1) Jag kör med Knox (deras skydd finns i många andra plagg) och är toknöjd, visst, ett ryggskydd bli alltid varmt men jag känner inte att det blir för varmt. Det viktigaste är att det sitter bra, att det sitter på plats och att du är bekväm med det... för om det inte känns bra så kommer du antingen tycka att hojkörning är jobbigt eller skita i skyddet.... inget av de är bra!
Vad gäller värmen så är det viktigaste vad du har under skyddet och vad du har över... det skall vara material som andas under och helst inget annat än skinnstället/corduran över... är det kallt så dra en bomullströja över och sen jackan...
Jag kör oftast med t-shirt, ryggskydd, skinnställ. Är det kyligt så kör jag med långärmad (hpc-långärmad t-shirt) t-shirt över ryggskyddet (alltså under skinnstället).
2) Prova prova och återigen, prova! Men finns Adidaskängor om det är så. De första jag köpte (än så länge de enda) är ett par touringstövlar för 1000:- som känns kanon. Jag har inga problem att knata några hundra meter för att käka lunch och tillbaka om så är fallet. Däremot ser jag dessa stövlar som bra komplement men kommer till nästa säsong köpa mig ett par riktiga racestövlar för de mer aktiva körningarna (bandagar)... men då snackar vi 3-5000:-.
Detta har funkat bra för mig i nästan 900mil där här säsongen.