Mitt grenrör e sjukt hett, normalt??

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Streetblock
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Ramear Gilani
Kontakt:

Tjena..

Jag fick på DC grenröret iadg dock utan avgasbandage och origonal värmeskölden e inte på. Jag tänkte se hur varmt det skulle bli på kort tid därför jag inte satte på bandaget.

resultatet blev, jä*ligt hett på bara under 1 minut. Ska det vara så??? Lite orolig. Mina aningar e om det fortfarande blir lika varmt även om jag sätter på avgasbandaget??

Skulle uppskatta lite tips..

Tack på förhand!!
Ya hurr'd!!
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Det blir jäkligt varmt, avgaserna är ca 700-900grader varma så resten kan du räkna ut själv :wink:
Det blir betydligt svalare med avgasbandage på, se till att du sätter på det ordentligt enligt alla konstens regler så blir det skit bra!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Varför ska man ha det svalare?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Streetblock
Kontakt:

Hammerin skrev:Det blir jäkligt varmt, avgaserna är ca 700-900grader varma så resten kan du räkna ut själv :wink:
Det blir betydligt svalare med avgasbandage på, se till att du sätter på det ordentligt enligt alla konstens regler så blir det skit bra!
Ok, tack för snabbt svar. Vad e konstens regler mer konkret? :)
Ya hurr'd!!
Användarvisningsbild
Jalle
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren

Svalare motorrum är alltid bra. Om avgaserna behåller värmen så behåller de också volymen vilket gör att de färdas i en högre hastighet som medför mer vacum efter avgaserna och då sugs det in mer bränsleluftblandning. Så är teorin i alla fall. Sen är det viktigt att allt runtomkring är anpassat för det, rätt längd på runners, grenrör, bra kollector, avgas mm. Jag har själv kört med och utan bandage på samma motor men kunde inte märka någon som helst skillnad (enbart subjektivt) mer än att det blir svalare i motorrum.

Angående montering är det bra o blöta det först så dammar det inte så.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Användarvisningsbild
Streetblock
Kontakt:

Jalle skrev:Svalare motorrum är alltid bra. Om avgaserna behåller värmen så behåller de också volymen vilket gör att de färdas i en högre hastighet som medför mer vacum efter avgaserna och då sugs det in mer bränsleluftblandning. Så är teorin i alla fall. Sen är det viktigt att allt runtomkring är anpassat för det, rätt längd på runners, grenrör, bra kollector, avgas mm. Jag har själv kört med och utan bandage på samma motor men kunde inte märka någon som helst skillnad (enbart subjektivt) mer än att det blir svalare i motorrum.

Angående montering är det bra o blöta det först så dammar det inte så.
Tack då vet jag det :)
Ya hurr'd!!
Användarvisningsbild
Streetblock
Kontakt:

Jag hade lite problem att f¨av ena lamda sonden men har nu fått av den och den sitter på och när jag startade bilen så var motorlampan släckt men ABS lampan lös?? (Bilen står på pallbockar när jag startar den).
Ya hurr'd!!
Användarvisningsbild
Cess
Bil: rollerblades:(
Namn: Ceasar Göksu

satt du handen på och kände???:D
Honda S2000 Expert
Användarvisningsbild
Streetblock
Kontakt:

Cess skrev:satt du handen på och kände???:D
Haha aa de öckså :P kände en viss lukt först, kollade runt om men inget var bränt som tur var :)
Ya hurr'd!!
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Streetblock skrev:Jag hade lite problem att f¨av ena lamda sonden men har nu fått av den och den sitter på och när jag startade bilen så var motorlampan släckt men ABS lampan lös?? (Bilen står på pallbockar när jag startar den).
ABS-lampan är helt nomalt, den tänds om något hjul inte har samma hastighet som dem andra.. Ditt fall rullade troligtvis framhjulen något, och inte bakhjulen. Den släcks när du kör en runda.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Streetblock
Kontakt:

M Scotte skrev:
Streetblock skrev:Jag hade lite problem att f¨av ena lamda sonden men har nu fått av den och den sitter på och när jag startade bilen så var motorlampan släckt men ABS lampan lös?? (Bilen står på pallbockar när jag startar den).
ABS-lampan är helt nomalt, den tänds om något hjul inte har samma hastighet som dem andra.. Ditt fall rullade troligtvis framhjulen något, och inte bakhjulen. Den släcks när du kör en runda.
Ok, trodde fan jag hade skadat något som jag inte hittar... Tack för lättnaden :P Nu återstår och se när vi kommer ut i vår :)
Ya hurr'd!!
Användarvisningsbild
Streetblock
Kontakt:

Jag satte på grenröret idag med avgasbandage och det rykte lite från den men jag antar att det e bandaget som smälter in sig eller???
Ya hurr'd!!
Användarvisningsbild
Xchai
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

Det bruka ryka lite,,då det är lite fettliknade på just bandaget som ska brännas bort ,,det är ingen fara,helt normalt.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
Streetblock
Kontakt:

Xchai skrev:Det bruka ryka lite,,då det är lite fettliknade på just bandaget som ska brännas bort ,,det är ingen fara,helt normalt.
Jag misstänkte det. tack för försäkran :)
Ya hurr'd!!
Skriv svar