konstig fråga ang tavelupphängning
skall hänga upp 2 tavlor som hör ihop, ganska nära brevid varann.
vad bör man tänka på?
vilken höjd? (har ca 3 m i tak) ögonhöjd mitt på tavlan??
vart på väggen? mitten? mitten på soffan som inte står i mitten osv?!
hoppas ni förstår mitt "dilemma" <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
ps. hoppas på att finna någon tavelexpert på hpc <!--emo&:)-->
<!--endemo--> ds.
vad bör man tänka på?
vilken höjd? (har ca 3 m i tak) ögonhöjd mitt på tavlan??
vart på väggen? mitten? mitten på soffan som inte står i mitten osv?!
hoppas ni förstår mitt "dilemma" <!--emo&:)-->
ps. hoppas på att finna någon tavelexpert på hpc <!--emo&:)-->
Fredrick G.
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
asså det beror helt på hur stora tavlorna, hur väggen ser ut etc..
ge oss gärna lite mer kött på benen så blir det lättare
ge oss gärna lite mer kött på benen så blir det lättare
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
Jimmy
- Bil: Civic EG
- Namn: Jimmy Eriksson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
lätt mitten ovanför soffan
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com
Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
www.RubNScrape.com
Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Håller med Johannes... kan vara bra att få lite mera kött på benen. Lite svårt när man inte vet hur rummet ser ut, vad det är för tavlor, storlek o.s.v.
Ofta tycker jag att man känner var tavlan hänger bra... men det kan ju vara bra att få någon som håller tavlorna medan man själv studerar dom på håll <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Ofta tycker jag att man känner var tavlan hänger bra... men det kan ju vara bra att få någon som håller tavlorna medan man själv studerar dom på håll <!--emo&:)-->
<!--QuoteBegin-Jimmy+12 Oct 2006, 22:19:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Jimmy 4 12 Oct 2006, 22:19:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->lätt mitten ovanför soffan
[right][snapback]338051[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
håller helt med! men en bild på väggen skulle underlätta <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
[right][snapback]338051[/snapback][/right]
håller helt med! men en bild på väggen skulle underlätta <!--emo&:)-->
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
ALIVE.SE
Bahnwaffe
Min tjej är utbildad bildkonstnär, jag däemot är ingen expert men jag har ju snappat upp en del genom åren.... <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
Enligt hennne så gör 90% av alla det stora felet att man hänger tavlan för HÖGT!!
Då du tittar rakt framifrån på tavlan så ska din ögon träffa mellan mitten och övre delen av tavlan, förstod ni? <!--emo&:hmm:-->
<!--endemo-->
Häng dem inte heller för nära varann...det är kanske mera en smaksak den åsikten! Bara de inte är för högt!
Ha de bra!
Enligt hennne så gör 90% av alla det stora felet att man hänger tavlan för HÖGT!!
Då du tittar rakt framifrån på tavlan så ska din ögon träffa mellan mitten och övre delen av tavlan, förstod ni? <!--emo&:hmm:-->
Häng dem inte heller för nära varann...det är kanske mera en smaksak den åsikten! Bara de inte är för högt!
Ha de bra!
]
man ska försöka centrera allt , så mitt över soffan, i ögonhöjd, absolut inte för högt över soffan
så jobbar vi som hänger tavlor och säljer möbler (bland annat)
så jobbar vi som hänger tavlor och säljer möbler (bland annat)
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Jennie Svärd<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
Här får du en avancerad skiss på ett förslag <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Är det stora tavlor så tycker jag att man ska försöka ha dom i jämnhöjd men är dom mindre kan man hänga dom på olika nivåer. Samma gäller det om det är stora tavlor så kan man försöka centrera dom i mitten av soffan... som i min bild <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Är det stora tavlor så tycker jag att man ska försöka ha dom i jämnhöjd men är dom mindre kan man hänga dom på olika nivåer. Samma gäller det om det är stora tavlor så kan man försöka centrera dom i mitten av soffan... som i min bild <!--emo&:)-->
Senast redigerad av Wikmaldo den 12 oktober 2006, 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
<!--QuoteBegin-Wikmaldo+12 Oct 2006, 21:37:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Wikmaldo 4 12 Oct 2006, 21:37:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Här får du en avancerad skiss på ett förslag <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
<!--endemo-->
[right][snapback]338067[/snapback][/right]
Wikmaldo, när har du vernissage? jag är mycket intresserade av samtliga tavlor i serien som du just målade ovanför den magnifika soffan! Vilken känsla och penselteknik <!--emo&:D-->
<!--endemo--> <!--emo&:prop:-->
<!--endemo-->
Wikmaldo, när har du vernissage? jag är mycket intresserade av samtliga tavlor i serien som du just målade ovanför den magnifika soffan! Vilken känsla och penselteknik <!--emo&:D-->
-
Andreas79
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
Jag ställer just nu ut på en utställning på Österlen i Skåne,
och jag fick hjälp av de som kan... vi höll på i 2½ timme att
hänga upp innan jag och de tyckte att det hängde perfekt,
med själva teman jag har och att det skall se snyggt ut
för de som kommer och tittar dessutom... det tar betydligt
längre tid än man tror, dock handlade detta om 27 tavlor,
både små och större..
Men vi hängde inte de för högt... skall vara lätt för alla att
titta.. utan att man skall behöva stå på tårna o sträcka
sig, och inte för lågt... mitt emellan-höjd är lagom..
Sen är det viktigt med ljussättning också om man önskar
ha spotlights riktade mot tavlorna, det gör mycket på sig också
och jag fick hjälp av de som kan... vi höll på i 2½ timme att
hänga upp innan jag och de tyckte att det hängde perfekt,
med själva teman jag har och att det skall se snyggt ut
för de som kommer och tittar dessutom... det tar betydligt
längre tid än man tror, dock handlade detta om 27 tavlor,
både små och större..
Men vi hängde inte de för högt... skall vara lätt för alla att
titta.. utan att man skall behöva stå på tårna o sträcka
sig, och inte för lågt... mitt emellan-höjd är lagom..
Sen är det viktigt med ljussättning också om man önskar
ha spotlights riktade mot tavlorna, det gör mycket på sig också
Senast redigerad av Andreas79 den 13 oktober 2006, 00:00, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
<!--QuoteBegin-Seeage+12 Oct 2006, 23:53:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Seeage 4 12 Oct 2006, 23:53:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Wikmaldo+12 Oct 2006, 21:37:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Wikmaldo 4 12 Oct 2006, 21:37:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Här får du en avancerad skiss på ett förslag <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
<!--endemo-->
<!--endemo-->
[right][snapback]338088[/snapback][/right]
Haha, kul att du nämnde det... jag ska nämligen ha vernissage nu till helgen. Lördag klockan 20 slår portarna upp till årets mästerverk i serien "Vilsen ros". Skulle även vilja passa på att nämna att just dessa två tavlor faktiskt är tillgängliga för försäljning. Budgivningen startar på 200000 kronor/st och då följer givetvis den matchande guldramen med. Passa på och fynda nu <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
[right][snapback]338088[/snapback][/right]
Haha, kul att du nämnde det... jag ska nämligen ha vernissage nu till helgen. Lördag klockan 20 slår portarna upp till årets mästerverk i serien "Vilsen ros". Skulle även vilja passa på att nämna att just dessa två tavlor faktiskt är tillgängliga för försäljning. Budgivningen startar på 200000 kronor/st och då följer givetvis den matchande guldramen med. Passa på och fynda nu <!--emo&:thumbup:-->
Senast redigerad av Wikmaldo den 13 oktober 2006, 00:02, redigerad totalt 1 gånger.
-
Andreas79
Exempel på några av mina tavlor på utställningen jag
ställer ut på tillsammans med tre andra fotografer,
de hänger ungefär i mitten i jämförelse med fönstret ...
ja du ser själv på bilderna.. lagom höjd... skall som sagt
inte hänga för högt.. och så vidare..

ställer ut på tillsammans med tre andra fotografer,
de hänger ungefär i mitten i jämförelse med fönstret ...
ja du ser själv på bilderna.. lagom höjd... skall som sagt
inte hänga för högt.. och så vidare..

www.FotografAndreas.se
-
Jimmy
- Bil: Civic EG
- Namn: Jimmy Eriksson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Fredrick där har du äkta inspiration till hur du ska dina tavlor =)
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.RubNScrape.com
www.RubNScrape.com
Som Smedley sa, de skall hänga så att normal ögonhöjd hamnar mellan mitten av tavlan och toppen av tavlan.
Men sen beror det helt på hur det ser ut i rummet med möbler och dylikt, det gäller ju att ni känner er hemma där också.
Sen hänger saker klart annorlunda i ett hem kontra på ett vernissage då i ett hem så skall tavlor mer göra det hemtrevligt och smälta in i miljön när de i ett vernissage skall vara centerpunkten för allas uppmärksamhet.
Men sen beror det helt på hur det ser ut i rummet med möbler och dylikt, det gäller ju att ni känner er hemma där också.
Sen hänger saker klart annorlunda i ett hem kontra på ett vernissage då i ett hem så skall tavlor mer göra det hemtrevligt och smälta in i miljön när de i ett vernissage skall vara centerpunkten för allas uppmärksamhet.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
-
Andreas79
<!--QuoteBegin-Krister+13 Oct 2006, 08:18:45--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 13 Oct 2006, 08:18:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Som Smedley sa, de skall hänga så att normal ögonhöjd hamnar mellan mitten av tavlan och toppen av tavlan.
[right][snapback]338180[/snapback][/right]
Japp det har du helt rätt i stämmer mycket bra <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
[right][snapback]338180[/snapback][/right]
Japp det har du helt rätt i stämmer mycket bra <!--emo&:thumbup:-->
www.FotografAndreas.se