Trögstartad Honda även sommartid

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
nejmeg
Bil: Honda Accord -92
Namn: John Mamme

Hej,
Kommit med många frågor på sistone men en sak som jag funderat på. Vet att bilar generellt sett drar några sekunder extra på att starta om de stått kalla under natten eller dagen. Dock märkt av att min Honda beter sig likadant om den stått ett par dagar för länge utan att ha blivit startad. Är ju knappast kallare än 12-15 grader på natten så här års. Kan det ändå ha betydelse?

Tändstift är bytt sedan något år. Fördelarlock (som jag tog upp i en annan tråd) är jag osäker på, liksom rotorn. Kanske har betydelse? Något annat? Olja? Ventilspel? Den är planerad att gå in på service innan hösten men annat akut har kommit i vägen tyvärr. Annars går den som den ska.

Kan tycka att den känns något "ryckig" (tänk nån som står och diskret petar på gasen upp och ner under färd) ibland och lite trög i acceleration men den har ju mer än 20 år på nacken så är ju ingen Formule 1 precis.

Tacksam för svar på detta enerverande fenomen.

Minns inte hur den varit tidigare år vid sommarstarter.
Användarvisningsbild
Alex_s
Namn: Alexander Sjögren

Om tändstiften är något år gamla så skulle jag först av allt byta dom, och se till att du har ngk stift. sen en allmän service skadar ju inte heller.
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
nejmeg

Okej, tack för ditt svar. Får be dem göra det under service.

Hur är det med olja? Det sägs att den bör bytas varje halvår minst, är det bara en myt eller faktum?

Törs jag som lekman lossa på fördelarlock och se hur rotorn ser ut utan att endera få en elchock eller riskera att inte få tillbaka kablaget?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 155 times

Byt olja och filter en gång per år eller efter den milsintervall som är specad (typ 1000-1500 mil), beroende på vad som inträffar först. Kör du bana eller liknande så byt oftare.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Att den känns lite seg att starta kan bero på att batteriet börjar bli dåligt.
nejmeg

Batteriet byttes... få se nu, 2011 eller 2012. Det var tydligen så starkt eller drog så mycket att det läckte batterisyra.

Det är inte att den är trög varje gång, utan bara om den stått. Hur länge håller ett batteri?
nejmeg

Någon nämnde om jag kör bana, antar racingbana i den bemärkelsen. Kanske hamnade på fel avdelning för är en "vanlig" Honda Accord för vad säger man, allmän väg, typ.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Ett vanligt standardbatteri ska väl räcka 4-5 år åtminstone.
Du har inget larm eller nån annan utrustning som ligger och drar ström medan bilen står still?
Om du har en batteriladdare så kan du ju prova att hänga på den och se om det blir nån skillnad på hur den startar efter den stått.
Men om det bara handlar om ett par sekunder extra så vet jag inte om det är värt att bry sig så mycket.

Du hamnade inte på fel avledning, det var nog mer ett standardråd från pasen då det är en hel del här som nyttjar sina gamla Hondor på bana också :)
Användarvisningsbild
Robban32
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

När startmotorn går runt, låter det då weeee weeee weeee eller we we we? Låter det som det förstnämnda så är ditt batteri trött.
Robert Nilsson #233
nejmeg

Nu de senaste dagarna har den inte alls varit lika trög, märkligt nog. Nu fick jag dessutom lov att hastigt ställa in den i garage för att undgå den närliggande skogsbranden ni säkert hört talas om. Är väl lite varmare där inne kan jag tänka mig om den nu står "kall" på natten.

Startmotorn låter snarare we we we. Försökte spela in ljudet men fick ingen bra ljudkälla.
Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Has thanked: 21 times
Been thanked: 9 times

Hur gör du när du startar? Dum fråga kanske. Men innan jag drar igång motorn så drar ja halvvägs så alla varningslampor hinner tändas efter det drar jag igång startmotorn. Fick lära med det av någon äldre gentleman :wink:
Patrik Sköld
nejmeg

Det var mig nått nytt. Nej jag är en sån där "jäktad ungdom" som vrider på för fullt i ett kör. Är rätt säker på att det var vad de lärde ut på bilskolan för massa herrans år sedan. Kanske ska pröva det där andra sättet i så fall.
Användarvisningsbild
FaroukX
Bil: Civic EG
Namn: Farouk S

Tips, Kolla din main relay !
Sätt i nyckeln och vrid till första läget.. vad händer då ?
Lyser gul lampa och du hör att bränsle pumpen går igång?
Testa detta när bilens(INSIDA) är jätte varm , lämna i solen eller något.

Kolla in länkarna , hade detta lilla problem under varma dagar.
http://techauto.awardspace.com/mainrelay.html

:wink:
nejmeg

Undrar om jag ens har kretskort i bilen, den är 20 år.. Vet inte riktigt vad en main relay är tyvärr.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 155 times

Huvudrelä, och du har ett. Vad är det för modell och årgång på bilen?
nejmeg

Hoppas jag inte lät för oteknisk nu..

Har en Honda Accord -92. Minns inte exakt modellnummer dock.
Rany
Bil: ED 90 SEDAN
Namn: Rany Ab
Kontakt:

Kontrollera jord, mellan kaross och motor
Rany Ab
0735989483

Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
Accord23isr
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Been thanked: 2 times

Ta av main relay, ta av "skalet" från det och kolla på lödningarna, om dem ser lite brända ut så för in det på omlödning om du inte själv vill löda om det, kostar inte mycket. Hade samma problem på en 91 årsmodell accord även om main relayet inte såg så dåligt ut, lödde om och funkat som en dröm sen dess.
Skriv svar