Konstant 12v i bagaget på Accord?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

6 juni 2017, 09:46

Hej!

Jag har skaffat mig en golfklocka som laddas via USB. Det vore helt perfekt att få konstant ström i cigg-uttaget i skuffen på min Accord (2012) så att man aldrig behövde tänka på att ta in den och ladda.

Är det genomförbart på ett smidigt sätt?
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

10 juni 2017, 22:08

Inga ideér?
Användarvisningsbild
Daugaard
Ordförande Gold
Ordförande Gold
Inlägg: 1824
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

11 juni 2017, 00:54

Finns väl inget riktigt smidigt sätt.
Jag skulle dra strömmen direkt från batteriet med en säkring och helst en brytare som stänger av om batterispänningen blir för låg (så att du inte laddar ur batteriet) jag har inte koll på hur länge ett bilbatteri kan ladda något innan det är för lite startström.
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande* 070-53 41 431
Trackstar/Brukis/Glass
BA4/GP1/KA3
HPC Swish: 1230 334 235
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2292
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

11 juni 2017, 09:13

Hur länge en bil klarar av att köra något innan det laddas ur beror på hur mycket amp det är i batteriet.

Men så som Emil skriver hade jag gjort det.
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

11 juni 2017, 22:58

Tack för svar!

Det blir till att dra kablar om man vill ha konstant ström alltså.

Känns bökigt att gå hela vägen från batteriet. Det finns inget som har ström i skuffen vid avslagen tändning? Eftersom klockan i fråga inte behöver någon vidare spänning alls för att laddas (USB) skulle det ju vara smidigt att sno ström någonstans nära.

Ibland ser man att folk laddar sina batterier vida släpvagnskontakten. Tyder det på att det finns konstant ström där? Vet att säkringarna för släpet sitter ganska lättillgängligt i golvet där bak.
Användarvisningsbild
Rogge/AUTOMONTAGE
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 12 november 2007, 23:31
Bil: S2000, VW Transporter
Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
Ort: Västerhaninge
Been thanked: 1 time

12 juni 2017, 09:07

Har 12V-uttaget i skuffen en separat säkring i el-centralen ?
Isåfall är det bara att koppla om matningen där från +15 till +30.

Samma sak gäller på släpvagnskopplingen.
7-polig kontakt är det # 2/54G blå.
13-polig är det # 9 orange el. brun/vit.

Högst tvivelaktivt att det finna något annat som ligger på konstantmatning (+ 30).
Matningen till bagagerumsbelysning kan dock ev. vara värt att provmäta.
Men på vissa bilar går även den +-matningen ner med "sleep-mode".

Lycka till !
Friskt kopplat / så har hälften brunnit ........
Roger Ohlsson
0733200002




Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

12 juni 2017, 09:18

En accord bensin 2012 har ett väldigt litet batteri (45Ah) och kommer således laddas ur väldigt fort om du tänker köra någonting på laddning konstant.

Räcker det inte med att den laddas när du kör bilen?
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

12 juni 2017, 17:45

Rogge/AUTOMONTAGE skrev:Har 12V-uttaget i skuffen en separat säkring i el-centralen ?
Isåfall är det bara att koppla om matningen där från +15 till +30.

Samma sak gäller på släpvagnskopplingen.
7-polig kontakt är det # 2/54G blå.
13-polig är det # 9 orange el. brun/vit.

Högst tvivelaktivt att det finna något annat som ligger på konstantmatning (+ 30).
Matningen till bagagerumsbelysning kan dock ev. vara värt att provmäta.
Men på vissa bilar går även den +-matningen ner med "sleep-mode".

Lycka till !
Friskt kopplat / så har hälften brunnit ........
Tack för tipset! Ska kolla närmare på detta med någon mer fordonselektriskt kompetent person än mig själv.
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

12 juni 2017, 17:49

Eisenhut skrev:En accord bensin 2012 har ett väldigt litet batteri (45Ah) och kommer således laddas ur väldigt fort om du tänker köra någonting på laddning konstant.

Räcker det inte med att den laddas när du kör bilen?
Jag har en diesel, så det är väl lite bättre kräm än 45Ah tänker jag.

Huruvida det räcker att ladda när jag kör är jag lite fundersam till. Laddtiden när jag jag hittills laddat hemma är ungefär fyra timmar. Har en känsla av att det inte är bra för batterier att laddas stötvis, utan tänker mig ett cigguttag med konstantström där jag sätter i laddaren när klockan har slut på batteri och låter den ladda över natten eller till nästa runda.
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

12 juni 2017, 17:51

Är det förresten lika omständligt att få konstant ström på cigguttaget vid askkoppen? Kan ju lika gärna ladda där som i skuffen.
Användarvisningsbild
Rogge/AUTOMONTAGE
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 12 november 2007, 23:31
Bil: S2000, VW Transporter
Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
Ort: Västerhaninge
Been thanked: 1 time

12 juni 2017, 22:12

thorell skrev:Är det förresten lika omständligt att få konstant ström på cigguttaget vid askkoppen? Kan ju lika gärna ladda där som i skuffen.
Det ligger nog fler förbrukare på säkringen till denna, men dock betydligt kortare väg att dra en ny +-kabel dit ;-)
Roger Ohlsson
0733200002




Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
thorell
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
Bil: Honda Accord i-Dtec -12
Namn: Richard Thorell
Ort: Mariestad

12 juni 2017, 23:10

Rogge/AUTOMONTAGE skrev:
thorell skrev:Är det förresten lika omständligt att få konstant ström på cigguttaget vid askkoppen? Kan ju lika gärna ladda där som i skuffen.
Det ligger nog fler förbrukare på säkringen till denna, men dock betydligt kortare väg att dra en ny +-kabel dit ;-)
Jag var ute och kollade instruktionsboken, och enligt den ligger både uttaget vid askkoppen och det i skuffen på separata säkringar i boxen på passagerarsidan. Återstår alltså att be meken titta efter konstant ström där i krokarna att lägga på en av dem. Alternativet är ju att dra ny kabel dit från batteriet. När jag tänker efter har jag redan en sån kabel till styrenheten till min Defavärmare, vilken sitter i motorrummet åt passagerarsidan till, så ström finns ganska nära.

Tack för hjälpen!
Skriv svar