Trögstartad Honda även sommartid
Hej,
Kommit med många frågor på sistone men en sak som jag funderat på. Vet att bilar generellt sett drar några sekunder extra på att starta om de stått kalla under natten eller dagen. Dock märkt av att min Honda beter sig likadant om den stått ett par dagar för länge utan att ha blivit startad. Är ju knappast kallare än 12-15 grader på natten så här års. Kan det ändå ha betydelse?
Tändstift är bytt sedan något år. Fördelarlock (som jag tog upp i en annan tråd) är jag osäker på, liksom rotorn. Kanske har betydelse? Något annat? Olja? Ventilspel? Den är planerad att gå in på service innan hösten men annat akut har kommit i vägen tyvärr. Annars går den som den ska.
Kan tycka att den känns något "ryckig" (tänk nån som står och diskret petar på gasen upp och ner under färd) ibland och lite trög i acceleration men den har ju mer än 20 år på nacken så är ju ingen Formule 1 precis.
Tacksam för svar på detta enerverande fenomen.
Minns inte hur den varit tidigare år vid sommarstarter.
Kommit med många frågor på sistone men en sak som jag funderat på. Vet att bilar generellt sett drar några sekunder extra på att starta om de stått kalla under natten eller dagen. Dock märkt av att min Honda beter sig likadant om den stått ett par dagar för länge utan att ha blivit startad. Är ju knappast kallare än 12-15 grader på natten så här års. Kan det ändå ha betydelse?
Tändstift är bytt sedan något år. Fördelarlock (som jag tog upp i en annan tråd) är jag osäker på, liksom rotorn. Kanske har betydelse? Något annat? Olja? Ventilspel? Den är planerad att gå in på service innan hösten men annat akut har kommit i vägen tyvärr. Annars går den som den ska.
Kan tycka att den känns något "ryckig" (tänk nån som står och diskret petar på gasen upp och ner under färd) ibland och lite trög i acceleration men den har ju mer än 20 år på nacken så är ju ingen Formule 1 precis.
Tacksam för svar på detta enerverande fenomen.
Minns inte hur den varit tidigare år vid sommarstarter.
Om tändstiften är något år gamla så skulle jag först av allt byta dom, och se till att du har ngk stift. sen en allmän service skadar ju inte heller.
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Okej, tack för ditt svar. Får be dem göra det under service.
Hur är det med olja? Det sägs att den bör bytas varje halvår minst, är det bara en myt eller faktum?
Törs jag som lekman lossa på fördelarlock och se hur rotorn ser ut utan att endera få en elchock eller riskera att inte få tillbaka kablaget?
Hur är det med olja? Det sägs att den bör bytas varje halvår minst, är det bara en myt eller faktum?
Törs jag som lekman lossa på fördelarlock och se hur rotorn ser ut utan att endera få en elchock eller riskera att inte få tillbaka kablaget?
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Byt olja och filter en gång per år eller efter den milsintervall som är specad (typ 1000-1500 mil), beroende på vad som inträffar först. Kör du bana eller liknande så byt oftare.
Batteriet byttes... få se nu, 2011 eller 2012. Det var tydligen så starkt eller drog så mycket att det läckte batterisyra.
Det är inte att den är trög varje gång, utan bara om den stått. Hur länge håller ett batteri?
Det är inte att den är trög varje gång, utan bara om den stått. Hur länge håller ett batteri?
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Ett vanligt standardbatteri ska väl räcka 4-5 år åtminstone.
Du har inget larm eller nån annan utrustning som ligger och drar ström medan bilen står still?
Om du har en batteriladdare så kan du ju prova att hänga på den och se om det blir nån skillnad på hur den startar efter den stått.
Men om det bara handlar om ett par sekunder extra så vet jag inte om det är värt att bry sig så mycket.
Du hamnade inte på fel avledning, det var nog mer ett standardråd från pasen då det är en hel del här som nyttjar sina gamla Hondor på bana också
Du har inget larm eller nån annan utrustning som ligger och drar ström medan bilen står still?
Om du har en batteriladdare så kan du ju prova att hänga på den och se om det blir nån skillnad på hur den startar efter den stått.
Men om det bara handlar om ett par sekunder extra så vet jag inte om det är värt att bry sig så mycket.
Du hamnade inte på fel avledning, det var nog mer ett standardråd från pasen då det är en hel del här som nyttjar sina gamla Hondor på bana också
Nu de senaste dagarna har den inte alls varit lika trög, märkligt nog. Nu fick jag dessutom lov att hastigt ställa in den i garage för att undgå den närliggande skogsbranden ni säkert hört talas om. Är väl lite varmare där inne kan jag tänka mig om den nu står "kall" på natten.
Startmotorn låter snarare we we we. Försökte spela in ljudet men fick ingen bra ljudkälla.
Startmotorn låter snarare we we we. Försökte spela in ljudet men fick ingen bra ljudkälla.
- Patte

- Bil: Honda NSX
- Namn: Patrik Skold
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 9 times
Hur gör du när du startar? Dum fråga kanske. Men innan jag drar igång motorn så drar ja halvvägs så alla varningslampor hinner tändas efter det drar jag igång startmotorn. Fick lära med det av någon äldre gentleman 
Patrik Sköld
Det var mig nått nytt. Nej jag är en sån där "jäktad ungdom" som vrider på för fullt i ett kör. Är rätt säker på att det var vad de lärde ut på bilskolan för massa herrans år sedan. Kanske ska pröva det där andra sättet i så fall.
Tips, Kolla din main relay !
Sätt i nyckeln och vrid till första läget.. vad händer då ?
Lyser gul lampa och du hör att bränsle pumpen går igång?
Testa detta när bilens(INSIDA) är jätte varm , lämna i solen eller något.
Kolla in länkarna , hade detta lilla problem under varma dagar.
http://techauto.awardspace.com/mainrelay.html

Sätt i nyckeln och vrid till första läget.. vad händer då ?
Lyser gul lampa och du hör att bränsle pumpen går igång?
Testa detta när bilens(INSIDA) är jätte varm , lämna i solen eller något.
Kolla in länkarna , hade detta lilla problem under varma dagar.
http://techauto.awardspace.com/mainrelay.html
-
Accord23isr
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
- Been thanked: 2 times
Ta av main relay, ta av "skalet" från det och kolla på lödningarna, om dem ser lite brända ut så för in det på omlödning om du inte själv vill löda om det, kostar inte mycket. Hade samma problem på en 91 årsmodell accord även om main relayet inte såg så dåligt ut, lödde om och funkat som en dröm sen dess.