Känns som om framvagn skakar, något sitter löst?
Jag hade bilen inne på service i somras då jag gjorde en 8000-milsservice. Jag bad då dom kolla i framvagn då jag upplevt att det känns som att det är något som skakar/sitter löst i framvagn. Dom hittade dock inget fel, men det kan man ju ifrågasätta hur pass mycket dom verkligen felsökte. Dom vill väl ha stålar enbart för en felsökning och la inte så mycket kraft i det vid servicen. Hur som helst nu när det varit en riktig vargavinter i år och vägarna blivit packade av snö och isbulor så känns skakningarna i framvagn så gott som hela tiden på dom ojämna vägarna.
Så nu vore det ultimat att lämna in den på en felsökning, men det känns ju inte sådär skitskoj då jag redan haft bilen inne och bett dom kolla efter problemet redan i somras.
Så nu vänder jag mig till er duktiga bilfreaks! Har ni någon aning vad min bil lider av för sjukdom? Eller är det "normalt"?
EDIT: Jag har försökt felsöka lite själv efter att hittat lite svar här på forumet när jag sökt. Bland annat har jag försökt dragit åt vad det nu heter som sitter i motorrummet. Bultarna på toppen av stötdämparna
Då dom ibland kan sitta lite löst. Dom satt dock hårt som fasen på min. Upplevde jag det som i alla fall.
Så nu vore det ultimat att lämna in den på en felsökning, men det känns ju inte sådär skitskoj då jag redan haft bilen inne och bett dom kolla efter problemet redan i somras.
Så nu vänder jag mig till er duktiga bilfreaks! Har ni någon aning vad min bil lider av för sjukdom? Eller är det "normalt"?
EDIT: Jag har försökt felsöka lite själv efter att hittat lite svar här på forumet när jag sökt. Bland annat har jag försökt dragit åt vad det nu heter som sitter i motorrummet. Bultarna på toppen av stötdämparna
Senast redigerad av Bondra den 25 februari 2010, 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
Kristoffer Eriksson
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Kolla så att allting sitter fast, krängningshämmare, fjäderben, spindelled osv. Brukar vara fästena till krängsninghämmaren som är lösa och behöver dras åt.
JDM - all day, every day
Okey det är grekiska för mig. Det finns inga sprängskisser att tillgå över nätet där någon skulle kunna beskriva namnet på respektive del nedan? Hur pass bökigt är detta att göra själv? Går det och fixa själv med donkraft och lite hylsnycklar?
JDM%Junior skrev:Kolla så att allting sitter fast, krängningshämmare, fjäderben, spindelled osv. Brukar vara fästena till krängsninghämmaren som är lösa och behöver dras åt.
Senast redigerad av Bondra den 26 februari 2010, 17:56, redigerad totalt 1 gånger.
Kristoffer Eriksson
-
tobo
- Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
- Namn: Torbjorn Litsfelt
Här är en bild på hur krängningshämmare typiskt brukar se ut.
<a href="http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img40b8a7e17e1cc.jpg" target="_blank">http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img40 ... 1cc.jpg</a>
Kolla på den nedre på bilden. Det är de där stagens små (gulfärgade i det här fallet) gummibussningar som JDM-Junior menar, som kan ha blivit slitna/ihoptryckta och förorsakar att stagen glappar. Ev. kan det räcka att dra åt muttrarna lite, annars får man byta till nya bussningar (brukar inte kosta så mycket).
Edit: Så här kan stagen med bussningar också se ut (nästan vanligare):
<a href="http://img.photobucket.com/albums/v185/ ... V12792.jpg" target="_blank">http://img.photobucket.com/albums/v185/ ... 792.jpg</a>
<a href="http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img40b8a7e17e1cc.jpg" target="_blank">http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img40 ... 1cc.jpg</a>
Kolla på den nedre på bilden. Det är de där stagens små (gulfärgade i det här fallet) gummibussningar som JDM-Junior menar, som kan ha blivit slitna/ihoptryckta och förorsakar att stagen glappar. Ev. kan det räcka att dra åt muttrarna lite, annars får man byta till nya bussningar (brukar inte kosta så mycket).
Edit: Så här kan stagen med bussningar också se ut (nästan vanligare):
<a href="http://img.photobucket.com/albums/v185/ ... V12792.jpg" target="_blank">http://img.photobucket.com/albums/v185/ ... 792.jpg</a>
Senast redigerad av tobo den 26 februari 2010, 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
-
tobo
- Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
- Namn: Torbjorn Litsfelt
Det brukar gå att komma åt dem utifrån genom att plocka bort hjulen. Annars underifrån (men ej från motorrummet).
Edit: Har nu kikat i manual till EP3. Krängningshämmarstagen på dessa verkar vara av en annan konstruktion än de jag visat tidigare. Mer som P-ändar (som på styrstag). Kanske då inte är så troligt att dessa är glappa, men det händer ju förstås och kan därför vara värt att kolla ändå. Se bild:
[attachment=35872:Honda_EP...shämmare.jpg]
Edit: Har nu kikat i manual till EP3. Krängningshämmarstagen på dessa verkar vara av en annan konstruktion än de jag visat tidigare. Mer som P-ändar (som på styrstag). Kanske då inte är så troligt att dessa är glappa, men det händer ju förstås och kan därför vara värt att kolla ändå. Se bild:
[attachment=35872:Honda_EP...shämmare.jpg]
Senast redigerad av tobo den 2 mars 2010, 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Krängningshämmaren fram brukar kunna klonka och låta. Det går faktiskt att komma åt utan att hissa bilen eller ta bort framhjulen. Kan kan nå vänster sida genom att vrida ratten max åt höger och lirka in handen. Dock så är det svårt att veta vad man gör om man inte har koll på var krängningshämmaren är fäst.
Jag rekommenderar att hissa upp bilen och kolla under. Krängningshämmaren är det stag som går innanför vänster hjulupphägning till höger sida och dessutom sitter fäst med gummiklädda klämmor i karrossen.
Den bör vara svart om den inte lackats om.
Krängningshämmarstaget sitter fäst i en liten länkarm som i sin tur sitter fäst i hjulupphängningen. Kolla alla muttrar och dra åt dem rejält. Du kan behöva en insexa som mothåll eftersom bultarna som muttrarna är fästade i kan snurrra annars, och de har urtag för en insexnyckel i änden.
Jag rekommenderar att hissa upp bilen och kolla under. Krängningshämmaren är det stag som går innanför vänster hjulupphägning till höger sida och dessutom sitter fäst med gummiklädda klämmor i karrossen.
Den bör vara svart om den inte lackats om.
Krängningshämmarstaget sitter fäst i en liten länkarm som i sin tur sitter fäst i hjulupphängningen. Kolla alla muttrar och dra åt dem rejält. Du kan behöva en insexa som mothåll eftersom bultarna som muttrarna är fästade i kan snurrra annars, och de har urtag för en insexnyckel i änden.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Har inte märkt att mina krängningshämmare varit glappa när jag testat det. Inte heller övre bulten för fjäderbenen som tidigare men det lilla klonkande jag upplever nu är inte alls som det var innan jag drog åt fjäderbensbulten. Det som är nu är mer normalt med tanke på den sänkningen + helvetesvinter med bulor överallt.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Yobaman: Vart sitter fjäderbensbulten? Är det den man skruvar åt från motorrummet? Som sitter ovanför hjulet? Där man får ha en insexnyckel samt en 17" nyckel?
Tack för alla svar förövrigt!Yobaman skrev:Har inte märkt att mina krängningshämmare varit glappa när jag testat det. Inte heller övre bulten för fjäderbenen som tidigare men det lilla klonkande jag upplever nu är inte alls som det var innan jag drog åt fjäderbensbulten. Det som är nu är mer normalt med tanke på den sänkningen + helvetesvinter med bulor överallt.
Kristoffer Eriksson
- Yobaman
Ja precis.Bondra skrev:Yobaman: Vart sitter fjäderbensbulten? Är det den man skruvar åt från motorrummet? Som sitter ovanför hjulet? Där man får ha en insexnyckel samt en 17" nyckel?
Tack för alla svar förövrigt!
Okey! Den har jag varit på men jag tycker den satt som berget så jag antar att den satt just som berget
Eller ska man hissa upp bilen och göra något mer? Eller känner man om bulten är lös oavsett? Jag vet inte om jag är för klen eller om bulten helt enkelt sitter som den ska och det är något annat som gör att jag upplever klonket.
Kristoffer Eriksson
- Yobaman
Ja mina sitter hårt nu, jag kände direkt när den var lös för den var lätt att skruva åt typ 1,5 varv. Detta var när jag köpte bilen 2008.
Ditt klonk borde någon lyssna på. Åk till en verkstad och be dom lyssna bara. Jag tror nog att ditt klonk är sånt där allmänt men man vet ju aldrig. Alla nya CTR ägare inklusive jag blev nojiga över massa grejer i början men sen vänjer man sig och förstår att det är så det är. Ditt klonk kan ju vara onormalt så du ska nog ta och kolla upp det för säkerhets skull. Bor du i sthlm är rosenholtz toppen och kostar inget att låta de lyssna.
Jag har lite ljud i framvagn men inget onormalt. Min bil är så låg och hård att man hör varenda gruskorn man kör över. Klonk är ju oftast något negativt, jag hade klonk som lät illa men var ju superenkelt att åtgärda. Låt en verkstad eller HPC kamrat lyssna.
Ditt klonk borde någon lyssna på. Åk till en verkstad och be dom lyssna bara. Jag tror nog att ditt klonk är sånt där allmänt men man vet ju aldrig. Alla nya CTR ägare inklusive jag blev nojiga över massa grejer i början men sen vänjer man sig och förstår att det är så det är. Ditt klonk kan ju vara onormalt så du ska nog ta och kolla upp det för säkerhets skull. Bor du i sthlm är rosenholtz toppen och kostar inget att låta de lyssna.
Jag har lite ljud i framvagn men inget onormalt. Min bil är så låg och hård att man hör varenda gruskorn man kör över. Klonk är ju oftast något negativt, jag hade klonk som lät illa men var ju superenkelt att åtgärda. Låt en verkstad eller HPC kamrat lyssna.