen (som är de med mest spår i...)?
Av det jag minns från min gamla EP3 så var den ingen fröjd att köra på motorvägen.
- pasen

+1fonzeka skrev:Använder du rätt hjulmuttrar och sitter allt som det ska?
Det ska vara sfärisk kona till originalfälgarna.
Och generellt så spårar sommardäck mer än vinterdäck. Det gör iaf mina egna bilar.
- Bullpop
Det är katastrof. För vart jag än kör så hugger ratten/hjulen svänger av sig själva.pasen skrev:Och innan hade du inte orginalfälgar?
Det är tungt att hålla emot faktiskt, håller jag inte emot så svänger den till av sigsjälv.
Men förstår inte hur hjulinställningarna kan ändra sig bara sådär för man skiftar från vinter
till sommarfälg/däck.
Har kört både i stan och på motorvägen i 30-50. Sker SAMMA sak. Men när jag kommer upp i ca 80+ så sker det inte. Då drar den inte alls.
Jag använder muttrarna som hängde med bilen. Och det var ingafonzeka skrev:Använder du rätt hjulmuttrar och sitter allt som det ska?
Det ska vara sfärisk kona till originalfälgarna.
problem förr alls med det. Allting sitter som det skall. Använt både
mutterknackare och fälgkors.
Länka bild på den du menar.
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
- pasen

Detta borde dock snarare ge problem med vibrationer och oljud.
Hade du orginalfälgar innan också? Är däcken snedslitna?
Hjulinställningarna har förmodligen inte ändrat sig sedan förra sommaren, men de kan ha gjort.
Jag tror bara du vant dig med de mildare vinterdäcken under vintertid och nu har helt andra sommardäck.
Släpp mobilen och håll ordentligt i ratten, eller åk till en verkstad och kolla hjulinställningarna.
Hjulinställningarna har förmodligen inte ändrat sig sedan förra sommaren, men de kan ha gjort.
Jag tror bara du vant dig med de mildare vinterdäcken under vintertid och nu har helt andra sommardäck.
Släpp mobilen och håll ordentligt i ratten, eller åk till en verkstad och kolla hjulinställningarna.
- Bullpop
Jag använder de orginala, alltså sfäriska.fonzeka skrev:Originalfälgarna har "spherical" och de allra flesta eftermarknadsfälgar har koniskt säte.
Blir inge bra om man använder fel.
Jag hade orginalfälgar på innan korrekt. Har aldrig använt andra fälgar än orginala.pasen skrev:Detta borde dock snarare ge problem med vibrationer och oljud.
Har inte kunnat lägga märke till om däcken är snedslitna då jag bara har kört med dem två dagar.
Jag tvekar ganska stort också på att det är hjulinställningen då det här skedde inte för tre dagar sedan.
Såvitt jag kommer ihåg så skedde inte sådana saker när jag hade mina sommarfälgar på heller.
Håller inte i mobilen då jag har sugfäste till den på framrutan!
Hade tänkt att köra ut till farsan på fredag och slänga på vinterfälgarna igen bara för att se om det är sommarfälgarna
eller om det har hänt något med hjulinställningarna!
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
- pasen

Så däcken är helt nya alltså? Att du inte märkt det fören nu kan vara för att vinterdäcken är snällare, vilket kan betyda att du inte upplever problemet med vinterdäcken trots att det är hjulinställningen som är galen.Bullpop skrev:Jag använder de orginala, alltså sfäriska.fonzeka skrev:Originalfälgarna har "spherical" och de allra flesta eftermarknadsfälgar har koniskt säte.
Jag hade orginalfälgar på innan korrekt. Har aldrig använt andra fälgar än orginala.pasen skrev:Detta borde dock snarare ge problem med vibrationer och oljud.
Har inte kunnat lägga märke till om däcken är snedslitna då jag bara har kört med dem två dagar.
Jag tvekar ganska stort också på att det är hjulinställningen då det här skedde inte för tre dagar sedan.
Såvitt jag kommer ihåg så skedde inte sådana saker när jag hade mina sommarfälgar på heller.
Hade tänkt att köra ut till farsan på fredag och slänga på vinterfälgarna igen bara för att se om det är sommarfälgarna
Du kan inte jämföra sommardäcken med vinterdäcken, de har helt olika egenskaper.
-
Accord23isr
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
- Been thanked: 2 times
Framhjulsdrivna bilar med lite kraft är ju alltid hårda på att hugga i spåriga vägar, då du säger att det hugger vid 20-50 menar du då att du accelerar någorlunda kraftigt för att då testa det eller kan du bara köra lugnt runt i 40 och det då hugger som fan eller? Det är ju en självklarhet att det kommer hugga någorlunda på spåriga vägar, men hugger det på rak väg vid jämn fart vid t.ex. 40 km/h så är det ju helt klart något fel med framvagnen.
- Bullpop
Jag har haft körkort i tio månader. Likså bilen. Är inte så jäkla kunnig än.pasen skrev:Så däcken är helt nya alltså? Att du inte märkt det fören nu kan vara för att vinterdäcken är snällare, vilket kan betyda att du inte upplever problemet med vinterdäcken trots att det är hjulinställningen som är galen.Bullpop skrev:Jag använder de orginala, alltså sfäriska.fonzeka skrev:Originalfälgarna har "spherical" och de allra flesta eftermarknadsfälgar har koniskt säte.
Du kan inte jämföra sommardäcken med vinterdäcken, de har helt olika egenskaper.
Nej, däcken/fälgarna är begagnade. Så det kan alltså vara hjulinställningen som spökar?
Sedan jag skifta om har det här börjat. Har inte kört såhär lugnt förens nu. Oftast accelererar jag. Men inte sedan jag fick på sommarpjuksen. Det hugger inte EXTREMT. Men det hugger till tillräckligt för att bilen skall flytta sig sidleds.Accord23isr skrev:Framhjulsdrivna bilar med lite kraft är ju alltid hårda på att hugga i spåriga vägar, då du säger att det hugger vid 20-50 menar du då att du accelerar någorlunda kraftigt för att då testa det eller kan du bara köra lugnt runt i 40 och det då hugger som fan eller? Det är ju en självklarhet att det kommer hugga någorlunda på spåriga vägar, men hugger det på rak väg vid jämn fart vid t.ex. 40 km/h så är det ju helt klart något fel med framvagnen.
Jag skall se om jag kan fixa fram något klipp till er så ni kan få se!
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Släng på vinterhjulen igen och se om problemet försvinner, när du har framvagnen i luften så kan du passa på att bryta i hjulen och känna om nåt är glappt.
Annars kanske du kan låta någon mer erfaren förare provköra, finns säkert nån på forumet här som kan ställa upp.
Inget illa menat, det är nog väldigt många här som upplevt nåt liknande som du beskriver utan att det varit nåt fel
Annars kanske du kan låta någon mer erfaren förare provköra, finns säkert nån på forumet här som kan ställa upp.
Inget illa menat, det är nog väldigt många här som upplevt nåt liknande som du beskriver utan att det varit nåt fel
-
Accord23isr
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
- Been thanked: 2 times
Hoppas detta inte är ett aprilskämt. Inget illa menat dock.
Har blivit lurad för mycket idag. ;D
- Bullpop
Ska göra det. Jag testa det idag på jobb när jag lyfte bilen. Det glappar inte någonstans heller.fonzeka skrev:Släng på vinterhjulen igen och se om problemet försvinner, när du har framvagnen i luften så kan du passa på att bryta i hjulen och känna om nåt är glappt.
Tar inte illa upp! Förstår helt och hållet hur du menar!
Nej det här är inget April-Skämt.Accord23isr skrev:Hoppas detta inte är ett aprilskämt. Inget illa menat dock.
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
- four
- Bil: ek3
- Namn: Ingemar Eriksson
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Jag reagerade också på min ep3'a spårade endel. Men det högg ju inte i ratten, men visst du fick ju hålla händerna på ratten. Blev dock lite bättre efter en hjulinställning.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46
Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Vad sitter det för däck på fälgarna? Märke och modell.
JDM - all day, every day
- Bullpop
Lyckades få en person här på forumet att köra bettan en sväng imorgonkväll!fonzeka skrev:Släng på vinterhjulen igen och se om problemet försvinner, när du har framvagnen i luften så kan du passa på att bryta i hjulen och känna om nåt är glappt.
Så jag återkommer med svar till dig efter det!
Däck: Kumho Ecsta SPT 205/45 R17JDM-Junior skrev:Vad sitter det för däck på fälgarna? Märke och modell.
Det är dem som sitter på.
ET på fälgarna är 45.
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
- JDM-Junior
Vet du vad du hade för däck på dina gamla original-fälgar?
JDM - all day, every day
- Bullpop
Det är de som är problemet.JDM-Junior skrev:Vet du vad du hade för däck på dina gamla original-fälgar?
Jag kommer ihåg att det var Falk, men kan inte helt sätta punkt om det var 215/45 eller 205/45.
Men jag är iallafall 90% säker på att det var 205.
Men som jag lyckades läsa på mig nu så är original ET 50!
Honda Civic Type R,Honda Civic 1,8 VTI 98-
BM: 5/114,3
ET: 50,0
NAV: 64,1
Källa: http://www.hjulbulten.se/bultcirkelguide
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
- JDM-Junior
Falken däck alltså? Jag skulle tro att dina gamla däck inte varit lika känsliga för ojämnheter i vägen som dina nuvarande, därför upplever du att den spårar hejvilt nu. Kan också vara så att däcken du har på nu är snedslitna.
JDM - all day, every day
- Bullpop
Falken, Korrekt!JDM-Junior skrev:Falken däck alltså? Jag skulle tro att dina gamla däck inte varit lika känsliga för ojämnheter i vägen som dina nuvarande, därför upplever du att den spårar hejvilt nu. Kan också vara så att däcken du har på nu är snedslitna.
En kunnigare person skall köra bilen imorgonkväll så får han säga vad han tycker!
Ska ändå byta däck snart på sommarpjuksen!
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
072-2813647
Kört:
Honda CTR EP3 -04
- pasen

Den bilen du hittat på hjulbulten.se är inte din bil. Civic EP3 fanns inte 1998 och har inte 1.8l motor. Et 45 är rätt.
När du byter däck, köp inte achilles, nankang, eller något annat b-märke. Gör lite research, det är mycket stor skillnad på däck och däck.
När du byter däck, köp inte achilles, nankang, eller något annat b-märke. Gör lite research, det är mycket stor skillnad på däck och däck.